۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۰
بنادر مازندران قفل شدند| دپوی انواع کالا و نهاده در انبارها
بازار گزارش می‌دهد؛

بنادر مازندران قفل شدند| دپوی انواع کالا و نهاده در انبارها

بهشهر- بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع کالا و نهاده در انبارهای بنادر مازندران دپو شده و خاک می خورد و بخشی از آن ها فاسد شده و قابل استفاده برای دام ها نیز نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: مشکلاتی نظیر تأخیر در تخصیص ارز و عرضه کالا از طریق سامانه بازارگاه سبب شده تا بیش از ۳۰۰ هزار تن کالا که بخش قابل توجهی از آن را نهاده‌ها تشکیل می‌دهند، در انبار بنادر مازندران دپو شود.

دپوی مقادیر قائل توجهی از کالاها و نهادها سبب شده تا ظرفیت بنادر مازندران برای ارائه خدمات و عملیات بندری قفل شود و این درحالی که بسیاری از کالاها در حال فاسد شدن هستند.

۲۴۰ هزار تن کالا در بندر امیرآباد دپو شده است
محمدعلی سعیدی اصل مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با اشاره به دپوی ۲۴۰ هزار تن کالا در بندر امیرآباد اظهار داشت: این موضوع سبب قفل کردن بنادر توقف زنجیره تأمین کالاهای اساسی و ارسال آن به مناطق کشور می‌شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار تأخیر در تخصیص ارز را از جمله مسائل ذکر کرد و گفت: همچنین طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار باید زنجیره عرضه کالا از طریق سامانه بازارگاه انجام شود و واردکنندگان مکلف هستند کالاهای خود را از طریق این سامانه ثبت و عرضه کنند.

وی یادآور شد: اخیراً تنظیم بازار مصوبه‌ای را مقرر کرد که نباید کالا بیش از ۳۰ روز در بنادر بماند و این مسئله روند تخلیه و ترخیص کالاها را شتاب می بخشد.

بنادر مازندران قفل شدند| دپوی انواع کالا و نهاده در انبارها

در بندر نوشهر نیز دپو و انبارشدن کالاها و نهادها بخشی از توان قدیمی ترین بندر استان را زمین گیر کرده است و به گفته متولیان امر مسائلی نظیر آزمایش‌های مرتبط سرعت تخلیه کالاها را کند کرده است.

محمدتقی انزان پور مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه دستگاه‌های زیادی در فرایند ورود و خروج و ترخیص کالا نقش مؤثری دارند، افزود: مقرراتی که این دستگاه‌ها وضع می‌کنند در فرایند ورود و خروج تأثیر بسزایی دارد.

وی با عنوان اینکه ۶۵ درصد کالاهایی که وارد بندر می‌شود مربوط به نهاده‌های دامی است، افزود: ورود و خروج این کالاها به طی مراحل و فرایندهایی نظیر استانداردها و آزمایش‌های گیاهی و دامی بستگی دارد.

وی افزود: صدور مجوز دامپزشکی و پروانه گمرکی نیز برای ورود و خروج کالا از بنادر اهمیت دارد و در حال حاضر فرایند ورود و خروج کالاها به بندر استان ۴۵ روز طول می‌کشد زیرا صدور مجوز توسط هر دستگاهی حدود ۱۰ روز زمان می‌برد.

صدور مجوز دامپزشکی و پروانه گمرکی نیز برای ورود و خروج کالا از بنادر اهمیت دارد و در حال حاضر فرایند ورود و خروج کالاها به بندر استان ۴۵ روز طول می‌کشد زیرا صدور مجوز توسط هر دستگاهی حدود ۱۰ روز زمان می‌برد

انزان پور با اظهار اینکه پس از مجوز خروج، کالا و نهاده دامی باید از طریق سامانه بازارگاه اتاق بازرگانی توزیع شود، افزود: در حال حاضر فرایند خروج کالا از بندر زمان بر است و ما تمایل داریم کالا ماندگاری زیادی نداشته باشد تا بتوانیم از ظرفیت بندر استفاده کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران یادآور شد: برخی موارد شاهد هستیم که کالا تا دو سال در انبار می‌ماند و سبب فاسد شدن آن می‌شود.

پای دادستانی به بنادر مازندران باز شد
دپوی کالاها و نهاده و فاسد شدن آن در حالی صورت می‌گیرد که طی ماه‌های گذشته شمار قابل توجهی از دام‌های استان به دلیل نبود نهاده و علوفه کشتار و ذبح شدند. مسئله دپوی نهاده‌ها پای دادستانی را به بنادر استان کشاند و ضرب العجل فوری برای ترخیص کالاها صادر شد.

سید محمد کریمی دادستان ساری در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در چارچوب مأموریت دادستانی کشور مبنی بر تعیین تکلیف کالاهای رسوبی موجود در بنادر از جمله کالاهای اساسی گفت: بیشتر کالاها در حوزه نهاده‌های دامی است و صاحبان کالا باید هرچه سریع‌تر نسبت به ترخیص کالا اقدام کنند.

بنادر مازندران قفل شدند| دپوی انواع کالا و نهاده در انبارها

وی افزود: اگر در مهلت تعیین شده، کالاها ترخیص نشوند طبق قانون به نفع دولت ضبط و در بازار عرضه می‌شود.

وی با اظهار اینکه بخشی از نهاده‌های دامی در انبار بنادر دچار رسوب و فاسد شدند، آن را نتیجه ترک فعل برخی از مسئولان دانست که نسبت به تعیین تکلیف نهاده‌ها و کالاها اقدام نکردند.

رئیس مجلس: کالاها نباید بیش از شش ماه دپو شوند
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در بازدید از بندر امیرآباد با تاکید بر دپو نشدن کالاها در بنادر کشور اظهار داشت: هیچ کالایی نباید بیش از شش ماه در بنادر دپو شود و باید قوانین زائد و موانع فراروی رفع شود.

وی با اظهار اینکه زمان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر باید کوتاه شود، کاهش کاغذبازی اداری را در افزایش مبادلات در بنادر مؤثر دانست.

سهم بالای بنادر مازندران از دپوی کالاها و نهاده‌ها درحالی است که تولیدکنندگان و فعالان صنعت دام و طیور، به دلیل تأخیر در ارسال و عرضه نهاده‌ها، آن را از بازار و با قیمت بالا تهیه می‌کنند و این مسئله سبب شده تا دام‌های زیادی در صف کشتار و ذبح قرار گیرد.

کد خبر: ۱۰۷٬۹۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha