۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
 جدال بخش خصوصی رفسنجان با مشکلات| صادرات درگیر اما و اگرها شد
موانع سد راه گروه صنعتی امید؛

جدال بخش خصوصی رفسنجان با مشکلات| صادرات درگیر اما و اگرها شد

رفسنجان - «گروه صنعتی امید» به مدت ۳۰ سال در حال فعالیت است و بزرگترین خط های فرآوری پسته با حجم بالا را در رفسنجان تولید می کند اما قوانین دست و پا گیر مانع از صادرات این کالاها شده است.

 بازار؛ گروه استان ها: فصل برداشت طلای سبز در رفسنجان در حالی آغاز شده که در کنار این محصول، دستگاههایی باید باشند تا فرآوری آن را انجام دهند به ویژه اینکه رفته رفته برای صرفه جویی در هزینه ها، مالکان عمده و تجار بزرگ محصول پسته در رفسنجان دخالت نیروی انسانی در بحث فرآوری این محصول را کمتر کرده و از خطوط فرآوری پسته استفاده می کنند.

خوشبختانه اگر چه امروز بعد از ۲۰ سال فعالیت در زمینه فرآوری، بخش عمده پسته ایران به صورت تمام اتوماتیک با ماشین‌آلات بهداشتی، فرآوری شده و تماسی با زمین ندارد اما این فقط یک روی سکه است، باید توجه داشت که در حال حاضر ماشین آلاتی در کشورمان تولید می شود که نه تنها قابل رقابت با مشابه خارجی بوده بلکه حرف نخست در این زمینه را می زند.

در این رابطه در قطب محصول پسته، شرکتی هر چند بی نام و نشان اما بسیار قدرتمند در زمینه تولید دستگاههای فرآوری پسته در حال فعالیت است که اگر حمایت بیشتری در زمینه صادرات شود، می تواند ارزآوری برای کشور را نیز رقم بزند.

امین حسنی که ۵ سالی است اداره شرکت گروه صنعتی امید را به همراه دو تن از برادرانش بعد از پدر به دست گرفته است، شرکتی که از حدود ۳۰ سال قبل به دست پدرش راه اندازی شده است، او به بازار گفت: حدود ۳۰ سال پدرم در این کار بود اول از تولید چرخ های معمولی پسته پوست کنی شروع کردیم و با توجه به عرضه و تقاضا دستگاه های مورد نیاز بازار را ساخته و تحویل مشتریان می دهیم.

در حال حاضر خطوط فرآوری پسته را تولید می کنیم که در هر ساعت ۱۰ تا ۱۲ تن پسته را فرآوری می کنند به طوری که یک دستگاه، تمام جداسازی های پسته در یک خط را انجام داده و در سوله خشک و بسته بندی می شود

وی اظهار داشت: در حال حاضر خطوط فرآوری پسته را تولید می کنیم که در هر ساعت ۱۰ تا ۱۲ تن پسته را فرآوری می کنند به طوری که یک دستگاه، تمام جداسازی های پسته در یک خط را انجام داده و در سوله خشک و بسته بندی می شود.

وی ادامه داد: کارشناسان این شرکت حجم و سایز خطوط فرآوری پسته را براساس نظر مشتری می سازند البته در کنار آن مشاوره هم به مشتریان ارائه می دهند تا کالایی که تولید می شود و در اختیار مشتری قرار می گیرد به بهترین نحو ممکن کارایی بالا را داشته باشد.

حسنی که تقریبا ادعا می کند بزرگترین خط های فرآوری پسته در ایران را به همراه دو برادرش می سازد و از تمام امکانات روز دنیا استفاده می کند، اظهار داشت: سعی داریم از بهترین مواد موجود استفاده کنیم؛ مثلاً بهترین ورق های استیل و گریدهای بالاتر را انجام می دهیم که کمتر شرکتی این کار را انجام می دهد.

دولت ثبات قیمت ها را اجرایی کند
اما در این بین مشکلاتی هم سد راه تولید این ماشین آلات وجود دارد که یکی از آن ها گرانی روز افزون مواد اولیه است.

گرانی هر روز گریبانگیر تولیدکنندگان است و هر روز باید مواد اولیه را گران تر از روز قبل تهیه کنیم. از دولت می خواهیم که ثبات قیمت ها را اجرایی کند تا هم تولیدکنندگان هم خریداران با مشکل روبرو نشوند

مدیر گروه صنعتی امید گفت: گرانی هر روز گریبانگیر تولیدکنندگان است و هر روز باید مواد اولیه را گران تر از روز قبل تهیه کنیم. از دولت می خواهیم که ثبات قیمت ها را اجرایی کند تا هم تولیدکنندگان هم خریداران با مشکل روبرو نشوند. 

وی افزود: مواد اولیه روز به روز گران تر می شود و ما نیز مجبوریم جنس تولید شده را گرانتر به دست مشتری برسانیم که آن ها هم ناراضی می شوند.

حسنی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی باید پیش بینی شود، ادامه داد: وقتی گرانی پیش می آید، هرچه درآمد داریم مجبوریم برای تعطیل نشدن کارخانه، صرف خرید مواد اولیه کنیم که از آن طرف حقوق کارگران عقب می افتد و جنس هم گران به دست مشتری می رسد و موجبات نارضایتی مشتریان را هم فراهم می سازد.

وی که در اظهاراتش توقع چندانی از دولت نداشت، گفت: دولت فقط ثبات اقتصادی را اجرا کند که مهمتر از ارزان کردن است زیرا اگر قیمت گران هم باشد تکلیف فروشنده و خریدار معلوم است که در نتیجه گرانفروشی و عدم رضایت خریداران پیش نمی آید ضمن اینکه پویایی اقتصاد هم مشهود می شود.

صادرات محصولات درگیر اما و اگرها
وی در مورد صادرات محصولات تولیدیشان هم که با مشکلاتی روبرو هستند، بیان کرد: ما کالایی می سازیم که ارز آور است و متقاضیانی از چند کشور از جمله استرالیا داریم امّا به دلیل اینکه گمرک سایز کالا و دستگاه فرآوری پسته را تایید نمی کند یا مشکلاتی نظیر بروکراسی های اداری و عدم ثبت اطلاعات نمی توانیم تولیداتمان را صادر کنیم.

حسنی یکی دیگر از مشکلات صادرات را قفل بودن سیستم های بانکی عنوان کرد و افزود: ما دستگاه هایی را هم که به کشورهای خارج فروختیم متأسفانه امکان انتقال پول از طریق بانک وجود ندارد چرا که ارز را به صورت نقد با حجم زیاد دریافت کردیم که مشکل ساز است.

تقاضای خرید از خارج از کشور داریم اما به دلیل وجود مشکلات صادرات امکان فروش نداریم و این یک نقص است

این تولیدکننده افزود: ما دوست داریم دنیا از تخصصمان بهره مند شود، ارز وارد کشور کرده و اقتصاد مملکت تقویت شود. دید مردم دنیا نسبت به ایران خوب است ولی قوانین ایران دست تولید کنندگان را بسته است. تقاضای خرید از خارج از کشور داریم اما به دلیل وجود مشکلات صادرات امکان فروش نداریم و این یک نقص است.

حسنی با عنوان مطلب بالا تصریح کرد: ما بزرگترین خط ها و با حجم فرآوری بالا در محصول پسته را تولید می کنیم و سالانه بین ۷ تا ۸ خط را تولید می کنیم.

وی افزود: برنامه ۵ ساله کیفیت را در شرکت خود تعریف کرده ایم؛ اکنون دو سال است که طبق این برنامه دستگاه ها را به حد ایده ال و دستگاهی تولید می کنیم که کمتر نواقص داشته باشد و به نحو شایسته ای عمل کند که مورد رضایت خریدار هم باشد.

این سه برادر که تا به حال از هیچگونه تسهیلات بانکی برای توسعه کار خود استفاده نکرده اند برای بیش از۴۰ نفر شغل ایجاد کرده اند که حمایت دولت در ثبات قیمت ها و رفع موانع اقتصادی را می طلبند.

حال باید توجه داشت که ترمینال‌های ضبط پسته فقط یک‌ماه در سال مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین سرمایه‌گذاری در این بخش در صورتی اقتصادی است که ترمینال‌ها هر سال با ظرفیت کامل کار کنند، در حالی‌که محصول پسته یک‌سال در میان است. بنابراین برای سرپا ماندن این صنعت که می تواند ارزآوری خوبی برای کشور رقم بزند نیاز به تسهیل موانع صادرات و از سوی دیگر ثبات قیمت در مواد اولیه است. حالا که دولت سیزدهم زمام امور را در دست گرفته است باید برای این مسائل راه حل و راهکاری اساسی بیندیشد.

کد خبر: ۱۰۷٬۸۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha