۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
مصوبه تسهیل صدور مجوز کسب و کار انقلابی بزرگ در راستای اشتغالزایی
سخنگوی کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس مطرح کرد

مصوبه تسهیل صدور مجوز کسب و کار انقلابی بزرگ در راستای اشتغالزایی

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس، گفت: مصوبه امروز مجلس خبر بسیار خوبی برای تمامی فعالان کسب و کار و انقلابی بزرگ در راستای جهش و رونق تولید در سالی که به همین نام نامگذاری شده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی، در خصوص تصویب کلیات طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، گفت:ماده اول طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تمام مجوزهای کسب و کار کشور را ثبت محور اعلام می‌کند به این معنا که هرکسی در درگاه ملی مجوزها تقاضای صدور مجوز کند به صورت خودکار بعد از ۳ روز مجوز درخواست شده صادر می‌شود، تنها مجوزهایی که با امنیت، سلامت، بهداشت جامعه ارتباط دارند و مستلزم تعرض در محیط زیست هستند تایید محور نامیده شده اند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای صدور مجوزهای تایید محور فرجه زمانی به دولت اعلام شده که این مجوزها باید توسط هیات مقررات زدایی  و هیات وزیران تصویب و در سامانه بارگذاری شود؛ اگر استعلامات در زمان مقرر توسط دستگاه‌ها اعلام نشوند از نظر قانون فرد متقاضی مجوز را کسب کرده و هیچ دستگاهی نیز نمی‌تواند به طرح تعرض کند.
نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی در خصوص اهداف طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، گفت: در حوزه جهش و رونق تولید اولین سدی که کسب‌وکارها با آن برخورد می‌کنند و بسیار مستحکم است صدور مجوزها است، متاسفانه یک تا چند سال افراد پشت درهای صدور مجوز متوقف می‌شوند و این طرح گامی بزرگ و عملی در جهت برداشتن یکی از بزرگترین موانع کسب و کار در کشور محسوب می‌شود.

دولت ملزم به شفاف‌سازی مراحل صدور مجوز می‌شود
وی با اشاره به اینکه دولت را ملزم کرده‌ایم تمامی موارد برای صدور مجوز را شفاف‌سازی کند و حق ندارد غیر از آن هیچگونه بخشنامه و قانونی را مورد عمل قرار دهد، ادامه داد: تاخیر در صدور مجوز کسب و کار و تعارض منافع موانع دیگر در مسیر صدورو مجوزها هستند، درصد بسیاری از کسب و کارهای کشور جدای از مراحل اخذ مجوز با سد تعارض منافع مواجه می‌شوند یعنی دستگاه‌هایی باید به افراد مجوز دهند که خود آنها ذی‌نفع هستند و برای آنها افزایش بازار کسب و کار خوش آیند نیست که ما در طرح مذکور تمامی این موانع را برداشته‌ایم.

زنگنه با بیان اینکه در تبصره ۴ ماده یک طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار  هرگونه محدودیت از جمله محدودیت جغرافیایی و تعدادی حذف شده، تصریح کرد: به عنوان مثال در زمینه کانون وکلا ایراد ما این است که چرا اگر هزار فارغ التحصیل متخصص نخبه وجود دارد چرا باید صد نفر در سال جذب شود و شاهد ترافیک سردفترداری، وکالت و کارشناس رسمی در کشور باشیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تمامی محدودیت‌ها از داروخانه تا نانوایی، کارگزاری بورس، شرکت بیمه، کانون‌های وکالت و دفاتر وکالت محدودیت‌ها برداشته می‌شود تا همه در فضای رقابتی عمل کنند، ادامه داد: یکی از ماده‌های سند تدوین شده توسط قوه قضاییه تصریح دارد که باید خدمات قضایی در فضای رقابتی شکل بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، گفت: مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی خبر بسیار خوبی برای تمامی فعالان کسب و کار و انقلابی بزرگ در راستای جهش و رونق تولید در سالی که به همین نام نامگذاری شده، است.

صدور مجوزهای ثبت محورها بیشتر از سه روز طول نمی‌کشد
وی در خصوص اینکه صدور مجوزها به چه مقدار زمان نیاز دارد، گفت: صدور مجوزهای ثبت محورها بیشتر از سه روز طول نمی‌کشد و بعد از سه روز به صورت خودکار شناسه یکتا صادر می‌شود و متقاضی می‌تواند این شناسه را در مراجعه نیروی انتظامی، اماکن، اصناف ارائه کند و کسی نیز حق تعرض به وی را ندارد. در خصوص مجوزهای تایید محور نیز دستگاه‌ها باید زمان مورد نیاز را اعلام کنند و یک روز بعد از گذشت زمان تعیین شده سامانه به صورت خودکار استعلام را مثبت در نظر گرفته و مجوز را صادر می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس  در پایان در خصوص اینکه برخی از صدور مجوزها تخصصی هستند، عنوان کرد: در این طرح به هیچ عنوان به مراجع، مراحل، شرایط و دستگاه‌های ‌ذی‌ربط صدور مجوز ورود نکرده‌ایم و تنها دستگاه‌ها را ملزم به تسهیل، رعایت زمان، کاهش زمان و شفافیت کرده ایم و مراجع سابق اقدامات را انجام می‌دهند.

کد خبر: ۱۰۷٬۷۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha