۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
۱۵۵ برند برنج و چای در گیلان ثبت شده است
مدیر صنایع جهاد کشاورزی گیلان:

۱۵۵ برند برنج و چای در گیلان ثبت شده است

رشت- مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی گیلان گفت: سال قبل ۱۰۰ برند برنج و ۵۵ برنج چای در استان به ثبت رسیده است.

به گزارش بازار به نقل از جهاد کشاورزی گیلان، قاسم جوادزاده در ادامه با اشاره به فعالیت یک هزار و ۴۲۵ کارخانه شالیکولی در گیلان اظهار داشت: از این تعداد حدود ۶۶۰ کارخانه نوسازی، تجهیز و اصلاح شده است که منجر به حدود ۴۵ هزار تن کاهش ضایعات در سال شده است که ۶ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال صرفه جویی اقتصاد دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه چای نیز ۱۵۰ کارخانه چایسازی با ظرفیت ۲۵ تا ۳۰ هزار تن چای خشک ۹۰ درصد تولید چای خشک کشور را فرآوری می کنند، افزود: حدود ۳۵ درصد این کارخانه ها نیز اصلاح ساختار و تجهیز و نوسازی شده اند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار داشت: افزون بر ۱۲۰ هزار تن ظرفیت بسته بندی برنج و بالغ بر ۲۳ هزار تن بسته بندی چای وجود دارد که طی چندسال گذشته بالغ بر ۱۰۰ برند برنج و ۵۵ برند چای هم به ثبت رسیده و در گیلان شروع به کار کرده اند.

جوادزاده در ادامه زیتون را یکی دیگر از محصولات اساسی گیلان نام برد و افزود: بیش از ۷۵ واحد فرآوری که عمدتاً در شهرستان رودبار قرار دارد توان فرآوری حدود ۳۶ هزار تن زیتون را دارند که نقش بسیار موثری در اقتصاد این شهرستان ایفا کرده است.

وی کیوی و مرکبات را هم از جمله محصولات اساسی گیلان نام برد و اظهار داشت: با وجود بیش از ۸۸ واحد دارای پروانه بهره برداری سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی و غذایی با ظرفیت حدود  ۱۹۵هزار تن نقش بسزایی در کاهش ضایعات و تنظیم بازار محصولات کشاورزی استان دارد که با سرانه ۸۰ کیلو گرم بالاتر از میانگین ۵۵ کیلوگرم متوسط کشوری و کشورهای توسعه یافته است.

گیلان دارای ۳۱۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون ،پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون ، فندق و مرکبات عمده ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند.

گیلان همچنین یکی از تولید کنندگان مهم طیور در کشور است.

کد خبر: ۱۰۷٬۷۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha