۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
کمک های دولتی باید شفاف پرداخت شود تا باعث ایجاد رانت نشود
مهدی شیخ:

کمک های دولتی باید شفاف پرداخت شود تا باعث ایجاد رانت نشود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه باید تمرکز مناسبی بر کمک های دولتی انجام شود تا باعث ایجاد رانت نشود؛ گفت: کمک های دولتی در بسیاری از موارد باعث شد بخش خصوصی خوداتکا نباشد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مهدی شیخ با یادآوری فرمایشات نوروزی مقام معظم رهبری، گفت:  اینکه نباید به آمریکا اعتماد کرد کاری کاملاً عقلانی است و رهبری جواب آمریکایی‌ها را دادند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: چطور باید کمک های آمریکایی ها را قبول کنیم که خودشان در ایجاد شرایط بحرانی فعلی مورد اتهام هستند و رهبری به نوعی می خواستند اشاره به سیاسی بودن کمک‌های آمریکا نه اقدام خیرخواهانه آنها داشته باشند زیرا با چنین ادعاهایی به دنبال توجیه  فشار و ظلم هایی که به مردم ایران کردند هستند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، ادامه داد:  در این بحبوحه ویروس کرونا که مشکلی جهانی است و اگر در کشوری کنترل شود منافع آن متوجه سایر کشورها می شود و اگر شیوع یابد تبعات آن دامنگیر همه دنیا می شود آمریکا با ادعای بشردوستانه می‌خواهد فرار  رو به جلو کند.

وی با یادآوری بخش دیگری از  فرمایشات رهبری مبنی بر مبارزه با قاچاق کالا برای جهش تولید، ادامه داد:  تولید نیازمند ابزار و زمینه هایی است و وجود مشتری و خریدار یکی از ابزارهای مهم است؛ کالای قاچاق به دلیل ندادن عوارض گمرکی و قیمت ارزان ضربه بزرگ و مهلکی به تولید کنندگان داخلی زده و سدی در مسیر تولید است بنابراین باید مبارزه جدی با آن در دستور کار قرار گیرد.

 این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر ضرورت اتکا به جوانان برای جهش تولید، گفت:  جوانان در پیروزی انقلاب، جنگ و تحریم ها کشور را نجات دادند بنابراین باید به آنان اعتماد و با اعتماد خلاقیت هایشان را بارور و شکوفا کرد.
شیخ در مورد حمایت از تولید کنندگان برای جهش تولید، افزود: مبارزه قاطع با قاچاق کالا یکی از اقدامات حمایتی است و باید سیاست گمرکی و مالیاتی در جهت حمایت از تولید باشد و سیاست ارزی، مالی در پرداخت وام، تسهیلات، قیمت نرخ گذاری ارز متناسب باشد.
 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه تولید کالا یک فرآیند است، ادامه داد: در امری که فرایند وجود دارد عوامل متعدد باید هماهنگ عمل کنند و یکی ناقض دیگری نباشد و با رعایت این موارد می توانیم به جهش تولید کمک کنیم.
 نماینده مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به سوء استفاده گران از کمک های دولتی، تصریح کرد:  باید تمرکز مناسبی بر کمک های دولتی انجام شود تا باعث ایجاد رانت نشود؛ یکی از بزرگترین مشکلات در طول تاریخ انقلاب ایجاد رانت در پی کمک های دولتی بوده که باعث شده به هدفمان نرسیم و ایجاد فساد در جامعه را به دنبال داشته باشد.
 وی  با انتقاد از اینکه کمک های دولتی در بسیاری از موارد  باعث شد بخش خصوصی خوداتکا نباشد،   گفت: کمک های دولتی یکی از دلایل ضعف بخش خصوصی است زیرا باعث شده به کمک ها وابسته شود و به خوبی عمل نکند؛   نمونه بارز آن صنعت خودروسازی است.
این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: کمک های دولتی باید به گونه ای باشد که باعث ایجاد رانت نشود یعنی کاملاً  شفاف، حساب شده و عمومی پرداخت شود و اختصاصی نباشد به نحوی تنها تولید کننده و تولید مشمول کمک شوند، هر کسی بتواند در این میدان وارد شود، هیچ استثنایی نباشد و اطلاعات کامل به همه برسد در واقع حمایت ها به گونه ای نباشد که بخش خصوصی خود را بی رقیب بداند و هر کاری خواست بکند و دولت موظف به حمایت باشد؛ این نکات ظریفی است که باید با دلسوزی و ظرافت برای جهش تولید پیگیری کرد.

کد خبر: ۱۰٬۷۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha