۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
گزارش مشکلات صنفی و راه‌حل‌های پیشنهادی ارائه شود
درخواست وزیر تعاون از تشکل های کارگری؛

گزارش مشکلات صنفی و راه‌حل‌های پیشنهادی ارائه شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رفاه کارگران را از اولویت های این وزارتخانه دانست و از تشکل ها خواست گزارشی از مشکلات صنفی تهیه و راه‌حل‌های پیشنهادی خود را در این زمینه ارائه کنند.

به گزارش بازار، حجت الله عبدالملکی اظهار داشت: نمایندگان تشکل‌های کارگری با عشق و بدون منافع مالی فعالیت می‌کنند و برخی از آنها راه زیادی را طی کرده اند تا در این نشست  نقطه‌نظرات و دغدغه های خود را ارایه دهند.

وی یادآور شد: بخشی از دغدغه‌ نمایندگان تشکل‌های کارگری که شامل رفاه کارگران، امنیت شغلی، مسکن و رفاه اجتماعی است به موضوعات کلان کشور برمی‌گردد، هر یک درصد تورمی که در جامعه بالا می‌رود بخشی از رفاه جامعه از جمله کارگران کاهش می‌ یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: رفاه کارگران بخشی از موضوعات کلان کشور است، ما مدافع حقوق کارگران هستیم، اگر تورم را مدیریت کنیم، کارگران ‌دغدغه  دستمزد و مسائل معیشتی را نخواهند داشت و از سوی دیگر تولید کننده نیز به مشکل بر نمی خورد.

عبدالملکی از همه تشکل‌ها درخواست کرد گزارشی  از مشکلات صنفی و راه‌حل‌های پیشنهادی ارائه کنند تا این مسائل در کمیته‌های تخصصی مسکن، دستمزد و قراردادهای کارگری دسته‌بندی، مطرح و پیگیری شود.

وی تاکید کرد: در این کمیته‌ها تعدادی از نمایندگان کارگران و مجلس شورای اسلامی عضو خواهند شد و برنامه عملیاتی آن تدوین می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: بخشی از مشکلات، خارج از اختیار این وزارتخانه است و باید در دولت پیگیری شود که در این باره قول قطعی خواهم داد.
وی مسائل جامعه کارگری را از دغدغه های آیت‌الله رئیسی دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی نیز مجلس انقلابی و پای کار است که امیدواریم کارها جلو برود و گره‌ مشکلات حل شود.

افزایش ظرفیت تشکل‌های کارگری تا دو برابر
حاتم شاکرمی، معاون روابط کار نیز، گزارشی از وضعیت تشکل‌های کارگری در کشور ارائه داد و گفت:  ۱۳ هزار و ۸۴۷  تشکل کارگری و کارفرمایی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۱ هزار و ۶۸  تشکل به تشکل‌های کارگری مربوط است و ۲ هزار و ۷۷۹ تشکل نیز جزو تشکل‌های کارفرمایی هستند.

وی افزود: هم اکنون بر اساس قانون، چهار تشکل کارگری اصلی در کشور فعالیت دارد که شامل شورای اسلامی کار، مجمع نمایندگان کارگران، انجمن‌های صنفی کارگری و کانون کارگران بازنشسته  می‌شود.

شاکرمی تصریح کرد : کانون کارگران بازنشسته در سطوح مختلف شهرستان، استان و ملی فعالیت می کنند.

معاون روابط کار ادامه داد: هم اکنون  ۲۲۰۰ شورا ی اسلامی کار با حدود ۱۱ هزار منتخب به عنوان اعضای اصلی شورا و ۷۰۰۰ نماینده کارگران واحد وجود دارد و  ۱۴۹۶ انجمن صنفی کارگران  در کشور حدود ۷۴۸۰ اعضای هیات مدیره این انجمن فعالیت دارند.    

شاکرمی بیان داشت: همچنین ۳۵۳ کانون بازنشستگان در سطوح مختلف شهرستانی، استانی و ملی فعالیت دارند.

وی در ادامه افزود: نمایندگان کارگران این تشکل ها در مراجع تصمیم گیری مثل شورای عالی کار، شورای عالی حفاظت فنی، شورای عالی اشتغال، مراجع حل اختلاف، هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی، کنفرانس بین المللی کار و هیئت های اجرایی مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی  نیز حضور دارند.

شاکرمی افزود : اولویت تشکل‌های کارگری با هر تفکر سیاسی، همواره پایبندی به نظام، انقلاب و دفاع از منافع صنفی کارگران کشور بوده است.
وی تصریح کرد : البته قوانین مربوط به تشکل‌های کارگری، کارفرمایی نیازمند اصلاح است  که باید با مشارکت کارگران و کارفرمایان صورت گیرد، خوشبختانه سیاست ما طی این سال‌ها اجرای قانون بوده است.

مشکلات اصلی کارگران؛ امنیت شغلی، معیشت کارگران و تشکل‌یابی
علی خدایی نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور  نیز در این نشست به عنوان نماینده کارگران در شورای عالی کار سه دسته از مشکلات اصلی کارگران را امنیت شغلی، معیشت کارگران و تشکل‌یابی عنوان کرد.

خدایی همچنین گفت: امروز  دستمزد دریافتی کارگران حداکثر ۳۶ درصد از هزینه یک خانوار معمولی کارگران را پوشش می‌دهد.

به گفته نماینده کارگران در شورای عالی کار، درخواست کارگران این است هرچه سریع‌تر نشست شورای عالی کار در مورد رسیدگی به وضع معیشت کارگران و بررسی راهکار ترمیم قدرت خرید کارگران تشکیل شود.

وی همچنین خواستار جلوگیری از نفوذ جریان‌های سیاسی در حوزه تخصصی تشکل‌های کارگری شد.

امنیت شغلی، خواسته اصلی کارگران
سید محمد یاراحمدی نماینده مجمع نمایندگان کارگری عنوان کرد: ما خوشحال هستیم که آقای رئیس جمهور با کارکنان بهشت زهرا و کارگران معدن زغال سنگ طبس دیدار کردند و این نشان می‌دهد دولت به کارگران توجه ویژه‌ دارد.  
به گفته وی، خواسته کارگران امنیت شغلی است و در کارگاه‌های یک تا ۱۰ نفره باید نماینده کارگران حضور داشته باشند تا صدای کارگران در تشکل‌ها شنیده شود.

به گفته این نماینده کارگران در شورای عالی کار، هر سال واژه‌های اقتصادی مطرح می‌شود اما قراردادهای کارگری به سه ماه و کمتر رسیده در حالی که قراردادهای اجاره منزل حداقل یک ساله است که با این شرایط کارگر امنیت فکری ندارد.

وی خواستار سه‌جانبه‌گرایی در اداره سازمان تأمین اجتماعی، تهیه اقلام سبد معیشت، حل مشکل مسکن کارگران و حذف شرکت‌های پیمانکاری در مورد کارگران شد.

لزوم برقراری عدالت در حوزه اشتغال و حقوق زنان و تامین مسکن کارگران
ابوالفضل اشرف منصوری، نماینده کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور در خصوص مطالبات کارگران به اختصار گفت :  تحقق اهداف کار شایسته و پیگیری و اجرای مصوبه دولت در زمینه کار شایسته، عدالت آموزشی در کارهای هم ارزش و اجرای مقاوله نامه بین‌المللی کار شماره ۱۰۰،    برقراری عدالت در حوزه اشتغال و حقوق زنان و اجرای همسان‌سازی معیشت بازنشستگان مسکن کارگران،    تضمین حقوق کارگران از طریق الحاق به مقاوله نامه‌های ۸۷ و ۹۸ سازمان بین‌المللی کار، اصلاح شورای عالی کار به منظور تقویت سه جانبه گرایی،   ایجاد نظام فراگیر بیمه‌های اجتماعی و رفع موانع بیمه کارگران ساختمانی،    ایجاد خدمات بیمه ای در کارگران، ارتقاء جایگاه مسئولان ایمنی، اصلاح آیین‌نامه مربوط به حضور مسئولان ایمنی و بهداشت، اصلاح قانون بیمه بیکاری، جلوگیری از قراردادهای موقت و مردمی کردن اقتصاد از طریق تعاونی های کارگری، مهمترین مطالبات جامعه کارگری از دولت به ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

درخواست حضور نماینده  بازنشستگان  در شورای عالی کار و هیات امنای تأمین اجتماعی
محمد اسدی، نماینده کانون عالی کارگران بازنشسته کشور گفت: باید به خواسته‌ تشکل‌های کارگری جامه عمل بپوشانید و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا شود.
وی افزود: موضوع دیگر قانون الزام سازمان تأمین اجتماعی به تأمین هزینه درمان کارگران بازنشسته است اما چون این قانون رعایت نمی‌شود بازنشستگان مجبورند از بیمه‌های تکمیلی استفاده کنند.  

به گفته اسدی، سال‌های قبل برای بیمه تکمیلی سه هزار تومان پرداخت می‌شود در دوره قبل این رقم به ۲۱ هزار تومان افزایش یافت که انتظار داریم ۵۰ درصد از حق بیمه تکمیلی را تامین اجتماعی تقبل کند.

نماینده کانون عالی بازنشستگان کشور بیان داشت: با توجه به اینکه حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به مصوبات شورای عالی کار گره خورده است، درخواست می کنیم  نماینده‌ی تشکل‌های ما در جلسات شورای عالی کار حضور داشته باشد. همچنین درخواست حضور نماینده  بازنشستگان  را در هیات امنای تأمین اجتماعی داریم.

ضرورت حضور جامعه کارگری و کارفرمایی در ساختار حاکمیتی شستا
ستار حاتم نژاد، مسئول جامعه اسلامی کارگران گفت: جامعه کارگری و کارفرمایی باید در ساختار حاکمیتی شستا حضور داشته باشند چون اموال شستا و تأمین اجتماعی متعلق به جامعه کارگری و کارفرمایی است، در حالی که هیچ یک از نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی  در سازمان تأمین اجتماعی و شستا دخالتی ندارند.

وی بیان داشت: ما در کشور یک میلیون کارگاه داریم، ۱۳ هزار تشکل کارگری وجود دارد و یکی از دلایل عدم توسعه تشکل‌های کارگری بی‌انگیزه بودن آنها است، باید برای کارگران دوره‌های آموزشی در نظر گرفته شود.

نماینده جامعه اسلامی کارگران ادامه داد: تشکل‌های کارگری نباید خانه خلوت احزاب باشند.
وی افزود: برخی از نمایندگان کارگران در شورای حل اختلاف ۲۰ سال در رأس تشکیلات حضور دارند که این حضور بیش از حد باعث فساد می‌شود، باید بخشنامه‌ای تدوین شود که هر

نماینده کارگری یا کارفرما حداکثر دو دوره یا به طور متناوب سه دوره در شورای حل اختلاف باشد، همچنین در شورای عالی کار مدت‌ زمان از دو به سه سال ا فزایش یابد.
برای توسعه کمی و کیفی تشکل‌ها نیز لازم است که اقدامات لازم صورت گیرد که دوره‌های آموزشی نیز در این زمینه ضروری است.

حداقل مزد کارگران، ۳۳ درصد از هزینه زندگی معمولی کارگر را پوشش دهد
حسن صادقی معاون دبیر کل خانه کارگر  اظهار داشت: ۲.۳ میلیون عضو غیر اجباری در خانه کارگر حضور دارند.

وی ادامه داد: باید سیاست دولت تثبیت نرخ ارز و کنترل نرخ تورم باشد چون آتش نرخ تورم از پول پرقدرت به وجود می‌آید.
معاون دبیرکل خانه کارگر عنوان کرد: باید روی ترمیم دستمزد کارگر تمرکز شود، در حال حاضر حداقل مزد کارگران می‌تواند ۳۳ درصد از هزینه زندگی معمولی کارگر را پوشش دهد، یعنی کارگر ۶۷ درصد کسری بودجه دارد که مجبور است شغل دیگری بگیرد، نیاز داریم از مردم برای بخش مولد اقتصاد دعوت کنیم.

اساسنامه صنفی انجمن رانندگان تغییر کند
هاشم مظاهری، دبیر انجمن صنفی رانندگان  گفت: برخی تشکل‌های صوری در انتخابات انجمن رانندگان شرکت کردند، بنابراین خواهان این هستیم اساسنامه صنفی انجمن رانندگان را تغییر دهید.

وی افزود: با وزارتخانه های صمت و  راه و شهرسازی در مورد عدم اجرای قوانین، عدم نظارت و کنترل بر بازار لوازم جانبی مورد نیاز رانندگی مشکل داریم.  

دبیر انجمن صنفی رانندگان عنوان کرد: ما از مسئولان بهداشت کار و حفاظت و ایمنی فنی می‌خواهیم بحث سخت و زیان‌آوری رانندگی جاده‌ها را مطرح کنند.
مظاهری اظهار داشت: در گذشته، در قانون بودجه، یارانه‌ای برای حق بیمه رانندگان درنظر گرفته  شده بود که در بودجه ۱۴۰۰ لغو شد، از سال ۱۳۹۷ بحث بیمه رانندگان دچار مشکل شده است.

جامعه استادان حق‌التدریس کشور، مظلوم‌ترین هستند
علی قزل‌سفلو، نماینده انجمن صنفی اساتید حق‌التدریس دانشگاه گفت: جامعه استادان حق‌التدریس کشور مظلوم‌ترین هستند ۳۰ هزار استاد حق‌التدریس در کشور داریم که ۷۰ درصد آنها حتی شرایط ازدواج پیدا نمی‌کنند چون ما اصلاً بیمه و امنیت شغلی نداریم و در حال حاضر ۵۶ درصد از حق‌التدریسان به خارج مهاجرت می‌کنند.  

وی گفت: ۳۱۳ مؤسسه آموزش عالی در کشور داریم که ۵۰ درصد آنها فاقد هیأت علمی هستند از ۵۰ درصد بقیه نیز برخی افراد بازنشسته را به کار گرفته‌اند تا بیمه ندهند.  
قزل‌سفلو خاطرنشان کرد: باید در تعامل بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت علوم مشکلات استادان حق‌التدریس حل شود.  

۷۱۲ تشکل صنفی عضو خانه حمل‌ونقل کشور هستند
غلامرضا خادمی‌زاده، نماینده رانندگان مسافری کشور گفت: در خانه حمل‌ونقل ۱۵ تشکل صنفی و ۳۴۰ انجمن صنفی حضور دارند که در مجموع ۷۱۲ تشکل صنفی عضو خانه حمل‌ونقل کشور هستند که در زمان آقای رحمتی وزیر اسبق راه و ترابری ایجاد شده است.  

خادمی‌زاده عنوان کرد: آنچه موجب فساد می‌شود انجمن‌های صوری هستند که  تشکل‌های صوری درست کرده‌اند.  

بسیاری از زنان کارگر بیمه نیستند
سمیه گلپور، رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن صنفی کارگران اظهار داشت: ما تشکل‌های زیادی در حوزه زنان کارگری نداریم، بسیاری از زنان کارگر بیمه نیستند، در حالی که مانند مردان و یا حتی بیشتر از آنها کار می‌کنند.

وی گفت: برخی از زنان با حقوق ماهیانه ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان هم کار می‌کنند و مشکلات بنیادی در قرارداد کارگری زنان وجود دارد. در برخی از قراردادهای کارگری برای زنان کمتر از ۳۰ روز قرارداد می‌بندند یا چک سفید امضا و سفته می‌گیرند.

گلپور، رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن صنفی کارگران گفت: مجلس شورای اسلامی اگرچه تصویب کرده مادری برای دوره زایمان ۹ ماه به مرخصی برود اما باید امنیت شغلی او رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: هنوز کارگروهی برای پیگیری مشکلات زنان کارگر نداریم، در حالی که میلیون ها زن در کشور مشغول کار هستند.

کمبود منابع انسانی در بخش حمل‌ونقل دریایی
سامان رضایی، دبیر انجمن دریانوردان تجاری ایران گفت: دریانوردان در راستای تأمین کالاهای اساسی اقدام می‌کنند در سال ۲۰۰۸ تعداد ۱۰۸ کشتی نفتکش تحریم شدند، انجمن صنفی دریانوردان برای حل مشکلات ناوگان حمل‌ونقل و حتی مشکل کشتی غرق شده سانچی اقدام کرد. رضایی گفت: در مورد توقیف کشتی انگلیسی و کشتی کره جنوبی هم انجمن دریانوردان در تعامل با سازمان بین‌المللی کار و آی‌تی‌اف نسبت به حل این مسائل اقدام کرد.

وی گفت: ما در بخش منابع انسانی حمل‌ونقل دریایی دچار کمبود هستیم.

علی بابایی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: باید عدالت مزدی در بین کارگران برقرار و قانون کار اصلاح شود در حال حاضر کارگران و کارفرمایان در مدیریت تأمین اجتماعی دخالتی ندارند، در حالی که باید بحث سه جانبه‌گرایی رعایت شود که اوج سه‌جانبه‌گرایی در شورای عالی کار است.  

بابایی گفت: باید نشست های شورای عالی کار حداقل هر سه ماه یا  ماهی یک بار برگزار شود.  
عضو فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: باید کمیته‌های تخصصی برای مسکن کارگران و مشکلات آنان تشکیل شود.

طولانی بودن فرایند شکایت کارگری
یکی دیگر از نمایندگان کارگران هم از سامانه جامع روابط کار انتقاد کرد و گفت: در گذشته کارگران شکایت خود را به شورای حل ا ختلاف می‌بردند الان باید در سامانه جامع روابط کار ثبت‌نام کنند و برای یک شکایت کارگری ۲-۳ روز معطل می‌شوند.

این نماینده کارگری افزود: کارگران کوره‌پزخانه‌ها، دستمزد اندکی می‌گیرند ما حدود ۳۰ هزار کارگر داریم که از حداقل دستمزد شورای عالی کار هم محروم هستند، در حال حاضر پنج هزار کارگر در نیروگاه دماوند هستند که از دو سال قبل تشکل کارگری ندارند.  

بیمه کارگران ساختمانی در مجلس معطل مانده است
اسعد صالحی، دیگر نماینده کارگران عنوان کرد:‌  بیمه کارگران ساختمانی هنوز در مجلس معطل مانده و ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی منتظر تعیین تکلیف بیمه تأمین اجتماعی هستند.
صالحی گفت: باید با اصلاح ماده ۵ سهمیه کارگران ساختمانی را آزاد کنیم.
با حل مشکلات کارگران معدن، اقتصاد معدن رونق می گیرد

شوکت، دیگر نماینده صنفی کارگران در این نشست بیان داشت: ‌اگر کارگران ساختمانی بیمه شوند ماهانه بین ۷ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان حق بیمه به صندوق تأمین ا جتماعی واریز می‌شود در حالی که صندوق تأمین اجتماعی در حال حاضر، ماهانه چهار هزار میلیارد تومان کسری دارد و کارفرمایان که در کار ساخت و ساز هستند به راحتی می‌توانند به جبران کسری صندوق تأمین اجتماعی اقدام کنند.

وی افزود: خوشبختانه رئیس جمهور  در نخستین اقدام بین کارگران بهشت زهرا و کارگران معدن رفت و از آنها دلجویی کرد که این نشان می‌دهد دولت می‌خواهد مشکلات کارگران معدن را حل کند.  

این نماینده کارگری عنوان داشت: کشور ما با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان ۷ درصد معادن جهان را در خود دارد و ما باید مشکلات کارگران معدن را حل کنیم تا اقتصاد معدن رونق بگیرد.

یکی دیگر از نمایندگان کارگری در این نشست گفت: کارگران داروخانه‌ها همانند کارگران معدن مظلوم هستند، ۱۵۰۰ انجمن کارگران داروخانه‌ها و ۲۱ کانون سراسری وجود دارد، متأسفانه تشکل‌های صنعتی به جای حل و فصل مشکلات صنفی کارگران به فکر مسائل سیاسی هستند.

اصلاح قانون بیمه بیکاری در دستور کار قرار گیرد
ابوالفضل عنابستانی، عضو فراکسیون تعاون و اشتغال مجلس  به  اصلاح قانون بیمه بیکاری اشاره کرد و گفت: در شرایط کرونا، کارگرانی  که حتی در سازمان تأمین اجتماعی ثبت نام نشده بودند، بیکار شده‌ و شغل خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه لایحه اصلاح بیمه بیکاری ۱۰ سال است که در مجلس معطل مانده گفت: هر موقع آن را بررسی می‌کنیم با اصل ۷۵ روبرو می‌شود که مجلس نمی‌تواند طرحی که دارای بار مالی است مصوب کند، بنابراین از وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌خواهیم اصلاح قانون بیمه بیکاری را در دستور کار قرار دهد.

نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد طرح بیمه کارگران ساختمانی گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور داریم که بیمه نیستند و سازمان تأمین اجتماعی هم زیر بار بیمه آنها نمی‌رود که باید فکری برای کارگران ساختمانی داشته باشیم.

عضو فراکسیون تعاون گفت: باید صندوق تأمین اجتماعی و هیأت امنای تأمین اجتماعی احیا شود و کار آن را به خود کارگران و کارفرمایان واگذار کنیم. کارگران قیم نمی‌خواهند و ما در مجلس آمادگی داریم قانون را اصلاح کنیم و در فراکسیون تعاون و صحن مجلس برای اصلاح قانون کار تلاش می‌کنیم.

رحمت الله نوروزی دیگر نماینده مجلس در این نشست اظهار داشت: در حال حاضر ۱۱ هزار و ۳۰۰ عنوان قانونی در کشور داریم که باید بسیاری از این قوانین تنقیح شوند که بحث امنیت شغلی کارگران، ساماندهی قراردادهای موقت کار از جمله این موارد است.

وی بر اجرای سه‌جانبه‌گرایی با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در مورد قوانین کار و کارگری تاکید کرد.

کد خبر: ۱۰۷٬۵۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha