۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
مالیات بر خانه‌های خالی باید براساس منطقه‌بندی اخذ شود
کارشناس مسائل اقتصادی:

مالیات بر خانه‌های خالی باید براساس منطقه‌بندی اخذ شود

مظاهری، کارشناس اقتصادی لزوم دریافت مالیات از زمین‌های بلااستفاده و مسکن خالی را الزامی دانست و تاکید کرد این عدد و ارقام باید بر اساس مناطق محروم و مرفه شهر اخذ شود.

به گزارش بازار، حسین راغفر درباره طرح مالیات بر خانه های خالی گفت: این قانون تبصره و مواد بسیاری دارد و سعی کرده است حتی الامکان از حدت و شدت مالیات ها بکاهد.

وی افزود: مثلا اگر کسی دو منزل دارد، از دومی مالیات گرفته نمی شود و تسهیلاتی را نیز برای صاحبان سرمایه فراهم کرده است.

راغفر عایدی سرمایه و مالیات از آن را اصلی ترین محل درآمدزایی دیگر کشورها برشمرد و افزود: کسانی که قدرت و سرمایه دارند، تلاش می کنند تا جایی که ممکن است در برابر پرداختِ این مالیات مقاومت کنند.

به گفته این استاد دانشگاه سیاست هایی خاص بعد از جنگ حاکم شد که فقط حافظ منافع خواص جامعه بوده است و دردی از عموم مردم دوا کرده است و در این بین مالیات مشروع ترین شیوه کسب درآمد برای دولت ها بوده است که در ایران این درآمد از طرقِ دیگر دریافت می شود.

وی اضافه کرد: وقتی دولت نمی تواند درآمد مالیاتی کافی داشته باشد، به شکل سنتی سراغ درآمدهای نامشروع دیگر مثل افزایش قیمت حامل های انرژی یا ارز می رود که هزینه آن برای عموم مردم شکننده بوده است.

راغفر، همین مشکلات را موجب مقاومتِ ثروتمندان در پرداخت مالیات عنوان کرد و افزود: آن دسته از ثروتمندان که دارای منازل دو سه هزار متری هستند، هیچ مالیاتی نمی پردازند و فقط عوارض شهرداری اخذ می شود که تفاوت اساسی میان مالیات آن ها پدید نمی آید.

وی ادامه داد: این سکونتگاه ها سرمایه های بزرگی را به خود جذب کرده که باید مالیات بر آن وضع شود و لذا صرفا برای داشتنِ همین مسکن ها باید مالیاتی وضع گردد.
راغفر معتقد است کسی که مسکنی 75 متری دارد، در بسیاری جاها از پرداخت مالیات معاف می شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین این مالیات به صورت منطقه بندی شده باید اخذ شود. مثلا مناطق محروم معاف از مالیات هستند ولی آنجایی که محروم نیست باید مالیات های ویژه بپردازند که مالیات بر ثروت محسوب می شود.

راغفر گفت: بودجه نظامی برخی کشورها صرفا از محل مالیات جمع آوری می شود که حاصل از مسکن و زمین می باشد.

وی افزود: کسی که از زمین خود استفاده نمی کند، باید مالیاتِ آن را بپردازد و درآمد دولت از همین طریق تامین می شود ولی در ایران این اعداد و ارقام وجود خارجی ندارد.

راغفر با اعلام اینکه در ایران مالیات صرفا از معاملات در محضرها دریافت می شود و رقم آن نیز کمتر از سه دهم درصد است، گفت: این رقم در امریکا بیش از 12 درصد را به خود اختصاص می دهد.

کد خبر: ۱۰۷٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha