۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
جزییات سفر به عتبات| ثبت نام در سامانه سماح برای تهیه بلیت ضروری است
«بازار» گزارش می دهد

جزییات سفر به عتبات| ثبت نام در سامانه سماح برای تهیه بلیت ضروری است

همه زائران اربعین حسینی که از ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهرماه سال جاری عازم عتبات عالیات هستند برای تهیه بلیت هواپیما باید در سامانه سماح ثبت نام کنند.

بازار، گروه راه و مسکن: طبق هماهنگی های انجام شده هیچ یک از شرکت های داخلی و خارجی حق ندارند در این تاریخ یاد شده بلیت به مسافری عرضه کنند که در سامانه «سماح» ثبت نام نکرده باشد.

دولت عراق برای عزیمت زائران به کربلا تزریق دو دوز واکسن کرونا و همراه داشتن برگ آزمایش PRC منفی با ۷۲ ساعت اعتبار را برای همه مسافران عازم این کشور الزامی کرده است.

دولت عراق همچنین مقرر کرده است که افرادی که کمتر از ۷۲ ساعت در ایام اربعین حسینی در این کشور حضور خواهند داشت نیاز به برگ آزمایش PRC منفی ندارند.

سازمان هواپیمایی کشوری همه شرکت های هوایی را ملزم کرده است که با نرخ مصوب عادلانه شرکت های هوایی بتوانند زائران ایرانی را در مسیر عتبات عالیات جابه جا کنند.

لغو روادید بین ایران و عراق مربوط به مراسم اربعین ۱۴۰۰ نیست
روز گذشته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به توافق ایران و عراق برای لغو روادید برای مسافران هوایی گفت: لغو روادید بین ایران و عراق مربوط به مراسم اربعین ۱۴۰۰ نیست و مسافران قبل از ثبت نام در «سامانه سماح» ویزای سفر به عراق را دریافت کرده باشند.

«محمد حسن ذیبخش»  تاکید کرد: بنابراین زائران ایرانی که اربعین ۱۴۰۰ قصد سفر به عراق را دارند برای ثبت نام در سامانه سماح حتما باید ویزای عراق را نیز تهیه کنند.

وی درباره ثبت نام زائران در سامانه سماح نیز گفت: با هدف انسجام بیشتر بین ارگان‌هایی که برای سفر اربعین دخیل هستند مقرر شد که همه زائران عراق در سامانه سماح ثبت نام کنند و به همین دلیل سازمان هواپیمایی کشوری به تمام شرکت های هواپیمایی داخلی و عراقی اعلام کرده است که هیچ مسافری خارج از فهرست اعلامی سامانه سماح نمی تواند دربازه زمانی ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر برای عزیمت به عراق بلیت تهیه کند.

شرکت های ایرانی ظرفیت جابجایی ۶۰ هزار زائر ایرانی را در این مسیر دارند
ذیبخش در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه سهمیه زائران ایرانی از ۳۰ هزار به ۶۰ هزار زائر افزایش پیدا کرده است آیا ناوگان هوایی ایران ظرفیت جایجایی این تعداد زائران ایرانی را بین فرودگاه های ایران و نجف و بغداد دارد، گفت: عراق پیشتر با عزیمت ۳۰ هزار زائر ایرانی موافقت کرده بود و تمام برنامه ریزهای ما در این راستا انجام شده بود تا از ۲۸ شهریور ماه سال جاری اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات آغاز شود و شرکت های ایرانی ظرفیت جابجایی ۶۰ هزار زائر ایرانی را در این مسیر دارند.

با توجه به سفر نخست وزیر عراق به ایران و طبق هماهنگی های به عمل آمده است، تعداد زائران ایرانی به ۶۰ هزار نفر افزایش یافته و باید در این زمینه در نشست با مدیران شرکت های هوایی رایزنی های لازم انجام شود

وی افزود: با توجه به سفر نخست وزیر عراق به ایران و طبق هماهنگی های به عمل آمده است تعداد زائران ایرانی به ۶۰ هزار نفر افزایش یافت و باید در این زمینه در نشست با مدیران شرکت های هوایی رایزنی های لازم انجام شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه با توجه به افزایش تعداد سهمیه زائران ایرانی ما باید تمام امکانات خود را برای انجام این سفرها در ایام اربعین حسینی به عراق آماده کنیم، گفت: برای سهولت سفر زائران ایرانی آمادگی ارائه خدمات فرودگاهی در فرودگاه های داخلی و همچنین فرودگاه های نجف و بغداد نیز برای ما اهمیت زیادی دارد.

دو شرکت هواپیمایی عراقی (العراقیه و فلای‌عراق) نیز در این جابجایی مشارکت می کنند
ذیبخش با بیان اینکه برای تأمین هواپیمای مورد نیاز برای جابجایی ۶۰ هزار زائر ایرانی به عتبات عالیات هیچگونه مشکلی نداریم، گفت: پیشتر هفت شرکت ایرانی برای جابجایی زائران ایرانی در ایام اربعین حسینی اعلام آمادگی کرده بودند و قرار بر این شده بود که دو شرکت هواپیمایی عراقی (العراقیه و فلای‌عراق) نیز در این جابجایی مشارکت کنند.

در حال حاضر ۶ فرودگاه امام خمینی (ره)، مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان و اهواز برای پروازهای اربعین در نظر گرفته شده است و ممکن است که تعداد فرودگاه ها با توجه به نیاز افزایش یابد

ذیبخش در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص اینکه از کدام فرودگاه ها زائران ایرانی اعزام خواهند شد گفت: در حال حاضر ۶ فرودگاه امام خمینی (ره)، مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان و اهواز برای پروازهای اربعین در نظر گرفته شده است و ممکن است که تعداد فرودگاه ها با توجه به نیاز افزایش یابد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: با دو برابر شدن سهمیه ایران برای اربعین حسینی باید در خصوص قیمت بلیت و نیز کیفیت انجام پروازها بین ایران و عراق با مدیران شرکت های ایرانی نشست هایی را برگزار تا هماهنگی های لازم در این خصوص به عمل آید.

تمام تلاش سازمان تهیه بلیت با قیمت مناسب است
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه تمام تلاش سازمان تهیه بلیت با قیمت مناسب خواهد کرد، گفت: مبنای قبلی ما بر اساس سهمیه ۳۰ هزار مسافر بود و هماهنگی‌های لازم را با ایرلاین‌ها انجام داده بودیم با این حال مجدداً در حال رایزنی با شرکت‌های هواپیمایی هستیم که در نرخ‌های جدید هم قیمت مناسبی برای بلیت در نظر بگیرند.

بر اساس توافقی که انجام شده اعزام زائران ایرانی از روز ۲۸ شهریور ماه آغاز و تا ۱۰ مهرماه سال جاری ادامه خواهد داشت و باید برای عملیات بازگشت زائران از عراق به فرودگاه های مورد نظر هماهنگی های لازم انجام شود

بر اساس توافقی که انجام شده اعزام زائران ایرانی از روز ۲۸ شهریور ماه آغاز و تا ۱۰ مهرماه سال جاری ادامه خواهد داشت و باید برای عملیات بازگشت زائران از عراق به فرودگاه های مورد نظر هماهنگی های لازم انجام شود.

هموطنان با بیش از۴۰۰ پرواز به دو فرودگاه نجف و بغداد عزیمت و با ۴۰۰ پرواز نیز به ایران باز خواهند گشت
طبق برنامه ریزیهای انجام شده قرار بود جابجایی ۳۰ هزار زائر ایرانی در ایام اربعین حسینی با ۲۰۰ پرواز رفت و ۲۰۰ پرواز بازگشت انجام شود ولی با توجه به افزایش دو برابری تعداد زائران ایرانی هموطنان با بیش از۴۰۰ پرواز به دو فرودگاه نجف و بغداد عزیمت و با ۴۰۰ پرواز نیز به ایران باز خواهند گشت، لذا  ضروری است که تمام امکانات خدمات فرودگاهی در داخل و عراق برای تردد هموطنان آماده شود.

از طرفی کمیته اعزام ستاد اربعین حسینی اعلام کرده بود که به منظور آمادگی در صورت افزایش سهمیه ایران در اربعین ۱۴۰۰، زائران ایرانی از ۲۲ شهریور باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند.

کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین که مسؤولیت آن با سازمان حج و زیارت است در اطلاعیه‌ای از آغاز پیش ثبت‌نام اربعین از ساعت ۹ صبح روز دوشنبه ۲۲ شهریورماه از طریق سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir  خبر داد.

هرچند که این سامانه از همان ساعت اولیه از دسترس خارج شده بود اما به تدریج آن دسته از متقاضیانی که فاقد بیماری زمینه‌ای بوده و و شرایط اعلامی دولت عراق را داشته باشند توانستند در این سامانه ثبت نام خود را آغاز کنند.

از طرفی مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشویر نیز اعلام کرد که همه شرکت‌های هواپیمایی برای انجام پروازهای اربعین اعلام آمادگی کرده‌اند.

فرودگاه‌های امام (ره)، مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان و اهواز برای پروازهای اربعین درنظر گرفته‌ شده 
«حسن خوشخو» یادآورشد: فعلاً فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان و اهواز برای پروازهای اربعین درنظر گرفته‌ شده است و اگر تعداد زائران افزایش یابد، فرودگاه‌های دیگر نیز فعال خواهند شد.

هم اکنون سازمان هواپیمایی کشوری در حال رایزنی با شرکت های هوایی است تا زائران ایرانی از ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهرماه بتوانند با قیمت مناسبی بلیت سفر خود را به کشور عراق تهیه کنند.

پیشتر در این خصوص سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: سقف قیمت پروازهای اربعین ۵ میلیون تومان خواهد بود و تهیه بلیت نیز به صورت انفرادی انجام خواهد شد.

در خصوص قیمت بلیت پروازهای اربعین حسینی خبرنگار بازار در گفتگو با «امیرپویان رفیعی شاد» رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران، وی اعلام کرد که هنوز ابهامات زیادی برای عزیمت زائران ایرانی به کشور عراق در این اربعین حسینی وجود دارد.

۷۰ تا ۸۰ درصد زائران ایرانی که برای مراسم اربعین حسینی عازم عراق می شوند جوانانی هستند که تاکنون نتوانسته اند دو دوز واکسن کرونای خود را تزریق کنند و شاید فقط بتوانند دوز اول واکسن خود را تزریق کرده باشند در حالی که دولت عراق تزریق دو دوز واکسن را برای زائران الزامی کرده است

وی گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد زائران ایرانی که برای مراسم اربعین حسینی عازم عراق می شوند جوانانی هستند که تاکنون نتوانسته اند دو دوز واکس کرونای خود را تزریق کنند و شاید فقط بتوانند دوز اول واکسن خود را تزریق کرده باشند در حالی که دولت عراق تزریق دو دوز واکسن را برای زائران الزامی کرده است.

قیمت بلیت بین ۴.۵ تا ۵ میلیون تومان
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران در خصوص قیمت بلیت پروازهای هوایی به کشور عراق در پاسخ به سوال خبرنگار بازار افزود: قیمتی که برای آژانس های خدمات مسافرتی اعلام شده ۴.۵ تا ۵ میلیون تومان خواهد بود.

وی با بیان اینکه پس از برگزاری مراسم اربعین حسینی در ۵ مهرماه سال جاری تداوم سفر زائران ایرانی به عراق مساله مهمی است که ممکن است تعداد زائران ایرانی بسیار اندک شود، گفت: امسال نیز همانند سال های گذشته بخشی زیادی از بلیت های اربعین حسینی چارتری بوده و این ممکن است در این شرایط مشکلاتی را به وجود آورد.

رفیعی شاد افزود: طبق سالهای گذشته بسیاری از زائران ایرانی به دنبال این هستند که در ایام اربعین حسینی فقط ۴ تا ۵ روز در کشور عراق باشند در حالی که کسانی که از ۲۸ شهریورماه وارد عراق خواهند شد برای شرکت در مراسم اربعین حسینی باید تا ۵ مهرماه سال جاری در کربلا حضور داشته باشند و این مدت زمان طولانی نیز بر میزان سفر هموطنان تاثیرگذار خواهد بود.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران یادآورشد: پیشتر دولت عراق با عزیمت ۳۰ هزار ایرانی به این کشور موافقت کرده بود اما ظاهرا سهیمه مه به حدود ۶۰ هزار نفر افزایش یافته و این نیز در میزان فروش بلیت به متقاضیان تاثیرگذار خواهد بود.

برخی از شرکت های هوایی قیمت بلیت خود را تا ۶.۵ میلیون تومان نیز افزایش داده اند
هرچند که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری قیمت بلیت را در محدوده ۵ میلیون تومان اعلام کرده اما برخی از شرکت های هوایی قیمت بلیت خود را تا ۶.۵ میلیون تومان نیز افزایش داده اند و این مساله نگرانی زیادی را برای زائران اربعین حسینی به وجود آورده است.

با توجه به چارتری بودن بلیت های سفر به نجف و بغداد در ایام اربعین حسینی قیمت بلیت در مسیر این دو فرودگاه به صورت رفت و برگشت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از طرف چارتر کننده تعیین شده است

حتی متصدی فروش بلیت پروازهای خارجی یکی از آژانس‌های هواپیمایی به خبرنگار بازار اعلام کرد: با توجه به چارتری بودن بلیت های سفر به نجف و بغداد در ایام اربعین حسینی قیمت بلیت در مسیر این دو فرودگاه به صورت رفت و برگشت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از طرف چارتر کننده تعیین شده است.

روز گذشته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از آمادگی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی برای جابجایی ۶۰ هزار زائران اربعین حسینی خبرداد و در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه سهمیه زائران ایرانی از ۳۰ هزار به ۶۰ هزار زائر افزایش پیدا کرده است و ناوگان هوایی ایران ظرفیت جایجایی این تعداد زائران ایرانی را بین فرودگاه های ایران و نجف و بغداد دارد، گفت: عراق پیشتر با عزیمت ۳۰ هزار زائر ایرانی موافقت کرده بود و تمام برنامه ریزهای ما در این راستا انجام شده بود تا از ۲۸ شهریور ماه سال جاری اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات آغاز شود.

ذیبخش یادآورشد: با توجه به امکانات شرکت های هوایی برای جابجایی ۶۰ هزار زائر ایرانی به عتبات عالیات هیچگونه مشکلی نداریم و شرکت های هوایی می توانند به سهولت این تعداد زائران ایرانی را برای تشرف به مراسم بزرگ اربعین حسینی در مسیر ایران و عراق جابجا کنند.

کد خبر: ۱۰۷٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حمید IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 0
      راه زمینی را باز کنید چرا سفر زایران امام حسین را سخت کردید