۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
تغییر نرم گندم مازندران به سمت واردات| پهلوگیری ۴۱ کشتی حامل گندم
بازار گزارش می‌دهد؛

تغییر نرم گندم مازندران به سمت واردات| پهلوگیری ۴۱ کشتی حامل گندم

ساری- پهلوگیری ۴۱ کشتی حامل گندم طی سال جاری در بنادر استان مازندران، زخم کاهش تولید این محصول استراتژیک در سایه بی مهری ها و کاهش تولید را در کشور و مازندران طنین انداز کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: دیر سالی نیست که ایران به عنوان قطب تولید گندم بود و با تولید ۱۱ میلیون تن از واردات آن بی نیاز نشده بود و طی دو سال گذشته با کاهش حجم تولیدات، آنچه که خود دارد را از بیگانه تمنا می‌کند.

۵۵ هزار هکتار از مزارع مازندران به زیرکشت گندم می‌رود و امسال میزان تولید این محصول ۱۵۰ هزار تن برآورد و پیش بینی شده بود اما در نهایت حدود ۷۰ هزار تن گندم توسط کشاورزان به مراکز خرید تحویل داده شده است.

پایین بودن قیمت خرید تضمینی در سال‌های قبل از یک سود و تنش‌های خشکی و کم بارشی سبب شد تا رغبت و انگیزه کشاورزان به زراعت گندم از بین رود و همه مسائل دست به دست هم تا چرخه تولید گندم از خودکفایی به واردات تغییر مسیر دهد.

۱۸۴ هزار تن گندم واردات شد
در سال جاری ۱۸۴ هزار تن گندم و بالاتر از میزان تولید استان از کشورهای مختلف به مازندران واردات شد و این محموله‌ها از طریق کشتی‌ها به بنادر استان در امیرآباد و نوشهر پهلو گرفتند. عباسعلی وفایی نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به واردات ۱۸۴ هزار تن گندم از کشورهای مختلف به بنادر استان اظهار داشت: این میزان محموله توسط ۴۱ فروند کشتی در بنادر استان بارگیری شده است.

وی با اظهار اینکه اخیراً نیز یک کشتی سه هزار تنی حامل گندم در امیرآباد پهلوگیری کرده است، افزود: این محموله پس از تخلیه به سمت مراکز ذخیره سازی منتقل می‌شود.

وی هدف از واردات گندم را حفظ ذخایر استراتژیک بیان کرد و افزود: در سال جاری ۱۸۴ هزار تن گندم توسط کشتی ها به بنادر مازندران وارد شدند.

تغییر نرم گندم مازندران به سمت واردات| پهلوگیری ۴۱ کشتی حامل گندم

واردات بیش از میزان تولید گندم در مازندران در حالی رخ داده که برای تأمین آرد در استان ماهانه به ۳۷ هزار تن گندم در استان و سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن گندم نیاز است و بخش قابل توجهی از این نیاز درپی کاهش تولید، از طریق واردات تأمین می‌شود.

گندمکار سردرگم است
عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به موانع تولید در حوزه کشاورزی و زراعت گندم اظهار داشت: مسائل مختلفی سبب شده تا به رغم آنکه در تولید گندم خودکفا شده بودیم، میزان تولید از ۱۱ میلیون به چهار میلیون تن کاهش یافته است.

وی با اظهار اینکه کشاورز در حال حاضر دچار سردرگمی شده است، گفت: کشاورز نمی‌داند باید گندم بکارد یا محصول دیگر و افزایش نهاده‌ها سبب شده تا رغبتی برای تولید محصول نداشته باشد زیرا تولید برایش مقرون به صرفه نیست.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با عنوان اینکه دولت باید از حوزه کشاورزی حمایت داشته باشد، گفت: دولت بر مبنا نگاه و نظر تولیدکننده در حوزه کشاورزی برنامه ریزی کند.

مهاجر با عنوان اینکه ۷۰ تا ۷۵ درصد حوزه اقتصاد خصوصی نیز دولتی است، گفت: متأسفانه قیمت گذاری‌ها در حوزه‌های خصوصی و سیاست گذاری‌ها توسط دولت انجام می‌شود و این مسئله به ضرر تولید است.

وی یادآور شد: تعیین قیمت هفت هزار و ۵۰۰ تومانی برای خرید گندم سبب می‌شود تا رغبت کشاورز برای تولیدات کشاورزی از جمله گندم بیشتر شود.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران بی ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات، دشواری تأمین منابع بانکی را بیشترین مشکلات فراروی بخش خصوصی ذکر کرد و گفت: عمل نکردن به وعده‌ها توسط مسئولان ملی و استانی از جمله مسائل فراروی تولید است و منجر شده میزان تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم در کشور ۲۰۰ درصد کاهش یابد.

عمل نکردن به وعده‌ها توسط مسئولان ملی و استانی از جمله مسائل فراروی تولید است و منجر شده میزان تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم در کشور ۲۰۰ درصد کاهش یابد

روند کنونی تولید گندم در کشور و استان مازندران نگرانی از کاهش سطح زیرکشت و دست نیاز به بیرون را تشدید کرده است و ارائه طرح‌های حمایتی و افزایش قیمت خرید تضمینی می‌تواند کشاورزان را به کشت گندم ترغیب کند.

تغییر نرم گندم مازندران به سمت واردات| پهلوگیری ۴۱ کشتی حامل گندم

نبود زهکشی از مشکلات کشت پاییزه است
عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یکی از مشکلات کشت پاییزه را نبود زهکشی مناسب و عدم بارندگی‌ها در فصل رویش را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه نیمی از گندمزارهای استان به صورت دیمزار است در فصل رویش با کاهش بارندگی مواجه بودیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار به برنامه‌ها و سیاست‌های دولت برای حمایت از گندمکاران اشاره و اضافه کرد: قیمت خرید تضمینی گندم امسال پیش از آغاز سال زراعی تعیین شد و این مسئله می‌تواند رغبت کشاورزان را برای کشت گندم افزایش دهد.

وی با اشاره به رشد قیمت خرید تضمینی گندم یادآور شد: قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید به ازای هر کیلوگرم ۷۵ هزار ریال تعیین شده و نسبت به سال‌های قبل رشد چشمگیری داشته است.

شهیدی فر اظهار داشت امیدواریم با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی شاهد رشد تولید و سطح کشت محصول گندم در استان باشیم.

مازندران به عنوان مهد تولیدات کشاورزی در کشور محسوب می‌شود و اجرای برنامه‌های حمایتی و تحقق وعده‌های مسئولان در حمایت از تولید داخلی می‌تواند میزان واردات به محصولات استراتژیک را کاهش و کشور را در مسیر خودکفایی دوباره سوق و حرکت دهد..

کد خبر: ۱۰۷٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha