۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
نشانه ای از صدور قطعنامه علیه ایران در آژانس نیست| چرایی سفر گروسی| پالس مثبت نماینده ایران در وین
مدیرارشد پیشین آژانس در گفتگو با بازار:

نشانه ای از صدور قطعنامه علیه ایران در آژانس نیست| چرایی سفر گروسی| پالس مثبت نماینده ایران در وین

«طارق رئوف» معتقد است در حال حاضر هیچ نشانه ای از صدور قطعنامه علیه ایران توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود ندارد و احتمال توافق حتی در خصوص پیش نویس نیز بسیار اندک است.

بازار؛ گروه بین الملل: «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد شنبه در رأس هیأتی وارد تهران شد و قرار است روز یکشنبه با «محمد اسلامی» رئیس جدید سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اهداف سفر گروسی به تهران این سفر را در چارچوب مراودات فنی معمول بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برشمرد و گفت: در چند ماه اخیر مسائل فنی بین ایران و آژانس وجود داشت که تلاش شد در چارچوب همکاری‌های دوجانبه ایران و آژانس حل و فصل شود و این سفر نیز در چارچوب و در راستای کمک به حل و فصل موضوعات فیمابین تنظیم شده است.

خطیب‌زاده یادآور شد: البته برخی کشورها بودند که تلاش کردند موضوعات فنی بین ایران و آژانس را سیاسی کنند. مسیری که ایران همواره به آژانس توصیه و پیگیری کرده است همکاری در بستر فنی و حرفه‌ای است.

سفر «گروسی» به تهران از اینرو اهمیت دارد که مطابق برخی اخبار آژانس قرار بود که در نشست هفته آینده موضعی سخت علیه ایران بگیرد. خبر این سفر را اولین بار خبرگزاری بازار به نقل از منابع آژانس رسانه ای کرده بود.

خبرنگار بازار در گفتگو با «طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی به بررسی احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در نشست آتی شورای حکام پرداخته که در ادامه می آید.

«رئوف» مشاور پیشین هسته ای هیات کانادا و در حال حاضر رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم(سیپری) است.

*رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است به طور فزاینده‌ای نگران هستم که مسائل مربوط به سایت‌های اعلام نشده، حل نشده باقی بماند و ایران باید آنها را هر چه سریع‌تر حل کند.  اظهارات گروسی را قبل از نشست مهم آینده آژانس درباره ایران چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا این اظهارات به معنای گزارش منفی آژانس درباره ایران خواهد بود؟
مسائل مربوط به مواد یا مکانهای هسته ای اعلام نشده، پس از حل و فصل موضوع برجام حل خواهد شد. درست همانطور که ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران موسوم به PMD در دسامبر ۲۰۱۵ پس از امضای توافقنامه در ژوئیه ۲۰۱۵ حل شد. این موضوع توسط بسیاری از هیئت ها به خوبی درک شده است.

*نشست آتی آژانس حائز اهمیت است. با توجه به گزارش منفی اخیر آژانس، آیا در نشست آتی قطعنامه ای علیه ایران صادر خواهد شد. ارزیابی شما چیست؟
در حال حاضر هیچ نشانه ای از قطعنامه وجود ندارد و احتمال توافق حتی در خصوص پیش نویس نیز بسیار اندک است. در جلسه هفته آینده شورای حکام هیچ گونه آتش بازی انتظار نمی رود. رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران برای کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی به وین می آید و همچنین با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ملاقات می کند.

*آژانس اعلام کرده است «وظایف نظارتی اش در ایران» به طور جدی تضعیف شده است. به نظر می رسد منظور آژانس، عدم اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران باشد. با توجه به اینکه نظارتهای فراپادمانی آژانس از ایران ناشی از برجام بود و این توافق هم عملا از بین رفته است و ایران در قالب NPT و پادمانهای آن با آژانس همکاری دارد، این نگرانی چه منطقی دارد؟
از دست دادن تداوم اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی(مطابق گزارش آژانس) به اطلاعات مربوط به نظارت بر اساس برجام اشاره دارد. ایران اصرار دارد که با آژانس بین المللی انرژی اتمی در اجرای توافقنامه پادمانی NPT همکاری می کند. آنچه مشخص نیست این است که آژانس تا چه حد از اقتدار نظارتی و راستی آزمایی خود در ایران برخوردار است؟

*ایران اخیرا در مواضع خود از تمایل برای احیای برجام و تداوم مذاکرات هسته ای سخن گفته است. با توجه به این موضوع اینده مذاکرات هسته ای را با توجه به شرایط کنونی چگونه پیش بینی می کنید؟
نمایندگی ایران در وین به برخی گفته است که بخش «فنی» اجرای مجدد برجام عمدتا مورد توافق است، اما بخش سیاسی - در مورد ترتیب، لغو تحریم ها و غیره - هنوز به توافق نرسیده است. ایران در حال حاضر می گوید که می خواهد برجام را از سر بگیرد اما تحت فشار این کار را انجام نمی دهد. این موضوع باعث افزایش تمایل گروسی برای سفر به ایران و ملاقات با دولت جدید تهران شد.

کد خبر: ۱۰۷٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha