۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
حداقل قیمت نفت  ۶۵، حداکثر ۷۵ دلار| کاهش سرمایه گذاری مهم ترین دلیل رشد قیمت ها
یک کارشناس انرژی در گفتگو با بازار:

حداقل قیمت نفت ۶۵، حداکثر ۷۵ دلار| کاهش سرمایه گذاری مهم ترین دلیل رشد قیمت ها

نرسی قربان تحلیل گر بازار انرژی که مهم ترین دلیل رشد قیمت طلای سیاه را کاهش سرمایه گذاری می داند، گفت: حداقل قیمت هر بشکه نفت برای امسال ۶۵ و حداکثر آن ۷۵ دلار خواهد بود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: طلای سیاه دوباره به مدار رشد بازگشته است. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز با یک دلار و ۴۷ سنت معادل ۲.۳ درصد افزایش به ۷۲ دلار و ۹۲ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز در پایان معاملات روز جمعه با یک دلار و ۵۸ سنت معادل ۲.۳ درصد افزایش به ۶۹ دلار و ۷۲ سنت رسید. این رشد قیمت در شرایطی اتفاق افتاده که به واسطه طوفان آیدا بخش زیادی از ظرفیت تولید نفت سواحل مکزیک از دست رفته و از طرفی به دلیل شروع فصل سرما تقاضای خرید تا حدودی بالاتر رفته است. اما سوال اینجاست که آیا این دو عامل در کنار یکدیگر می تواند سقف قیمت نفت را شکسته و موجب رشد بهای طلای سیاه به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه بشوند؟

نرسی قربان تحلیل گر بازار انرژی که معتقد است هر اتفاقی در بازار نفت شدنی است، به خبرگزاری بازار گفت: ممکن است یک اتفاق خارج از پیش بینی منجر به رشد شدید قیمت ها شود. اما در صورت ادامه همین وضعیت، حداقل قیمت نفت برای امسال ۶۵ و حداکثر آن حدود ۷۵ دلار خواهد بود.

هر اتفاقی در بازار نفت شدنی است. اما در صورت ادامه همین وضعیت، حداقل قیمت نفت برای امسال ۶۵ و حداکثر آن حدود ۷۵ دلار خواهد بود

کاهش سرمایه گذاری و افزایش قیمت نفت
 او در ادامه سخنان خود به کاهش سرمایه گذاری در صنعت نفت اشاره کرد و آن را یکی از دلایل رشد قیمت دانست.

این تحلیل گر بازار انرژی می گوید: از حدود ۵ سال پیش سرمایه گذاری در این صنعت روند نزولی به خود گرفت و حتی بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ اعلام کردند که دیگر قصد ورود به این صنعت را نخواهند داشت. اما شروع پاندمی کرونا وضعیت را بدتر کرد.

او با اشاره به افت ۵ تا ۱۰ درصدی تولید سالانه چاه های نفت، گفت: در گذشته معمولا این افت تولید از طریق بهینه سازی و سرمایه گذاری های در حوزه های جدید جبران می شد. اما بدیهی است که وقتی سرمایه گذاری کاهش پیدا می کند، این جبران صورت نمی گیرد و عرضه در بازار کمتر می شود.

قربان که معتقد است کاهش سرمایه گذاری درصنعت نفت تعادل بین عرضه و تقاضا را تا حدودی از بین برده، ادامه داد : هم اکنون تقاضا از عرضه بیشتر بوده و همین مساله مانع ریزش شدید قیمت ها در بازار شده است.

او همچنین با دلیل دیگر موثر در افزایش قیمت نفت اشاره کرد و افزود: کشورها معمولا از ماه آگوست خریدهای زمستانه خود را آغاز می کنند تا پیش از کاهش شدید دما، ذخایر خود را تکمیل کند. همین مساله خود نیز تا حدودی تقاضای خرید نفت را بالاتر برده است.

در گذشته هزینه تولید نفت شیل بسیار بالا بود. اما حالا تولید با قیمت های ۴۵ تا ۵۰ دلار هم برای این تولیدکننده بزرگ دنیا توجیه پذیر است

۴۵ دلار حداقل قیمت نفت شیل برای تولید
قربان البته معتقد است که قیمت های فعلی توجیه سرمایه گذاری در بسیاری از مهدهای تولید نفت را بالا برده اما همچنان تولید نفت در مناطقی همچون دریای شمال و حوزه های عمیق دریایی با قیمت های فعلی نمی صرفد.

این کارشناس انرژی همچنین درباره تولیدات نفت شیل هم گفت: در گذشته هزینه تولید نفت شیل بسیار بالا بود اما حالا تولید با قیمت های ۴۵ تا ۵۰ دلار هم برای این تولیدکننده بزرگ دنیا توجیه پذیر است. اما نباید فراموش کرد که به دلیل ملاحظات زیست محیطی کابینه بایدن خیلی اجازه تولید از مناطق جدید نفتی را نمی دهد.

جالب است که بدانید گزارش های منتشر شده از سوی شرکت خدمات نفتی بیکرهیوز نشان می دهد شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گذشته به شمار دکلهای حفاری اضافه کردند که از تولید بالاتر در هفته های آینده حکایت دارد. شمار دکلهای حفاری نفت و گاز آمریکا شش حلقه افزایش یافت و به ۵۰۳ حلقه رسید که بالاتر از ۲۴۹ حلقه در مدت مشابه سال گذشته است.

دلیل رشد قیمت نفت چه بود؟
به گزارش رویترز کاهش شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار نفت آمریکا را می توان مهم ترین دلیل رشد قیمت نفت داشت. در نتیجه خسارات ناشی از طوفان آیدا حدود سه چهارم تولید نفت در مناطق فراساحلی خلیج مکزیک یعنی حدود ۱.۴ میلیون بشکه از تولید روزانه نفت آمریکا از اواخر ماه اوت تاکنون از مدار خارج شده است. این رقم تقریبا معادل کل تولید نفت کشور نیجریه است.

همچنین افزایش امیدواری ها به ترمیم روابط تجاری بین آمریکا و چین را از دیگر دلایل اصلی رشد قیمت نفت می توان دانست.

رشد تقاضای نفت به حدود ۱۰۰ میلیون بشکه
هم زمان با رشد قیمت نفت امیدواری نسبت به افزایش تقاضا هم بیشتر شده است. اوپک برای سال ۲۰۲۱ انتظار دارد تقاضا برای نفت به میزان ۵.۹۵ میلیون بشکه در روز رشد کند که بالاتر از پیش بینی ۵.۳ میلیون بشکه در روز از سوی آژانس بین المللی انرژی و پیش بینی پنج میلیون بشکه در روز از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا است.

بر اساس گزارش رویترز، برای این که پیش بینی اوپک از رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۱ محقق شود، تقاضای جهانی برای نفت باید در سه ماهه چهارم به ۹۹.۸۲ میلیون بشکه در روز برسد که تقریبا یک میلیون بشکه در روز بالاتر از پیش بینی آژانس ن المللی انرژی از میزان تقاضا در سه ماهه چهارم است.

کد خبر: ۱۰۷٬۰۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha