۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
تعدیل سیاستهای آژانسهای مسافرتی برای  رزور بلیط
کرونا سفرهای تابستانی کشورها را لغو می کند؟

تعدیل سیاستهای آژانسهای مسافرتی برای رزور بلیط

اپراتورهای تورهای مسافرتی سیاستهای خود را برای ترغیب مشتریان در جهت رزرو سفرهاتعدیل کرده اند زیرا این صنعت بزرگ در پی شیوع گسترده کرونا با چالش بی سابقه ای روبرو شده و هدف این آژانسها عدم کنسل کردن و مراجعه دوباره می باشد.

تهمینه غمخوار؛ خبرگزاری بازار - با نزدیک شدن به تابستان، بسیاری از خانواده ها هنوز در شوک ماندگاری ویروس کرونا در زندگی خود هستند. با توجه به اینکه این شیوع و گستردگی جمع بسیار زیادی از مردم جهان را بیمار کرده و جان هزاران نفر را گرفته است، فکر کردن به برنامه ریزی برای برنامه های سفر آن هم در فصل تابستان ، لایه جدیدی از اضطراب را در ذهن آنها اضافه کرده است.

در بسیاری از کشورها با گرم شدن و آفتابی شدن هوا، مردم همچنان در پارک‌ها، سواحل، کافه‌ها، رستورانها و دیگر اماکن عمومی حضور داشته اند، اما پس از شیوع گسترده و همه گیر شدن ان و اعلام دولتها مبنی بر آغاز قرنطینه خانگی و تعطیلی این اماکن، همه فعالیت‌های جمعی متوقف شده است.

همانطور که میدانیم انتقال این ویروس در جوامع فشرده از جمله داخل ایالتها و منطقه های متراکم از مردم، بیشتر است و خطر قرار گرفتن در معرض ابتلا چندین برابر می باشد، بنابراین یکی از روشهای جلوگیری از انتقال ممانعت از قرار گرفتن در مکانهای عمومی و بازدید از جاذبه هایتوریستی کشورها می باشد.

در اوایل ماه مارس، شرکت والت دیزنی اعلام کرد که به دلیل شیوع گسترده کرونا، پارکهای دیزنی از جمله دیزنی لند فلوریدا و توچال دیزنی لند در کالیفرنیا تعطیل و خط مسافرتی دیزنی نیز بسته خواهد شد. سایر اپراتورهای پارک های معروف و جهانی نیز تعطیلی خود را اعلام کرده اند.

بنابراین با وجود این همه گیری آیا واقعا مردم در سراسر جهان هنوز به رفتن به تعطیلات تابستانی و برنامه ریزی برای انجام آن فکر می کنند؟

در این راستا شرکت های مسافرتی با پیشنهاد قیمت های مختلف، سیاست های رزرو خود را تغییر داده اند. به کارگیری این سیاست مردم را تشویق می کندتا سفرهای خود را کنسل نکرده و با وجود بحران کرونا هنوز در رزرو بمانند.  

اپراتورهای تورهای مسافرتی از جمله Kuoni، Hayes & Jarvis، Prestige، G Adventures، i-Escape، On Foot Holidays و Camino Ways از جمله آژانس هایی هستند که در صورت تمایل مشتری با تغییر مقصد خود، می توانند مقصد یا تاریخ سفر را تغییر دهند.

اکثر این سیاستها برای رزروهایی که از الان تا پایان ماه مارس انجام شده، اعمال می شود و به مشتریان امکان می دهد سفر خود را به سالهای بعد یا در برخی موارد تا سال ۲۰۲۱ موکول کنند.

اما بازه زمانی این تعویض بین اپراتورها متفاوت است.  اکثریت نیاز دارند تا ۳۰ روز قبل از عزیمت تغییراتی ایجاد کنند اما برخی از آنها به مشتریان این امکان را می دهند تا حداکثر هفت روز قبل از عزیمت تعطیلات را تعویض کنند تغییر دهند، در حالی که اپراتورهای آژانسهای لوکس براین باورند که مشتریان باید تا ۶۰ روز قبل اگر قصد تغییراتی دارند، اعلام کنند.

در سفرهایی که مقصد اصلی آنها ایتالیا، فرانسه و اسپانیا است، به مشتریان توصیه می شود که قبل از ماه ژوئیه هیچ وجه سفری را رزرو نکنند 

با توجه به اینکه این ویروس صنعت توریسم اکثر کشورها را با چالشی بی سابقه مواجه کرده، مدیرعامل شرکت مسافرتی جزایر یونان بر این باور است که این چالش از پنجاه سال گذشته در یونان دیده نشده و تنها حمله ترکیه در سال ۱۹۷۴ به قبرس صنعت گردشگری قبرس را با اختلاتی جدی مواجه کرده است. از نظر او این ویروس آینده ای نامعلوم را برای این صنعت رقم می زند زیرا ماندگاری آن بسیار نامشخص است. راهی که دولتها در پیش گرفته اند تا ماه ژوئن این صنعت را مختل می کند و اگر این شیوع همچنان ادامه داشته باشد تابستان که اوج لذت بردن از تعطیلات با جاذبه های گردشگری خاص است را در بر می گیرد.

رزرو تورهای اروپایی برای سال آینده / افزایش ۶۶ درصدی تقاضا برای کشورهای نوردیک / اسپانیا و ایتالیا و کاهش ۸۰ درصدی تقاضا 

در حالی که رزرو تورهای اروپایی کاهش یافته اما اپراتورهای تورهای طولانی مدت می گویند که هنوز تقاضا از سوی مشتریان برای رزرو تعطیلات در سال ۲۰۲۱ وجود دارد.

اکثر مشتری های سفرهای آسیایی در حال حاضر به سفر می روند اما با توجه به محدودیتهای ایجاد شده توسط هند و ویتنام و عدم گرفتن ویزا از تعداد آنها کاسته شده است.

هند تمام ویزاهای توریستی خود را از ۱۳ مارس تا ۱۵ آوریل به حالت تعلیق درآورده و ویتنام نیز اعلام کرد که دارندگان گذرنامه های انگلیسی تا اطلاع ثانوی قادر به درخواست ویزای توریستی برای ویتنام نخواهند بود.

با این وجود اکثر مردم به خاطر هراس از همه گیری کرونا در بسیاری از کشورها برنامه خود را برای انجام سفر به اواخر سال جاری یا سال آینده موکول کرده اند.

شرکت هواپیمایی باید سیاستهای خود را در شرایط کنونی برای بالا بردن اعتبار خود تغییر دهند. مثلا تعداد فزاینده ای از شرکت های هواپیمایی از جمله اتحاد و قطر به مسافران این امکان را می دهد که بطور رایگان سفر خود را کنسل کنند.

آژانس Discover the World متخصص در کشورهای نوردیک (شامل مناطق فرهنگی و جغرافیایی در اروپای شمالی و اقیانوس اطلس شامل نروژ، فنلاند، ایسلند و ...) اعلام کرد که تعداد رزروهای آنها در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۶۶ درصدی همراه خواهد بود.

 از جمله این کشورها می توان به سوئد با ۴۸ درصد، فنلاند با ۱۰۷ درصد، نروژ با ۱۵۰ درصد و قطب شمال با ۲۲۰ درصد اشاره کرد که با افزایش روبرو خواهند شد.

آژانس Travelsupermarket در حال جستجوی آنلاین برای مقاصدی است که هیچ موردی از کرونا ویروس در آنها مشاهده نشده از آن جمله می توان به  جزیره یونانی سانتورینی اشاره کرد که نسبت به هفته گذشته با ۱۶۵ درصد افزایش تقاضا روبرو شده و کشور جزیره ای باربادوس ۸۸ درصد و مالدیو ۷۰ درصد افزایش را ثبت کرده اند در حالی که مقاصدی چون اسپانیا و ایتالیا ۸۰ درصد کاهش تقاضا را تجربه کرده اند و به مشتریان توصیه می شود که تا ماه ژوئیه از بازید از این کشورها خودداری کنند و سفری را رزرو نکنند.

تابلوهای گردشگری انگلیس همچنین هتل ها را تشویق می کنند که نسبت به سیاست های رزرو نسبت به قبل انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند. مثلا اگر مردم برای نیمه ماه مه قصد سفر کردن دارند، اگر بدانند که در صورت لزوم می توانند سفر خود را به تعویق بیاندازند، به احتمال زیاد اکنون سفر خود را رزرو می کنند. بنابرین سیاستهای آژانسها و هتلها برای کنسلهای احتمالی باید نرم تر شوند.

برای مثال می توان به کلبه های ساحلی Pembrokeshire اشاه کرد که سیاست لغو خود را برای پوشش دادن احتمالی دولت انگلیس برای اعلام کلیه تعرفه در سفر به سراسر انگلیس، گسترش داده و لغو سفر افراد مبتلا را پذیرا خواهد بود.

این سیاست از ۱۴ مارس اغاز شده و تا ۳۱ اوت ۲۰۲۰ اعمال می شود.

با وجود این سیاستها درست است که اکثر مردم سفرهای خود را به سال آینده موکول کرده اند، اما به اعتقاد کارشناسان، خسارت‌های این ویروس بر اقتصاد گردشگری تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت.

بر اساس گزارشهای بلومبرگ اگر ۹ ماه طول بکشد که وضعیت این ویروس از حالت همه گیری و شیوع به بهبود تبدیل شود،  صنعت حمل‌ونقل هوایی ضرر و آسیب بسیار بزرگتری خواهد داشت. هتل‌ها و مقاصد گردشگری برای بازگشت به وضعیت پیشین خود، به زمان زیادی برای بهبود نیاز دارند.  

تاثیرات اقتصادی ویروس بر برخی از شرکتها ۶ تا ۱۲ ماه خواهد بود. سه تا شش ماه تاثیر شیوع این ویروس طول می‌کشد و بعد از آن سه تا شش ماه دیگر زمان برای بهبود اوضاع نیاز است. از آن جمله شرکت‌ هتل‌های زنجیره‌ای هیلتون است که پیش بینی کرده که خسارات احتمالی این ویروس ۲۵ تا ۵۰ میلیارد دلار خواهد بود.

در آژانسهای لوکس نیز ۷۵ درصد از مسافران سفرهای ماه فوریه و مارس خود را لغو کرده‌ و ۱۰۰ درصد از سفرهای ماه عسل نیز لغو شده است.

با این وجود بسیاری از مدیران آژانسهای گردشگری بر این باورند که اگر دنیا هم اکنون درگیر مقابله با کرونا که بدتر از ویروس سارس است، می باشد، ویروس ابولا هنوز هم در آفریقا وجود دارد و با این وجود تورهای سافاری هنوز هم رزرو می‌شوند. مردم این ویروس را هم مشابه ویروسهای قبلی فراموش خواهند کرد و اوضاع کردشگری به وضعیت سابق خود بر میگردد.

کد خبر: ۱۰٬۷۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha