۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
۱۰ پیغام مهم برای نفت و گاز؛ بهبود پایدار در حاشیه پالایش تا ۲ سال آینده| اوج تقاضا تا ۲۰۳۷
گفتگوی بازار با مدیر شرکت انرژی FGE؛

۱۰ پیغام مهم برای نفت و گاز؛ بهبود پایدار در حاشیه پالایش تا ۲ سال آینده| اوج تقاضا تا ۲۰۳۷

«دکتر فریدون فشارکی» می گوید: در حالی که دست اندازهایی در مسیر حرکت نفت وجود خواهد داشت، قیمت نفت تا سال ۲۰۲۲ بین ۶۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه متغیر خواهد بود در حالیکه اوج تقاضا در ۲۰۳۷ رخ خواهد داد.

تهمینه غمخوار؛ بازار:  بازار جهانی نفت با روندی تصاعدی در حال بهبود از وضعیت کرونا زده سال ۲۰۲۰ و قیمت نفت تا حد بسیار زیادی افزایش یافته است؛ این در حالی است که تقریبا در تمامی بازارهای نفتی دنیا خریداران بخش اعظم بازار را به دست گرفته اند. در حال حاضر، قیمت هر بشکه نفت خام در آستانه ۷۳ دلار قرار گرفته و احتمال ادامه این روند قیمتی و قیمت های بالاتر نفت موجب نگرانی اقتصاددانان، تحلیلگران و بانک های مرکزی در خصوص ایجاد اختلال در فرایند بهبود اقتصاد جهانی شده است.

خبرها حاکی از آن است که قیمت جهانی نفت خام در پایان معاملات امریکا در بامداد شنبه به وقت تهران، با جهشی شدید مواجه شده که تحت تاثیر کاهش شدید تولید نفت آمریکا در اثر طوفان آیدا ایت که پس از گذشته یک هفته از آغاز آن، هنوز سه چهارم تولید نفت اسکله‌های نفتی آمریکا در خلیج مکزیک که معادل ۱.۴ میلیون بشکه در روز است، مسدود مانده است.

در همین راستا و بر اساس اهمیت موضوع افزایش چشمگیر قیمت نفت، خبرنگار بازار گفتگویی را با «دکتر فریدون فشارکی» بنیانگذار و رئیس FGE، شرکت مطرح مشاوره بازار جهانی انرژی در خصوص چشم انداز قیمتی نفت و مسیر پیش روی بازارهای نفت و گاز ترتیب داده که در ادامه می خوانیم:

دکتر فریدون فشارکی» از پیشگامان تحلیل بازار نفت و گاز و مطالعات بازارهای انرژی آسیا، اقیانوسیه و خاورمیانه از اوایل دهه ۱۹۸۰ شناخته می‌شود. وی که عضو هیئت مدیره شرکت بورس دوبی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بورس‌های جهان است، بازار نفت در دهه های اخیر و سنجش جایگاه نفت ایران در جهان را مورد ارزیابی قرار داده است. همچنین وی در سال ۱۹۹۵، به‌عنوان عضو ارشد انجمن اقتصاد انرژی ایالات متحده انتخاب شد و در سال ۲۰۰۲، به‌ عنوان همکار ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن دی‌سی منصوب گردید. فشارکی در سال ۲۰۱۲ جایزه  IAEE را دریافت کرد. «زکی یمانی» وزیر اسبق نفت عربستان و «دانیل یارگین»، تئوریسین بین‌المللی نفت، در فهرست برندگان جوایز موسسه IAEE قرار داشته اند.

FGE یک شرکت مشاور بین المللی است که خدمات تحقیق، تجزیه و تحلیل، مشاوره بازار و مشاوره تصمیمات تجاری و سرمایه گزاری در بازارهای نفت، گاز LNG و NGL را به گونه ای متنوع و گسترده در سراسر جهان ارائه می دهد.

دکتر «فریدون فشارکی» در ابتدا به خبرنگار بازار گفت: در حالی که دست اندازهایی در جاده و مسیر حرکت صنعت نفت وجود خواهد داشت، قیمت نفت تا سال ۲۰۲۲ بین ۶۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه متغیر خواهد بود.

 وی همچنین افزود: از آنجایی که قیمت نفت بیش از تقاضا به عرضه بستگی دارد، پس نقش اوپک پلاس در ایجاد ثبات بسیار مهم است. از نقطه نظر تقاضا، ما انتظار داریم تقاضای جهانی نفت تا اواسط سال ۲۰۲۲ به طور کامل به سطح ۲۰۱۹ می رسد. با این که تقاضای سوخت جت همچنان زیر سطح قبل پاندمی برای مدت طولانی تری خواهد بود، اما سایر فرآورده ها با سرعت خوبی در حال رشد هستند که عقب افتادگی سوخت جت را جبران خواهند کرد.

فشارکی: فراتر از موج پیش رو در بازه ۲۰۲۳-۲۰۲۱، هیچ برنامه جدی برای ساخت پالایشگاه های جدید وجود ندارد

فشارکی با بیان اینکه که سخن ها در این خصوص که اوج تقاضای نفت پیش از کوید_۱۹ اتفاق افتاده است بیهوده است، گفت: پس از بازگشت کامل به سطح ۲۰۱۹  تقاضای نفت تا سال ۲۰۳۰ به میزان هشت میلیون بشکه در روز نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش خواهد یافت و سپس این رشد در اوایل دهه ۲۰۳۰ کند و متوقف شده و در ۲۰۳۷ به نقطه اوج خود خواهد رسید.

با ورود بیش از پنج میلیون بشکه در روز ظرفیت جدید پالایشی به بازار جهانی در بین سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، روند بهبود حاشیه سود پالایشگاه تنها از اواخر سال ۲۰۲۳ امکان پذیر است

 

بنیانگذار و رئیس FGE با بیان اینکه بخش پالایش (صنایع پایین دستی نفت) فاقد رئیسی همچون اوپک (در بخش بالادستی نفت) در جهت کنترل سطح فعالیت و تولید می باشد، اذعان نمود که با ورود بیش از پنج میلیون بشکه در روز ظرفیت جدید پالایشی به بازار جهانی در بین سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، روند بهبود حاشیه سود پالایشگاه تنها از اواخر سال ۲۰۲۳ امکان پذیر است.

وی اضافه کرد: فراتر از موج پیش رو در بازه ۲۰۲۳-۲۰۲۱، هیچ برنامه جدی برای ساخت پالایشگاه های جدید وجود ندارد. البته تعریف و اجرای پروژه های توسعه و ارتقاء پالایشگاه های موجود ادامه خواهد داشت، اما نگرانی در مورد نزدیک شدن به زمان اوج تقاضا سرمایه گذاری جدید و جدی را در صنعت پالایش برای پروژه های بزرگ دچار تردید های بزرگ کرده است.

دکتر فشارکی اظهار کرد: البته نباید فراموش کرد که در بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ به میزان حدود چهار میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایشگاهی هم قرار است از دور خارج شود. با تداوم رشد تقاضا و فقدان سرمایه گذاری جدید در صنعت پالایش ما انتظار عصر طلایی دیگری برای این صنعت در بازه زمانی ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ داریم.

قیمت ال ان جی بسیار بالای فعلی به این دلیل است که بازار کوتاه مدت ال ان جی از لحاظ ساختاری تغییر کرده است و دیگر به سطوح بسیار پایینی که در سالهای اخیر شاهدش بودیم بر نمی گردد
 

کارشناس بازار نفت تصریح کرد : تقاضای «ال ان جی» (گاز مایع شده) عمری طولانی دارد. ما انتظار داریم تقاضای جهانی ال ان جی تا اواخر دهه ۲۰۳۰ رشد کرده و سپس به اوج خود رسیده و البته پس از آن سالها در همان اندازه ها ثابت بماند قبل از هرگونه افت معنا دار.

وی اضافه کرد: قیمت ال ان جی بسیار بالای فعلی به این دلیل است که بازار کوتاه مدت ال ان جی از لحاظ ساختاری تغییر کرده است و دیگر به سطوح بسیار پایینی که در سالهای اخیر شاهدش بودیم بر نمی گردد.

رئیس شرکت انرژی FGE به روند بازار ال ان جی اشاره کرد و گفت: بازار ال ان جی در سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ در وضعیت مازاد عرضه قرار داشت، در حالی که از سال گذشته تا سال ۲۰۲۵، این بازار در وضعیت مازاد تقاضا و کمبود عرضه قرار خواهد داشت. البته مجددا پس از آن و در بازه ۲۰۲۸-۲۰۲۶ این وضعیت به مازاد عرضه تغییر خواهد کرد قبل از برگشت به وضعیت کمبود عرضه در سال ۲۰۲۹.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: مسائل مربوط به کربن که این روزها همه جا راجع به آن صحبت می شود نیز حائز اهمیت است و البته باید با دیدی واقع گرایانه به آن نگریست. تدوین برنامه و سیاست بر مبنای اهدافی چون رسیدن به جامعه یا کشور کربن خنثی (یا کربن صفر) تا سال ۲۰۵۰ هدفی بسیار بسیار دشوار اگر نگوییم غیر ممکن است.

این مدیر صنعت انرژی گفت: اروپا را همیشه نباید به عنوان الگو در هر زمینه ای در نظر گرفت، علی الخصوص مواردی از قبیل مدیریت کربن و یا انرژی های تجدید پذیر زیرا این قاره از سیاست های منحصر به فرد خود استفاده می کند که لزوما جاهای دیگر دنیا قابل پیاده سازی نیستند.

وی گفت: کشورهای آسیایی باید موقعیت و اهداف و برنامه های خود را متناسب با سایرین در آسیا، و شاید تا حد کمی ایالات متحده، تعیین کنند. گرچه هیدروژن و آمونیاک اخیرا از لحاظ سیاسی محبوب شده اند، هیدروژن سبز (در مقایسه با هیدروژن آبی و خاکستری) کماکان و شاید تا دهه ۲۰۴۰ بسیار سخت توجیه اقتصادی داشته باشد.

فشارکی در پایان گفت: ال ان جی «کربن خنثی» به احتمال زیاد در دو تا سه سال آینده رشد قابل توجهی خواهد داشت، در حالی که رشد طولانی مدت آن بدون تعریف استانداردهای مشخص و البته قیمت جهانی برای کربن بسیار دشوار و محدود خواهد بود.

کد خبر: ۱۰۷٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha