۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
زمزمه آزادسازی واردات، قیمت خودروهای خارجی را تا ۵۰ میلیون ارزان کرد
بازار گزارش می‌دهد

زمزمه آزادسازی واردات، قیمت خودروهای خارجی را تا ۵۰ میلیون ارزان کرد

خودروهای هیوندای سانتافه، هیوندای النترا و تویوتا C-HR با انتشار خبر تصویب طرح اولیه واردات خودرو، از ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان در بازار کاهش قیمت را تجربه کردند.

بازار؛ گروه خودرو: طرح اولیه واردات خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ازای صادرات کالا یا ارز با منشا خارجی برای افراد حقیقی و حقوقی تصویب شد. هرچند از زمان مطرح شدن این موضوع، از سوی برخی نقدهای فراوانی نسبت به واردات خودرو وارد شد اما آنطور که به نظر می‌رسد، حتی زمزمه این بحث منجر به کاهش قیمت برخی از برندهای وارداتی در بازار یا ثبات آن‌ها شده است.

البته کاهش قیمت خودروهای وارداتی به همین جا محدود نمی شود و بر اساس گفته مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با آزاد سازی واردات خودرو باید انتظار کاهش قیمت بیشتری حتی تا ۵۰ درصد را در بازار خودروهای خارجی داشته باشیم. البته این نکته را نباید از یاد ببریم که بازار خودرو داخل بیش از هر زمان دیگری نیازمند محصولات اقتصادی است، این نیاز را هم نمی‌توان از طریق واردات مرتفع کرد، بلکه خودروسازان داخلی باید به سمت تولید محصولات اقتصادی و جدید حرکت کنند. با این حال ادامه ممنوعیت واردات هم معضل دیگری به نام بی ثباتی قیمت ها را در بازار ایجاد کرده بود که فقط زمزمه آزاد سازی آن توانست بازار راکد را حرکت دوباره ای دهد. در این گزارش به بررسی قیمت خودروهای وارداتی می‌پردازیم که در روزهای گذشته کاهش قیمت را تجربه کردند.

زمزمه آزادسازی واردات قیمت خودروهای خارجی را تا ۵۰ میلیون ارزان کرد

هیوندای سانتافه مدل ۲۰۱۷ از دهم تا شانزدهم شهریور ماه سال جاری افزایش قیمت ۲۰۰ میلیون تومانی را آغاز کرد. اما به محض منتشر شدن خبر طرح اولیه واردات خودرو، این محصول روند کاهش قیمت ۵۰ میلیون تومانی را در پیش گرفت. بنابراین سانتافه اولین خودرویی شد که چراغ کاهش قیمت محصولات وارداتی هیوندای را در بازار روشن کرد

هیوندای سانتافه ۵۰ میلیون تومان ارزان شد
سانتافه یکی از خودروهای اس یو وی محبوب شرکت خودروسازی هیوندای در بازارهای جهانی است که در تمام دنیا به عنوان یک محصول اقتصادی معرفی می شود، با این حال همین ماشین در بازار خودروی ایران در ممنوعیت واردات به یک محصول لوکس گران قیمت تبدیل شده است که مسیر گران تر شدن را همچنان طی می کرد.

هیوندای سانتافه مدل ۲۰۱۷ از دهم تا شانزدهم شهریور ماه سال جاری افزایش قیمت ۲۰۰ میلیون تومانی را آغاز کرد. اما به محض منتشر شدن خبر طرح اولیه واردات خودرو، این محصول روند کاهش قیمت ۵۰ میلیون تومانی را در پیش گرفت. بنابراین سانتافه اولین خودرویی شد که چراغ کاهش قیمت محصولات وارداتی هیوندای را در بازار روشن کرد.

زمزمه آزادسازی واردات قیمت خودروهای خارجی را تا ۵۰ میلیون ارزان کرد

هیوندای النترا از ابتدای ماه جاری تا شانزدهم شهریور ماه، ۱۰۰ میلیون تومان افزایش بها را در بازار تجربه کرد. اما به محض انتشار خبر واردات خودرو، قیمت النترا در یک شیب ملایم قرار گرفت و این مساله سبب کاهش ۲۰ میلیون تومانی بهای آن شد

کاهش ۲۰ میلیون تومانی النترا
هیوندای النترا یکی از سدان‌های محبوب بازار داخل کشور در یک دهه اخیر است، خودرویی که در بدو ورود به بازار با قیمت مناسب جایگاه ویژه‌ای برای خود ساخت. با این حال از زمان آغاز تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشور و افزایش نرخ ارز، النترا از یک خودرو اقتصادی کره‌ای به یک محصول نیمه لوکس تبدیل شد و شرایط برای افزایش قیمت این محصول نیز همچون هیوندای سانتافه پیش رفت.

این خودرو از ابتدای ماه جاری تا شانزدهم شهریور ماه، ۱۰۰ میلیون تومان افزایش بها را در بازار تجربه کرد. اما به محض انتشار خبر واردات خودرو، قیمت النترا در یک شیب ملایم قرار گرفت و این مساله سبب کاهش ۲۰ میلیون تومانی بهای آن شد. کاهش قیمت دو محصول از هیوندای نشان می‌دهد باید در هفته‌ جاری انتظار کاهش قیمت خودروهای وارداتی را با شیب بسیار ملایم داشته باشیم.

زمزمه آزادسازی واردات قیمت خودروهای خارجی را تا ۵۰ میلیون ارزان کرد

تویوتا C-HR از ابتدای شهریورماه جهش ۱۰۰ میلیون تومانی را در پیش گرفت، اما در سه روز گذشته قیمت این خودرو ۳۰ میلیون تومان کاهش یافت. بر اساس روندی که خودروهای خارجی در بازار کشور در پیش گرفته اند به نظر می رسد این محصول تا پایان ماه جاری حتی ۱۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت را هم برای خود به ثبت برساند

 کاهش ۳۰ درصدی قیمت C-HR
تویوتا C-HR به عنوان یک محصول کراس اوور در دو تیپ هیبریدی و بنزینی به بازار داخل کشور راه یافت. محصولی که از بدو ورود نسبت به سایر خودروهای هم کلاس قیمت بالاتر و البته پر حاشیه داشت. هرچند که نگرانی‌هایی نسبت به خرید این خودرو توسط مشتریان در بازار وجود دارد، اما همچنان جز آخرین مدل‌ محصولات ژاپنی در بازار داخلی است.

C-HR از ابتدای شهریورماه جهش ۱۰۰ میلیون تومانی را در پیش گرفت، اما در سه روز گذشته قیمت این خودرو ۳۰ میلیون تومان کاهش یافت. بر اساس روندی که خودروهای خارجی در بازار کشور در پیش گرفته اند به نظر می رسد این محصول تا پایان ماه جاری حتی ۱۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت را هم برای خود به ثبت برساند. 

زمزمه آزادسازی واردات قیمت خودروهای خارجی را تا ۵۰ میلیون ارزان کرد

فولکس واگن پاسات از ابتدای ماه جاری با افزایش قیمت روز افزون لحظه‌ای همراه بود. پاسات از بها ۲ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید، اما در هفته جاری روند ثبات و احتمالا کاهش قیمت را در پیش دارد

فولکس واگن پاسات ترمز افزایش قیمت را کشید
فولکس واگن پاسات را می‌توان به عنوان سدان پر حاشیه این روزهای بازار خودرو معرفی کرد. این خودرو از ابتدای ماه جاری با افزایش قیمت روز افزون لحظه‌ای همراه بود. پاسات از بها ۲ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید. اما در دو روز گذشته این خودرو به یک ثبات قیمت رسید و ترمز افزایش بها را کشید.

هرچند که معامله این خودرو نسبت به سایر سدان‌های هم کلاس در بازار کم است، اما جهش بها برای آن بسیار زیاد است. پاسات نسبت به سایر خودروهای موجود در بازار ایران، از خدمات پس از فروش مناسبی برخودار نبود و این مساله در آینده نزدیک در کاهش قیمت آن تاثیر بسزایی خواهد داشت.

زمزمه آزادسازی واردات قیمت خودروهای خارجی را تا ۵۰ میلیون ارزان کرد

ب ام و سری ۳ سدان مدل ۲۰۱۸ در سه روز گذشته افزایش قیمتی را در بازار تجربه نکرده است، احتمال کاهش قیمت این خودرو آلمانی با شیب بسیار کم وجود دارد

ب ام و به تعادل قیمت رسید
ب ام و یکی از برندهای خوش نام و محبوب بازار داخل کشور محسوب می‌شود، برندی که در میان سایر خودروهای وارداتی بالاترین جایگاه قیمتی را دارد. یکی از محصولات این خودروساز آلمانی که در ۲۰ روز گذشته حدود ۲۰۰ میلیون تومان افزایش بها را تجربه کرده است، سری ۳ سدان مدل ۲۰۱۸ است.

سری ۳ سدان در سه روز گذشته افزایش قیمتی را در بازار تجربه نکرده است، بنابراین احتمال دارد که به زودی بر اساس معیارها بازار، به سمت کاهش قیمت البته با شیب بسیار کم حرکت کند. هرچند که گاهی شنیده می‌شود نسبت به کاهش قیمت این برند در بازار داخل کشور مقاومت وجود دارد، اما انتخاب بازار اگر کاهش بها باشد، برای این خودروهای آلمانی نیز اتفاق خواهد افتاد.

زمزمه آزادسازی واردات قیمت خودروهای خارجی را تا ۵۰ میلیون ارزان کرد

نیسان کاهش قیمت می‌یابد؟
در پنج سال گذشته محصولاتی از برند نیسان به بازار داخل کشور راه یافت، محصولاتی که اغلب کلاس اس یو وی و کراس اوور را پوشش می‌داد. یکی از خودروهای محبوب نیسان در بازار داخلی، ایکس تریل است. این خودرو ژاپنی با مدل ۲۰۱۸ در دو ماه گذشته حدود ۲۰۰ میلیون تومان افزایش بها را تجربه کرد، اما در یک هفته گذشته روند ثبات قیمت را در پیش گرفته است. با توجه به شرایطی که در بازار خودروهای وارداتی در حال ایجاد است و عدم افزایش قیمت این خودرو، از هفته جاری باید انتظار کاهش قیمت را برای این محصول و سایر خودروهایی وارداتی داشت.

کد خبر: ۱۰۶٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha