۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
توزیع مرغ با کارت پستال؛ هزینه کلان پست مرغ روی دوش خریدار
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

توزیع مرغ با کارت پستال؛ هزینه کلان پست مرغ روی دوش خریدار

ساری- مشکلات صنعت مرغ کم بود که دریافت کد رهگیری پست برای نظارت بر فرایند توزیع در بازار نیز به آن اضافه شد، مسئله ای که به اعتقاد تولیدکنندگان، بار و هزینه تولید را افزایش می دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: سالانه ۲۵۰ هزار تن مرغ در مازندران تولید می‌شود و۶۰ درصد از این تولیدات روانه بازار تهران و مابقی در بازار داخلی مصرف می‌شود. طبق مصوبه و دستورالعمل جدید دولت، برای نظارت بر فرایند توزیع مرغ و طی قرارداد سازمان صمت، پست و جهاد کشاورزی باید محموله‌های مرغ پس از دریافت کد رهگیری پست، توزیع شود.

این مصوبه مایه اعتراض فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان مرغ شده و به اذعان آنها، این تصمیم هزینه‌های میلیاردی روی دست کشتارگاه، مرغداران و مردم می‌گذارد.

توزیع مرغ با کد رهگیری پست دارای اشکالاتی است
امیر میران آملی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به تجربه ناخوشایند و مدیریت نامناسب از طریق سامانه‌های توزیع نظیر بازارگاه و جامع نظارت، اظهار داشت: توزیع مرغ کشتارشده از طریق سامانه پست دارای اشکالاتی است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه از نظر تولید مرغ در استان مشکلی وجود ندارد، ادامه داد: نابسامانی‌های گذشته بر صنعت طیور موجب بروز مشکلاتی در بازار مرغ شده است.

وی با عنوان اینکه عرضه مرغ به صورت قطعه بندی در فروشگاه‌ها و یا خارج از سرویس دارای مسائل خاص است، افزود: در حال حاضر بخش مهمی از تأمین مرغ تهران توسط استان صورت می‌گیرد و برای رفع مشکلات نظام توزیع باید نظارت بیشتری صورت گیرد.

توزیع مرغ با کارت پستال؛ هزینه کلان پست مرغ روی دوش خریدار

میران آملی با عنوان اینکه قیمت مرغ و جوجه یک روزه باید واقعی باشد، درباره سامانه‌های توزیع مرغ در بازار گفت: تاکنون تجربه‌ها و طرح‌های زیادی برای نظارت بر توزیع بازار مرغ نظیر بازارگاه و سامانه تجارت اجرا شد که هر کدام دارای مشکلات خاص خود هستند.

وی یادآور شد: مشخص نیست راه اندازی سامانه جدید پستی و توزیع از سوی وزارت صمت و پست چه هدفی را دنبال می‌کند و چه خدماتی ارائه دهد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران با عنوان اینکه فعالان صنعت طیور با سامانه جدید پست مخالف هستند، اظهار داشت: معلوم نیست این سامانه چه چیزی را دنبال می‌کند زیرا این سامانه مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

سامانه‌های تجارت، مرغ شمار و ماشین شمار از جمله سامانه‌هایی است که تاکنون برای فرایند توزیع و نظارت بازار مرغ راه اندازی شده و پایش این سامانه‌ها نشان می‌دهد که اجرای این طرح‌های نتوانسته آشفتگی در بازار مرغ را سامان بخشد.

به تاکید فعالان صنعت طیور، راه اندازی سامانه‌های جدید نتیجه‌ای جز تحمیل هزینه‌های بالا بر صنعت طیور استان ندارد و به جاری راه اندازی سامانه‌های جدید باید اشکالات سامانه‌های موجود رفع شود.

سامانه جدید هزینه زا است
به اعتقاد آنان راه اندازی سامانه پست منجر به افزایش قیمت مرغ و تحمیل هزینه‌ها بر سبد خانوار خواهد شد و علاوه براین تولیدکننده را با چالش روبرو می‌کند. یوسف رمضانی مدیر انجمن کشتارگاه‌های مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه پس از ایجاد مشکلاتی در توزیع مرغ، برخی دستگاه‌های نظارتی از جمله صمت، جهاد و دامپزشکی درصدد برآمدند تا بر فرایند توزیع نظارت کنند، افزود: ما هیچ مشکلی با شفاف سازی و نظارت نداریم.

وی افزود: اگر کل نهادهای مربوط هم بخواهند برای نظارت ورود کنند مشکلی وجود ندارد و در این راستا، کد جامع انبارها، سماصد، یکتا و رهگیری از سوی سازمان‌های مرتبط برای نظارت ایجاد و راه اندازی شد.

وی گفت: سازمان دامپزشکی کد رهگیری را ایجاد کرد که از مبدا تا مقصد می‌توان محموله مرغ را رصد و پیگیری کرد و روی بسته مرغ نیز کد رهگیری مبنی بر اینکه کجا تولید و کشتار شد و به کجا ارسال می‌شود، وجود دارد و قابل رصد است.

مدیر انجمن کشتارگاه‌های مازندران تصریح کرد: در حال حاضر با چهار کد سرو کار داریم و اگر اشکالی در این کدها وجود دارد باید رفع و اصلاح شود.

رمضانی به قرارداد وزارت صمت و پست اشاره و اضافه کرد: با این قرارداد اداره پست نیز به دستگاه‌های نظارتی توزیع مرغ اضافه می‌شود و ما با این رویه مشکلی نداریم.

وی گفت: قرار شد اداره پست نیز روی فاکتورها در کشتارگاه کد رهگیری بزند و یک کد به کدهای قبلی اضافه شد اما پس از سه ماه اداره پست اعلام کرد، باید به ازای هر کیلوگرم مرغ ۱۲۰ تومان بابت کد رهگیری پرداخت شود.

وی با اظهار اینکه هرچند عدد ۱۲۰ تومان رقم کوچکی است اما در سرجمع تولید، رقم قابل توجه خواهد شد، افزود: هر کشتارگاه مازندران در سال باید دو میلیارد تومان به اداره پست پرداخت کند.

کد رهگیری پست سالانه ۴۴ میلیارد تومان هزینه دارد
رمضانی شمار کشتارگاه‌های استان را ۲۲ واحد ذکر کرد و گفت: در مجموع کشتارگاه‌های استان باید ۴۴ میلیارد تومان به اداره پست بابت کد رهگیری پرداخت کند، درحالی که کشتارگاه‌های استان سالانه یک میلیارد تومان سود ندارند.

مدیر انجمن کشتارگاه‌های مازندران با عنوان اینکه در حال حاضر دستگاه‌های مختلفی فرایند توزیع مرغ را نظارت می‌کنند، افزود: باید دستگاه‌های موجود فرایند نظارت را تقویت و اصلاح کنند نه آنکه هزینه‌ای بر دوش تولیدکنندگان و مصرف کنندگان افزوده شود.

وی ادامه داد: همه باید تلاش کنیم هزینه تمام شده تولید مرغ کاهش یابد و با راه اندازی سامان جدید پست باید ۴۴ میلیارد تومان از جیب مردم استان به اداره پست پرداخت کنیم.

توزیع مرغ با کارت پستال؛ هزینه کلان پست مرغ روی دوش خریدار

عطاء اله حسن زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران نیز در پیگیری خبرنگار بازار درباره راه اندازی سامانه نظارتی اداره پست با عنوان اینکه اطلاع دقیقی در این سامانه نداریم، گفت: بالابودن قیمت جوجه یک روزه از جمله مشکلات و دغدغه‌ها است.

وی با بیان اینکه با گذشت چندماه هنوز به قیمت منطقی در زمینه جوجه یک روزه نرسیدیم، گفت: تولید گوشت در گرو تأمین نهاده‌ها است.

حسن زاده بابیان اینکه توزیع مرغ برعهده جهاد کشاورزی شهرستان‌ها است، گفت: اخذ مبلغ ۱۲۰ تومان بابت کد رهگیری پست سبب می‌شود تا از جیب مصرف کننده و تولیدکننده پرداخت و به آنان فشار وارد شود.

قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران نیز با اشاره به اینکه راه اندازی کد پستی برای نظارت بر بازار مرغ طراحی شده است، افزود: هدف سامانه‌های مختلف براین است که بازار عرضه و توزیع مرغ را نظارت کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت مرغ در استان به ثبات نسبی رسیده است، افزود: امیدواریم اجرای طرح‌های مختلف بتوانید در فرایند ثبات بخشی به بازار کمک کند.

دو هزار و ۵۰۰ مرغداری در مازندران وجود دارد و در حال حاضر هزینه‌های تولیدی مرغ در استان به ازای هر کیلوگرم تا ۱۹ هزار تومان برآورد شده است و اجرای سامانه‌های نظیر کد رهگیری پست، هزینه‌های تولید را افزایش خواهد داد.

کد خبر: ۱۰۶٬۹۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha