۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
 افتتاح‌های نمایشی و میلیارد میلیارد هدر رفت از جیب بیت‌المال
یادداشت؛

افتتاح‌های نمایشی و میلیارد میلیارد هدر رفت از جیب بیت‌المال

بوشهر- حذف مراسم افتتاحیه و کلنگ‌زنی پروژه‌ها، می‌تواند از هدررفت میلیاردها تومان پول بیت‌المال جلوگیری کند، این مطلب بخشی از یادداشت مجید رضایی کارشناس حوزه خبر و رسانه برای بازار است.

مجید رضایی؛  بازار: در دولت‌های گذشته طی سه دهه اخیر، همواره در هفته دولت و دهه فجر و سایر مناسبت‌های مختلف، شاهد افتتاح و کلنگ زنی هزاران طرح و پروژه در سطح کشور و بوشهر هستیم که با حضور مردم و مسئولان و با صرف هزینه‌های هنگفت و تجمع افراد مختلف با بریدن روبان و یا زدن کلنگ بر روی زمین و سخنرانی تعدادی از مسئولان و پذیرایی و... به پایان می‌رسد.

غیر از وقت و زمانی که در هر مراسم به هدر می‌رود و بیش از ۲۰۰ نفر اعم از مردم و مسئولان باید کار و زندگی خود را رها کرده و حدود ۲ الی ۳ ساعت شامل زمان رفت و برگشت تا رسیدن به پروژه و زمان اجرای برنامه و حواشی آن، مقدار زیادی هزینه از جیب بیت‌المال هدر می‌رود و به اندازه سر سوزنی هم در اثربخشی آن پروژه و طرح، تاثیری ندارد.  پروژه‌ای که تکمیل شده است، چه مراسم افتتاحیه داشته باشد و چه نداشته باشد مردم از برکات آن پروژه بهره‌مند می‌شوند و اگر هیچ مراسمی هم گرفته نشود(در حد اعلام یک خبر از طریق سایت‌ها و فضای مجازی که اکنون الی ماشالله در دسترس هستند)، می‌توان اطلاع‌رسانی کرد و مردم را در جریان جزئیات پروژه قرار داد.

بدون تردید، صرف این همه هزینه هیچ ضرورتی ندارد و اگر سرجمع فقط یک پروژه را فقط در یک استان محاسبه کنیم مشخص می‌شود که چه هزینه‌هایی بدون اینکه ضرورت داشته باشند، هدر می‌رود و با همین میزان هزینه می‌توان تعداد زیادی پروژه را تعریف و اجرا کرد.

برای بررسی میزان هدر رفت این اعتبارات در کل کشور، پروژه‌های دهه فجر و هفته دولت در استان بوشهر را به صورت منصفانه برآورد می‌کنیم تا بتوانیم نتیجه‌گیری لازم را داشته باشیم.

در سال‌های اخیر در دهه فجر بیش از هزار پروژه در شهرها و روستاها و بخش‌ها و مراکز صنعتی و اقتصادی استان بوشهر کلنگ‌زنی و افتتاح شده‌اند و همین میزان نیز در هفته دولت مورد بهره‌برداری قرار گرفته و یا کلنگ زنی شده‌اند.

هدررفت ۱۴۰ میلیون ریالی فقط برای یک پروژه معمولی
برای یک پروژه معمولی حدود ۲۰۰ نفر اعم از مردم و مسئولان حضور پیدا می‌کنند که با احتساب حداقل هزینه‌های هر مراسم افتتاحیه و کلنگ زنی معمولی بالغ بر ۷۰ میلیون ریال هزینه شامل پذیرایی(کیک‌و آبمیوه و آب‌معدنی)، هزینه ایاب و ذهاب و سوخت و همچنین سایر هزینه‌ها از جمله تصویربرداری و ساخت دکوراسیون مراسم و هزینه مجری و دست‌اندرکاران و نصب بنرهای متعدد در مسیر پروژه و در محل اجرای پروژه صرف می‌شود که این میزان هزینه بر اساس مشاهدات عینی و بر مبنای حداقل‌ها انجام گرفته و سایر هزینه‌هایی که بعضاً در برخی از پروژه‌ها ریخت و پاش می‌شود مدنظر قرار نگرفته است.

چنانکه در دهه فجر هزار پروژه و هفته دولت نیز هزار پروژه افتتاح یا کلنگ زنی شوند مجموعه ۲۰۰۰ پروژه می‌شوند که اگر هزینه مراسم افتتاحیه هر پروژه را ۷ میلیون تومان محاسبه کنیم سالانه بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان فقط و فقط در استان بوشهر به خاطر تشریفات افتتاح و کلنگ زنی پروژه‌ها هدر می‌رود

چنانکه در دهه فجر هزار پروژه و هفته دولت نیز هزار پروژه افتتاح یا کلنگ زنی شوند مجموعه ۲۰۰۰ پروژه می‌شوند که اگر هزینه مراسم افتتاحیه هر پروژه را ۷ میلیون تومان محاسبه کنیم سالانه بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان فقط و فقط در استان بوشهر به خاطر تشریفات افتتاح و کلنگ زنی پروژه‌ها هدر می‌رود. این مبلغ می‌تواند چندین پروژه حیاتی را در استان تکمیل و یا می‌تواند تعداد زیادی شغل برای جوانان متخصص استان که آرزوی شغل دارند، ایجاد کنند و اگر در سطح کشور تعمیم داده شود به یک رقم شگفت انگیز می‌رسیم که می‌تواند بخش زیادی از مشکلات اعتباری را حل و فصل کند.

با توجه به اینکه در ابتدای کار دولت سیزدهم قرار داریم، پیشنهاد می‌کنم مراسمات افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌ها را حذف و هزینه آن را صرف ایجاد اشتغال و یا اجرای پروژه‌های جدید کنند تا بدین طریق از هدر رفته بیت‌المال جلوگیری کرده و گرهی از مشکلات مردم باز شود.

کد خبر: ۱۰۶٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha