۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
گروه کانه‌های فلزی؛ افت قیمت تابستانه برای نمادهای بزرگ| قیمت گذاری و دلار ۲ عامل طلایی
بازار بررسی می‌کند؛

گروه کانه‌های فلزی؛ افت قیمت تابستانه برای نمادهای بزرگ| قیمت گذاری و دلار ۲ عامل طلایی

بهمنش کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: قیمت دلار، نحوه قیمت گذاری و قیمت‌های جهانی سه عاملی بودند که باعث رشد شاخص گروه استخراج کانه‌های فلزی شده است.

 بازار؛ گروه بورس: شاخص گروه استخراج کانه‌های فلزی، چهارشنبه ۱۷ شهریور ماه، همزمان با رشد. حدود ۳ هزار واحد شاخص کل بورس تهران، ۹۸۰ واحد رشد کرد و با بالا رفتن ۰.۱۸ درصد معاملات خود را به پایان رسانید. هم اکنون شاخص گروه کانه‌های فلزی بر روی عدد ۵۴۶ هزار ۲۲۱ واحد قرار دارد.

این گروه در آخرین روز معاملات در هفته سوم شهریور ماه حدود ۹۴ میلیون سهم معامله شد که حاصل این معاملات رشد ۴ نماد و ریزش ۷ نماد در این گروه بوده است. سه نماد کچاد با ۴۱۵ واحد حجم، کگل با با ۲۹۹ واحد حجم و کنور با ۲۹۳ واحد حجم جزو ۷ نماد پر تاثیر بر روی شاخص کل در ۱۷ شهریور ماه می‌باشد.

قیمت کالاهای گروه کانی‌های فلزی موتاثر از سه بخش قیمت دلار، قیمت‌های جهانی و قیمت گذاری در محصول می‌باشد به همین دلیل شاهد رشد بازدهی در این گروه بودیم

شاخص این گروه رشد قابل توجهی سه ماه اخیر داشته و به گونه‌ای که از ۳۵۰ هزار در خرداد ماه به نزدیک ۵۵۰ هزار واحد رسید، یعنی حدود ۵۰ درصد  رشد را در این مدت ۳ ماه داشته است. یکی از نمادهای تاثیرگذار در این گروه کاما است که بر اساس آخرین داده‌های معاملات بر روی تابلوی بورس، حدود ۸ هزار عدد معامله در آن انجام شده که حجم این معاملات برابر با ۲۵ میلیون واحد بوده است.

گزارش فعالیت ماهانه این شرکت در تابستان روند نزولی را تا مرداد ماه داشته است. جمع مبلغ فروش برای مرداد این شرکت برابر با ۵۶ میلیارد تومان بوده، این در حالی است که در تیر ماه این رقم به حدود ۲۸۰ میلیارد رسیده بود.

از نمادهای شاخص ساز این گروه می‌توان به کگل اشاره کرد که با ۳ هزار عدد معامله و حجم ۶ میلیون واحد، ۱۲۰ ریال به قیمت پایانی خود در روز گذشته اضافه کرد. حدود ۵ میلیون واحد سهم توسط حقیقی‌ها در روز ۱۷ شهریور فروخته شده و نزدیک به ۴ میلیون حجم هم توسط آن‌ها خریداری شده یعنی چندان سهم از جهت حقیقی‌ها دچار نوسان نیست.

بر اساس گزارش فعالیت ماهانه  شرکت معدنی و صنعتی گل گهر که در سامانه کدال منتشر کرده، این شرکت برای مرداد ماه ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان محصول فروخته که این عدد نسبت به گزارش تیر ماه نزدیک به هزار میلیارد تومان کمتر شده است.
این شرکت در  خرداد ماه مبلغ ۴ هزار ۴۰۰ میلیارد تومان محصول فروخته است. از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه نزدیک ۷ هزار میلیارد تومان از محل فروش محصولات خود در داخل و خارج از کشور به دست آورده است.

نماد دیگر مربوط به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو است که با نماد کچاد در تابلوی بورس معامله می‌شود. بر اساس گزارش ماهانه، این شرکت در خرداد ماه در مجموع ۳ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان مبلغ فروش محصولاتش بوده،  که این عدد برای تیر ماه ۳ هزر ۱۰۰ میلیارد تومان و در مرداد ماه به ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.
این شرکت هم جزو شرکت‌های بنیادی این گروه است که توانسته از ابتدای سال مالی تا پایان مرداد ماه ۱۷ هزار میلیارد محصول خود را به فروش برساند در حالی که مشابه همین دوره در سال گذشته تنها ۵ هزار میلیارد تومان مبلغ فروش محصولاتش بوده است.

محصولات شرکت‌های که در گروه استخراج کانه‌ها قرار دارند، به عنوان موارد اولیه بسیاری از صنایع در داخل و خارج مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین افزایش قیمت دلار تاثیر قابل توجهی به سودآوری این شرکت‌ها در صادرات محصول دارد.

سه عامل رشد گروه نمادهای کانی‌ها
امین بهمنش کارشناس بازار مالی، در گفتگو با بازار در تحلیل گروه استخراج کانه‌های فلزی گفت: این کالا متاثر از سه بخش قیمت دلار، قیمت‌های جهانی و قیمت گذاری در محصول می‌باشد به همین دلیل شاهد رشد بازدهی در این گروه بودیم.

این کارشناس همچنین می‌گوید: محصولات برخی از شرکت‌های این گروه کاملا صادراتی است و بنابراین قیمت‌های آن وابسته به دلار دارد، اما قیمت گذاری برخی دیگر ارتباط با قیمت محصولات نهایی کارخانجاتی دارد که از محصولات شرکت‌های گروه کانه‌های فلزی استفاده می‌کنند که بر اساس فرومل خاصی محاسبه می‌شوند. به عنوان مثال محصول یک کانی ۲۳ درصد شمش فولاد خوزستان، بنابراین اگر محصولات این شرکت بالا برود بر روی قیمت محصولات شرکت‌های این گروه تاثیر دارد.

او گزارش فعالیت شرکت‌های این گروه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این شرکت‌ها نسبت به سال گذشته وضعیت مناسبتری پیدا کردند و توانستند میزان تولیدات خود را افزایش دهند.

به گفته او گروه کانه‌ها در بازار کمتر دیده شده در حالی که پتانسیل بالای دارد. متاسفانه سهامداران چندان توجه‌ای به گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌ها ندارند.

بهمنش گفت: یکی از دلایل رشدی بودن شاخص این گروه دلاری بودن آن است.  

کد خبر: ۱۰۶٬۷۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha