۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
استفاده کارتل‌های اقتصادی بزرگ از یارانه پنهان| میزان یارانه پنهان معادل یک بودجه عمومی است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با بازار:

استفاده کارتل‌های اقتصادی بزرگ از یارانه پنهان| میزان یارانه پنهان معادل یک بودجه عمومی است

بهروز محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس گفت: انرژی ارزان قیمت قطعا قسمتی از آن یارانه پنهانی است که شرکت های بزرگ و کارخانجات بزرگ و کارتل‌های بزرگ از آن استفاده می کنند.

 بهروز محبی نجم آبادی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به تعیین تکلیف یارانه های پنهان و آشکار در کشور بیان داشت: یکی از اتفاقاتی که در سالهای گذشته در کشور رخ داده بالا رفتن ضریب جینی و اختلاف طبقاتی معنادار است.

 وی افزود: همچنین ما با اتفاقاتی در کشور مواجه هستیم، به عنوان مثال در بحث فولاد می بینیم که  قیمت سنگ معادن یک سوم قیمت جهانی است و اما نهایتا خروجی قیمت فولاد معادل قیمت جهانی است و در داخل کشور هم با قیمت جهانی به فروش می رسد حال سوال اینجاست که این اتفاقات و این سود کلان و خاص از کجا ایجاد می شود؟

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بسیاری از زنجیره تامین فولاد به درستی مورد بررسی و دقت قرار گیرد می‌بینیم که هم در مصرف سوخت و هم در خوراک کارخانجات و شرکت های بزرگ که در کشور وجود دارد، انرژی ارزان قیمت استفاده شده است و قطعا این قسمتی از آن یارانه پنهانی است که به صورت جدی شرکت های بزرگ و کارخانجات بزرگ و کارتل‌های بزرگ از آن استفاده می کنند.

 این نماینده مجلس با بیان اینکه میزان یارانه پنهان درکشور بسیار بالاست و معادل یک بودجه عمومی یکساله تخمین زده می‌شود، بیان داشت: این موارد باید به درستی مورد بررسی قرار گیرد ما در جایی شاید بخواهیم روی قیمت تمام شده کالایی برای مردم یارانه بدهیم اما اینکه افرادی خاص و یک عده سرمایه داری که ممکن است در مسیر فعالیت خود به سودهای کلانی دست پیدا کنند، این ها باید مورد بررسی دقیق قرار گیرند لذا این جای سوال دارد که چرا باید این افراد از یارانه های زیادی در جامعه برخوردار شوند.

محبی نجم آبادی با بیان اینکه ما باید در زمینه یارانه ها به نفع مردم موضوعات را خاتمه دهیم، تأکید کرد: بالاخره تک تک توده مردم در بحث انرژی و منابعی که در کشور وجود دارد نقش دارند و صاحب این منابع هستند.

وی با بیان اینکه همه مسئولین باید جراحی یارانه های پنهان و آشکار را بر عهده بگیرند، اظهار داشت مجلس و دولت در این زمینه جدای از هم نیستند. هر سه قوه، قوه ای هستند که در کنار هم بوده و اینها باید هر سه با هم مشکلات نظام را حل کنند. با این حال نقش مجلس در این زمینه برجسته تر است.

کد خبر: ۱۰۶٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha