۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
تاکداران خراسان شمالی دغدغه برداشت محصول دارند| کاهش ۵۰ هزار تنی انگور
بازار گزارش می‌دهد:

تاکداران خراسان شمالی دغدغه برداشت محصول دارند| کاهش ۵۰ هزار تنی انگور

بجنورد- این روزها یاقوت‌های سبز در خراسان شمالی به بار نشسته‌اند، اما تاکداران این استان دلهره برداشت دارند زیرا تمام علاقه و زحمت را پای درختان انگوری ریختند که تنها امیدشان برداشت و درآمد مناسب بود.

بازار؛ گروه استان‌ها: در خراسان شمالی بیش از ۴۰ هزار هکتار باغ وجود دارد که از این میزان سالانه  ۱۸ هزار هکتار مربوط به تاکستان‌هاست که بیش از ۱۸۵ هزار تن انواع انگور برداشت می‌شود. وجود شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب، استان خراسان شمالی را به یکی از قطب‌های مهم تولید انگور در کشور تبدیل کرده است به‌طوری‌که۶۵ درصد تولیدات بخش باغی در خراسان شمالی مربوط به انگور است.

بیش از نیمی انگور خراسان شمالی شامل رقم کلاه‌داری است، انگور بیشتر به شکل تازه خوری به مصرف می‌رسد و به گفته کارشناسان بخش کشاورزی، از این میزان ۹۰ هزار تن انگور مازاد بر مصرف در استان تولید می‌شود که نیاز به راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی به‌منظور فراوری در این خطه دارد.

بیش از نیمی انگور خراسان شمالی شامل رقم کلاه‌داری است، انگور بیشتر به شکل تازه خوری به مصرف می‌رسد

۲۴۰ رقم انگور  مقاوم به سرما، کم‌آبی و سازگار با اقلیم این استان در سراسر کشور شناسایی‌شده و برخی از آن‌ها به‌صورت آزمایشی در سایت تحقیقاتی بجنورد کشت‌شده است که تنوع باعث بازار مناسب برای محصول و افزایش درآمد خانوارهای روستایی خواهد شد.

نبود فرصت مناسب برای صادرات
صادق رحمانی یکی از تاکداران خراسان شمالی در گفتگو با بازار، می‌گوید: بنده حدود هشت هکتار از باغ‌های خود را به انگور اختصاص داده‌ام که متأسفانه امسال با توجه به کاهش بارندگی‌ها برداشت محصول کمی خواهم داشت از سوی دیگر قیمت پایین خرید، هزینه‌های بالای تولید و نبود فرصت‌های مناسب برای صادرات، از مهم‌ترین مشکلاتی است که ما با آن مواجه هستیم.

وی با اشاره به افزایش قیمت سموم می‌افزاید: سم‌های موجود در بازار، کیفیت مناسب ندارند و یا تاکداران به لحاظ مالی توان خرید سم باکیفیت بالا را نداشته و ندارند زیرا هزینه تولید بالاتر از فروش ماست به همین دلیل دچار ضرر و زیان می‌شویم.

تاکداران خراسان شمالی دغدغه برداشت محصول دارند | کاهش ۵۰ هزار تنی انگور

گلایه از کمبود آب
یکی دیگر از تاکداران خراسان شمالی نیز از کم‌آبی منطقه باغ خود گلایه‌منداست و می‌گوید: با توجه به اینکه در این منطقه رودخانه، چشمه و حقابه داریم ولی متأسفانه روستاهای بالادست به ما تاکداران آب نمی‌دهند و این برای ما مشکلاتی را به وجود آورده است.

مجتبی علی زاده بابیان اینکه کم‌آبی، خشک‌سالی، گرمای شدید و باد موجب شد تاکستان‌ها آسیب زیادی ببینند می‌افزاید: با هر سختی درختان باغ را با تانکر آب‌رسانی می‌کنم که هزینه‌های زیادی نیز دارد ولی اکثر تاکداران که توان مالی ندارند درختان باغ‌هایشان در حال خشک شدن هستند.

کم‌آبی، خشک‌سالی، گرمای شدید و باد موجب شد تاکستان‌ها آسیب زیادی ببینند

وی بابیان اینکه روستای بدرانلو یکی از روستاهای استان در تولید محصول انگور است ادامه می‌دهد: سال‌ها است که عده زیادی از مردم این منطقه به کار تولید انگور و کشمش مشغول هستند و جز آن درآمد دیگری ندارند و وجود مشکلاتی اعم از هزینه‌های بالای حمل‌ونقل، کاهش قیمت، عدم پرداخت خسارت‌ها توسط بیمه و... باعث می‌شود که سودهی خوبی نداشته باشیم که اگر ادامه یابد ممکن است تاک‌دار به‌ناچار جایگزین محصول دیگر داشته باشد لیکن انتظار ما از مسئولان این است که حمایت خود را از باغداران و کشاورزانی که خسارت‌دیده‌اند دریغ نکند.

کاهش ۵۰ هزار تنی انگور
 مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازار؛ ضمن تائید گفته‌های باغ داران استان می‌گوید: خشک‌سالی، کاهش بارنگی و نبود باران مؤثر امسال تولید در سطح باغ‌ها را با کاهش مواجه کرده است، هرسال در شرایط عادی از سطح تاکستان‌های این استان بیش از ۱۸۰ هزار تن انواع انگور برداشت می‌شد که امسال پیش‌بینی می‌شود بین ۱۲۵ هزار تن تا ۱۳۰ هزار تن برداشت شود که بیشترین کاهش نیز مربوط به دیمزارها است.

محمدعلی شریکیان سطح باغ‌های این استان را بیش از ۴۰ هزار هکتار عنوان می‌کند و می‌افزاید: از این سطح حدود ۱۱ هزار هکتار شامل ۲۵ درصد از باغ‌های استان در اراضی دیم است که شامل انگور و بادام و سایر محصولان می‌شود، حدود شش هزار هکتار مربوط به تاکستان‌ها است.

وی همچنین سطح کل تاکستان‌های این استان را نیز بیش از ۱۸ هزار هکتار عنوان می‌کند و می‌گوید: اراضی دیم استان بیشتر در سطح اراضی شیب‌دار به‌ویژه منطقه بدرانلوی بجنورد قرار دارد و هم‌اینک انگور کشمشی و کلاه‌داری از برخی از مناطق گرمسیر استان در حال برداشت  است که اول برداشت در پایان شهریورماه است.

تاکداران خراسان شمالی دغدغه برداشت محصول دارند | کاهش ۵۰ هزار تنی انگور

سرمازدگی و راهکارهای ارتقای مقاومت
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار می‌دارد: در سال‌هایی که با کم‌آبیاری مواجه هستیم از تاکداران می‌خواهیم که تاک‌ها را هرس کنند و حتی برخی از میوه‌های درخت را بکنند تا بخش دیگر میوه باقی بماند و از رطوبت لازم برخوردار باشد.

شریکیان با بیان اینکه یکی دیگر از راه مقابله با سرمازدگی را تغذیه درست باغ‌ها می‌داند و می‌افزاید: کشاورزان باید با تغذیه مناسب و اصولی باغ خود، مقاومت درختان را در برابر سرما افزایش دهند لذا از کشاورزان می خواهیم تا هرساله در پاییز نسبت به محلول‌پاشی باغ خود اقدام کرده و از این طریق میزان خسارت سرمای زودرس را به حداقل برسانند، باغ داران نباید بعد از جمع‌آوری محصول باغ را به حال خود رها کنند.

در سال‌هایی که با کم‌آبیاری مواجه هستیم از تاکداران می‌خواهیم که تاک‌ها را هرس کنند و حتی برخی از میوه‌های درخت را بکنند تا بخش دیگر میوه باقی بماند و از رطوبت لازم برخوردار باشد

وی بابیان اینکه امسال ۳۰ رقم انگور جدید در این استان تولید شد ادامه می‌دهد: انگور اتم رویال، بلک سیدلس، رعشه، ترکمن چهار، رشه سردشت، پیکامی، بیدانه قرمز، شاهانی قرمز، یاقوتی، کندری، لعل، دیوانه، سپیداری و فلیم سیدلس از جمله ارقام جدید کشت‌شده در این استان است.

ارقام مختلف انگور در خراسان شمالی
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه سطح باروری ارقام انگور جدید بیش از ۳۰ هکتار است می‌گوید: تلاش می‌کنیم تا ارقام جدید را در سطح استان توسعه دهیم. ارقام عمده انگور استان شامل کلاه‌داری، کشمشی، عسکری، لعل، انگور سیاه و پیکامی است اما در چند سال اخیر ارقام جدید وارد استان شده است که هم‌اینک برخی از ارقام به باردهی رسیده‌اند.

شریکیان بر تنوع‌بخشی محصولات باغی در استان تأکید می‌کند و می‌افزاید: باید با توجه به تقاضا، ذائقه مشتری و سلیقه آنان تولید داشته باشیم و بازار باید مهم‌ترین فاکتور برای بهره‌برداران این بخش باشد و همچنین باید ازنظر تولید هم‌زمان نباشند تا برای فروش دچار مشکل نشوند.

در نهایت باید دید که تکلیف این محصول استراتژیک در خراسان شمالی چه می شود و آیا می توان در زمینه مقابله با کاهش تولید این محصول اقدامات مناسبی را رقم زد؟

کد خبر: ۱۰۶٬۵۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha