۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۰
مساله آب در ایران سیاسی است| میانگین بارندگی ها در دنیا سالانه ۷۵۰، در ایران۲۵۰  میلیمتر
مدیرعامل آبفای تهران در گفتگو با بازار :

مساله آب در ایران سیاسی است| میانگین بارندگی ها در دنیا سالانه ۷۵۰، در ایران۲۵۰ میلیمتر

مدیرعامل آبفای تهران می گوید مساله آب در ایران کاملا نمی تواند غیر سیاسی باشد چراکه ۹۰ درصد اقلیم ما در مناطق خشک، نیمه خشک و فراخشک قرار دارد و هر استانی تلاش می کند که سهم بیشتری از آن داشته باشد.

بازار، گروه آب و انرژی:  تیر امسال بود که اعلام شد منابع آبی تهران در وضعیت نارنجی قرار گرفته است. شرایط هر روز نگران کننده تر می شد. مسئولین آبفای تهران اعلام کردند که در صورت ادامه وضعیت آب مشترکین پر مصرف به روزانه ۲ تا ۵ ساعت قطع خواهد شد. ۲۰۰ هزار مشترک که ۲ برابر حد استاندارد آب مصرف می کردند، اخطارهایی را هم دریافت کردند و قرار شد که چند هفته ای به آنها فرصت داده شود که مصرفشان را مدیریت کنند. اما برخلاف آنچه تصور می شد، خبری از قطعی آب نبود. حتی آب یک مشترک هم قطع نشد و محمدرضا بختیاری مدیر شرکت آب و فاضلاب تهران اعلام کرد که میزان مصرف مشترکین پر مصرف حدود ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده  و به همین دلیل دیگر نیازی به اعمال محدودیت نیست. اما بسیاری  این گفته ها را قبول نداشته و مدعی بودند که قدرت مشترکین پر مصرف مانع اجرای قانون شده  و از سیاسی شدن این حوزه سخن می گویند.   قانونی که با وجود بحرانی بودن شرایط کشور هیچ دولت زیر بار اجرای آن نرفته است.

محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در پاسخ به این ابهامات به خبرگزاری بازار می گوید: به طور قطع در کشور ما مساله آب نمی تواند کاملا غیر سیاسی باشد. چرا که ۹۰ درصد اقلیم ما در منطقه خشک، نیمه خشک و فراخشک قرار دارد. از طرفی میانگین بارندگی ها در دنیا سالانه ۷۵۰ میلی متر است در حالیکه متوسط بارندگی در ایران تنها ۲۵۰ میلی متر یعنی یک سوم دنیاست. در چنین شرایطی هر یک از استان ها سعی می کند که سهم بیشتری از این گوهر ارزشمند را از آن خود کند.

البته او در ادامه سخنان خود تاکید می کند که بعد از هشدارها و اولتیماتوم اعلامی مصرف پر مصرف ها حدود ۱۲ درصد نسبت به قبل کاهش پیدا کرد. همین میزان کاهش مصرف در جامعه هدف به ما کمک کرد که در تامین آب دیگر مشکل خاصی نداشته باشیم.

مساله آب در ایران نمی تواند کاملا غیر سیاسی باشد، چرا که ۹۰ درصد اقلیم ما در منطقه خشک، نیمه خشک و فراخشک قرار دارد. از طرفی میانگین بارندگی ها در دنیا سالانه ۷۵۰ میلی متر است در حالیکه متوسط بارندگی در ایران تنها ۲۵۰ میلی متر یعنی یک سوم دنیاست

مدیریت مصرف آب تنها  با ابزار اقتصادی
بختیاری که معتقد است نگاه ملی به مساله آب در کشور ما وجود ندارد، عملکرد جزیره ای برخی از دستگاه ها را مورد نقد قرار داد و افزود: باید در این حوزه به صورت کاملا فرابخشی عمل کنیم در غیر این صورت هیچ گاه از وضعیت بحرانی که منابع آبی ایران  با آن مواجه است، خارج نمی شویم.

او همچنین با  بیان اینکه دنیا مساله مصرف آب را با راه کارهای اقتصادی مدیریت می کنند، افزود:  هرچند که فرهنگ سازی در نحوه چگونگی مصرف اهمیت بالایی دارد اما به تنهایی کارساز نیست و باید از ابزارهای مالی هم کمک گرفت. اما در حال حاضر به دلیل تورم بالا و کاهش قدرت خرید خانوار امکان واقعی کردن قیمت آب وجود ندارد.

بختیاری ادامه داد : به عنوان مثال میزان بارندگی ها در مالزی ۱۰ برابر ایران است اما قیمت در آنجا به صورت پلکانی تعیین می شود. به طوری که بعد از یک مقداری به بعد قیمت آب لگاریتمی بالا می رود.

او همچنین ادامه داد : متاسفانه شرایط بد بارندگی  در پاییز و زمستان امسال هم ادامه خواهد داشت. این در حالی است که موجودی سدهای ما به هیچ وجه در وضعیت خوبی نیست. با این وجود هنوز بسیاری از مردم اعتقادی به شرایط بد ذخایر آبی ندارند و تلاشی برای مدیریت مصرف انجام نمی دهند.

کد خبر: ۱۰۶٬۵۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha