۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
سرمایه در گردش سد راه «کارخانه رفسنجان دارو» | خط تولید داروهای نیمه جامد خاک می خورد
مسئولان حمایت کنند؛

سرمایه در گردش سد راه «کارخانه رفسنجان دارو» | خط تولید داروهای نیمه جامد خاک می خورد

رفسنجان-بزرگترین کارخانه تولید دارو در جنوب شرق کشور ۳سالی است که مورد بهره برداری قرار گرفته اما یکی از خط های تولید «کارخانه رفسنجان دارو» به دلیل نبود سرمایه در گردش بلااستفاده مانده و خاک می خورد.

بازار؛ گروه استان ها: دارو یکی از مهم ترین اقلام مورد نیاز در کشور به ویژه در شرایط کرونایی است و واردات آن هزینه های هنگفتی را برای کشور به همراه دارد. این در حالیست که توان و دانش لازم برای تولید اقلام دارویی در کشور وجود دارد و ایران در این زمینه پیشرفت های خوبی داشته است.

بومی سازی تولید دارو می تواند در صرفه جویی ارزی تاثیر گذاشته و در کنار آن کمبود دارویی هایی که تحت تاثیر تحریم ها رخ می دهد را رفع کند. اما فعالیت بخش خصوصی در این زمینه نیازمند حمایت جدی بخش خصوصی است این در حالیست که فعالان این عرصه یکی از مهم ترین مشکلات سد راهشان را نبود سرمایه در گردش می دانند.

علی اصغر محمدی یکی از افرادی است که در این زمینه گام برداشته و از سه سال پیش با تاسیس «کارخانه رفسنجان دارو» سعی در تامین نیازهای دارویی به ویژه در جنوب شرق کشور کرده است. اما نبود سرمایه در گردش اینجا هم سد راه بخش خصوصی شده به گونه ای که یکی از خط تولید های این کارخانه که می تواند داروهای جامد اعم از کرم، پماد و ژل تولید کند به دلیل نبود سرمایه در گردش بلااستفاده مانده و خاک می خورد.

«رفسنجان دارو» نخستین کارخانه داروسازی جنوب شرق کشور
محمدی از عنفوان جوانی علاقه مند رشته داروسازی بود، عاقبت هم علاقه اش را در این رشته دنبال کرد و با داشتن دانشنامه داروسازی، شغل پدری و آباء و اجدادی اش را در پیش گرفت و به مانند آن ها داروساز شد. محمدی در سال ۱۳۵۶ نخستین داروخانه شهر رفسنجان را تأسیس کرد.  

علی اصغر محمدی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مجوز راه اندازی داروخانه ام که دومین داروخانه شبانه روزی در استان کرمان بعد از شهرستان کرمان بود را در سال ۱۳۵۶ اخذ و همان سال آن را ایجاد کردم و به مردم دارو تحویل می دادم.

سرمایه در گردش سد راه «کارخانه رفسنجان دارو» | خط تولید داروهای نیمه جامد خاک می خورد

وی که یکی از داروسازهای قدیم رفسنجان است، افزود: در آن سال با احداث نخستین داروخانه شبانه روزی در رفسنجان، نیازهای دارویی مردم را رفع می کردیم.

تصمیم به احداث کارخانه داروسازی
این داروخانه تا سال ۷۴ به صورت شبانه روزی خدمات دارویی را در اختیار مردم و بیماران قرار می داد که از آن زمان تا به حال این داروخانه از حالت شبانه روزی به وضعیت روزانه تبدیل شده و در شب خدمات دارویی ارائه نمی کند.

از آنجایی که آن زمان، داروهایی با استاندارد پایین وارد شهرستان رفسنجان می شد، محمدی در سال ۷۴ به فکر اخذ مجوز راه اندازی کارخانه و خرید زمین و دیگر نیازها افتاد و در این زمینه اقدام کرد.

خانواده محمدی از سال ۷۴ تا سال ۹۷ در این ۲۰ سال و اندی تلاش های بسیار در راه اندازی نخستین کارخانه تولید دارو در جنوب شرق کشور انجام دادند. ایجاد هر طرح صنعتی آن هم دارویی بسیار سخت و دشوار است، گرچه مجوزهای راه اندازی یک طرح در ستادهای اقتصاد مقاومتی طی چند سال اخیر کاهش یافته اما این امر در سال های گذشته بسیار مدت دارتر بود. فرد متقاضی اخذ مجوز باید از کانال چندین نهاد اعم از محیط زیست، منابع طبیعی، آبیاری، کشاورزی و غیره می گذشت به همین دلیل طی این پروسه چند سال طول کشید تا مجوز نهایی برای احداث «کارخانه رفسنجان دارو» صادر شد.

نیاز به سرمایه در گردش برای فعال کردن این خطوط در حال خاک خوردن، داریم که اگر این نیاز رفع شود اشتغالزایی شده و با استفاده از امکانات و تجهیزات از مستهلک شدنشان جلوگیری می شود، همچنین نیازهای دارویی کشور رفع می شود

بعد از آن هم نوبت به ساخت و ساز که خود پروسه ای زمان بر است رسید، این امر هم به پایان رسید در همین اثنا تجهیزات و امکانات مورد نیاز هم تهیه شد، برخی تجهیزات هم از خارج باید تهیه می شد که از گفتن مشکلات ترخیص کالا ها در گمرک هم می گذریم.

سرمایه در گردش سد راه «کارخانه رفسنجان دارو» | خط تولید داروهای نیمه جامد خاک می خورد

بالاخره رفسنجان دارو بزرگترین کارخانه تولید کنند دارو در جنوب شرق با مساحت ۳ هکتار و سالن تولید یک هزار و ۸۰۰ متر مربعی شروع به کار کرد و چرخ این صنعت در حال گردش است.

مشکلات سد راه «کارخانه رفسنجان دارو»
محمدی اظهار کرد: با قانع کردن مسئولان سال ۹۷ توانستم این کارخانه را افتتاح کنم و در حال حاضر هم ۶۰ نفر پرسنل متخصص و غیر متخصص در آن مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: کارهای تولیدی نیازمند حمایت مسئولان هستند چرا که بدون حمایت مشکلات متعددی آن واحد تولیدی را تهدید خواهد کرد. ما خطوط تولید دارو را نصب کردیم اما خطوطی برای داروهای نیمه جامد مانند تولید کرم، ژل و پمادهای دارویی و غیر دارویی داریم که به دلیل تحریم ها این خط تولید کار نمی کند. نیاز به سرمایه در گردش برای فعال کردن این خطوط در حال خاک خوردن، داریم که اگر این نیاز رفع شود اشتغالزایی شده و با استفاده از امکانات و تجهیزات از مستهلک شدنشان جلوگیری می شود، همچنین نیازهای دارویی کشور رفع می شود.

محمدی افزود: خطوط تولید داروی مایعات در این واحد فعال است و تا ۳۰ سال آینده هم هر دارویی و هر خطی که بخواهیم تولید کنیم مساحت و زیر ساخت آن فراهم است.

وی عاجزانه از مسئولان درخواست کرد که حمایت های خود را با هدف رونق اقتصادی به سمت واحدهای تولیدی سوق دهند تا هم اقتصاد پویا و هم اشتغال ایجاد شود و گفت: از این طریق می توان کالای بومی بیشتری تولید و عرضه کرد و نیاز به بیگانگان را کاهش داد.

محمدی که هم و غم و سرمایه زندگی را در ایجاد این کارخانه به کار گرفته است از دولت خواست از بخش خصوصی فعال در زمینه داروسازی حمایت کند و گفت: اگر کمک دولت نباشد در خط تولید مشکل ایجاد می شود ما زمینه انجام کار از صفر تا صد یعنی تولید تا کار بسته بندی دارو را در اینجا فراهم آوردیم.

 تولید داروهای ضد کرونایی
محمدی گفت: روز آغاز به کار این کارخانه مصادف با شیوع پاندمی کرونا شد بنابراین در زمینه تولید داروهایی که در سیستم کاری برای مهار کرونا وجود دارد، پیشقدم شدیم و به تولید داروهای تقویت سیستم ایمنی بدن پرداختیم.

وی بیان کرد: خوشحالیم در زمان شیوع این بیماری همه گیر، توانستیم گوشه ای از کار دولت را به عهده بگیریم و سیستم ایمنی افراد را افزایش دهیم تا موج امید در زندگی ها و جامعه زیاد شود. جنگ با این ویروس همچنان ادامه دارد و ما در این شرایط سخت و خطیر با امید به کمک کادر درمان آمده ایم.

سرمایه در گردش سد راه «کارخانه رفسنجان دارو» | خط تولید داروهای نیمه جامد خاک می خورد

وی افزود: داروهای تولیدی «کارخانه رفسنجان دارو» از ورود ویروس به بدن جلوگیری می کند و از طریق مصرف دارو سدی در برابر این ویروس در بدن ایجاد می شود. این داروها از مشابه خارجی هم بهتر است، زینک پلاس و ویتامین «D» و «C» را تولید و روانه بازار می کنیم.

هر واحد تولیدی که کار می‌کنند باید فعالیتش مقرون‌به‌صرفه باشد در این‌جا یکی از خطوط دارویی که نیمه جامد است و کرم پماد و ژل تولید می کند به دلیل عدم نقدینگی خوابیده و غیرفعال است و دستگاه‌ها بلااستفاده مانده اند

خواب خط تولید داروهای نیمه جامد به دلیل نبود سرمایه در گردش
قائم‌مقام کارخانه رفسنجان دارو هم در گفتگو با بازار مشکل را در سرمایه در گردش در این واحد دانست و افزود: هر واحد تولیدی که کار می‌کنند باید فعالیتش مقرون‌به‌صرفه باشد در این‌جا یکی از خطوط دارویی که نیمه جامد است و کرم پماد و ژل تولید می کند به دلیل عدم نقدینگی خوابیده و غیرفعال است و دستگاه‌ها بلااستفاده مانده است.

معین محمدی ادامه داد: با شرایط اقتصادی دو سال است که این‌ دستگاه ها را تهیه کردم اما قیمت مواد اولیه بالا رفته و نمی‌توانیم این‌ها را تولید کنیم و نیاز به ۴ میلیارد تومان اعتبار اولیه داریم. امیدواریم مسئولان با ما همیاری کند و این سرمایه در گردش را در اختیار ما قرار بدهند تا ما بتوانیم این خط را راه‌اندازی کنیم.

صنعت داروسازی کشور جزو مظلوم‌ترین و نجیب‌ترین قشر بوده و در نظام سلامت هم معمولا کم‌صدا هستند و دیده نمی‌شوند اما در دوران کرونا اهمیت این صنعت بیش از گذشته با تامین نیازهای دارویی بیمارانی که نفس آنها به شماره افتاد، نمایان شده و لازم است مسئولان شهرستان نسبت به تامین سرمایه در گردش این واحد تولیدی اقدام عاجل به عمل آورند.

نباید این نکته را از نظر دور داشت که «رفسنجان دارو» به عنوان نخستین کارخانه داروسازی در منطقه فعالیت می کند و اگر مسئولان امر به مشکلات این واحد رسیدگی کنند بی شک انگیزه ای برای دیگر صاحبان سرمایه برای سرمایه گذاری در این بخش به وجود می آید. این موضوع منفعت ملی را به همراه دارد چرا که بی نیازی از واردات دارو و اقلام دارویی نقش مهمی در خودکفایی و استقلال کشور به شمار می رود.

امید که مشکلات این کارخانه داروسازی در شهر طلای سبز بر روی کاغذ نماند و با پیگیری بیشتر به نتیجه رسیده و مرتفع شوند.

کد خبر: ۱۰۶٬۴۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha