۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
 سد ۸۹ هزار نفری مقابل تولیدات کشاورزی| آقای وزیر! خانه تکانی کنید
قوانین بهبود کسب و کار نگاه کاملی به بخش خصوصی ندارد

سد ۸۹ هزار نفری مقابل تولیدات کشاورزی| آقای وزیر! خانه تکانی کنید

الوندی فعال بخش کشاورزی معتقد است: قوانینی که در حوزه بهبود وضعیت کسب و کار وضع می شود نگاه کاملی به بخش خصوصی ندارد در حالی که ۹۸ درصد امور بخش کشاورزی توسط بخش خصوصی انجام می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: علیرضا الوندی  فعال بخش کشاورزی کشور در گفتگو با خبرگزاری بازار گفت:  قوانینی که اخیراً در مجلس پیگیری می‌شود من جمله قوانین مربوط به «بهبود وضعیت کسب و کار» مشکلاتی دارد. به عبارتی مشکل اینجا است که متاسفانه نگاه مجلس و دولت برعکس آن چیزی که قرار بود جزو قوانین باشد است؛ یعنی قوانینی که در این حوزه وضع می شود نگاه کاملی به بخش خصوصی ندارد.

الوندی افزود: در حوزه کشاورزی، بخش خصوصی  ۹۸ درصد تولید را انجام می دهند با این وجود در قانون مصوب مجلس در حوزه بهبود کسب و کار از ۱۶ نفر فرد حاضر در شورایی که تصمیم گیرنده نهایی برای رفع مشکلات است ۱۴ نفر دولتی هستند!

وی گفت: سوال من این است که در چنین جلسه ای که قرار است پیرامون بهبود وضعیت کسب و کار باشد در حالی که هیچوقت نماینده کاملی از بخش خصوصی در این شورا نیست بجز همان دو نماینده ای که وزیر جهاد معرفی میشود، چگونه می توانند تصمیم درستی بگیرند!؟ به عبارت دیگر آیا امکان دارد این دو نفر به تنهایی در ۴۰۰ زیر شاخه کشاورزی خبره باشند و بتوانند به کمک بخش کشاورزی بیایند!؟

وزارت جهاد با یک ظرفیت ۲۵ هزار نفری بیشتر نباید کار کند چون وقتی تعداد شان زیاد می شود شروع به قانون سازی می کنند که خود مانع تولید است

مشکل بخش کشاورزی ما در واقع خود دولت است| وزارت ۸۹ هزار نفری جهاد کشاورزی با بخشنامه های ناپخته مانع تولید می شود
این فعال بخش کشاورزی اظهار داشت: مشکل بخش کشاورزی ما در واقع خود دولت است؛ یعنی دولت یک سازمان ۸۹ هزار نفری را ایجاد کرده که در حقیقت در مقابل تولید هستند. ما معتقدیم  وزارت جهاد با یک ظرفیت ۲۵ هزار نفری بیشتر نباید کار کند چون وقتی تعداد شان زیاد می شود شروع به قوانین سازی می کنند که خود مانع تولید است چون فردی که به صورت مازاد در این وزارتخانه جای گرفته است سعی می کند برای خود شغلی ایجاد کند و لذا با بخشنامه ها و قوانینی که ناپخته می‌آید باعث سخت‌تر شدن کار ۹۸ درصد تولید کننده در بخش کشاورزی می شوند.

یکسری افراد دولتی به عنوان های مختلف دور هم جمع می شوند و در نهایت نیز به نتیجه ای نمی سند. به همین دلیل است که بعد از این همه سالها هنوز بخش کشاورزی به خودکفایی که باید می رسید نرسیده است

وی با تاکید بر اینکه  در بخش کشاورزی دولت دیدگاهی نسبت به بخش خصوصی ندارد، گفت: به این معنا که اصل و صاحب تولید  کنار گذاشته است و یکسری افراد دولتی به عنوان های مختلف دور هم جمع می شوند و در نهایت نیز به نتیجه ای نمی سند. به همین دلیل است که بعد از این همه سالها هنوز بخش کشاورزی به خودکفایی که باید می رسید نرسیده است.

الوندی افزود: ما معتقدیم که در دولت سیزدهم باید این دیدگاهی ترویج داده شود که موجب همگرایی تولید کنندگان بخش کشاورزی شود و این همنشینی موجب شود بخش دولتی از نظرات صاحبان اصلی تولید استفاده کنند.

مافیایی که در وزارت جهادکشاورزی شکل گرفته و تعداد زیاد نیروی مستقر در این وزارتخانه دنبال اهدف خاص خودشان هستند

مافیای شکل گرفته در وزارت جهاد کشاورزی مانع پیگیری برنامه های وزیر جهاد می شود
این فعال صنعت با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی خود بزرگترین مانع تولید است، افزود: تا وقتی که وزارتخانه تا به این حد عریض و طویل است و تشکل های کشاورزی در این وزارتخانه در جایگاه سیاست گذاری جایی ندارند داستان کشاورزی همین طور نابسامان خواهد ماند و حتی وخیم تر هم می شود.

وی در خصوص اظهارات وزیر جدی جهاد کشاورزی در خصوص دخیل کردن بخش خصوصی و تشکل های بخش در سیاست گذاری ها گفت: هر فردی وارد وزارت جهاد کشاورزی می شود با هجمه ای از سمت یکسری افرادی که می خواهند تسلط کامل بر امور داشته باشد مواجه می شوند و همین امر باعث می شود چندان امیدوار به تحقق چنین وعده هایی نباشیم.

الوندی ادامه داد:  به عنوان مثال در قالب سازمان «هکا» به عنوان یک سازمان مردم نهاد مستقل یک هفته است در خواست ملاقات با وزیر را داده ایم تا مسائل مد نظر را مطرح کنیم اما همان اتفاقاتی که در دوره وزرای پیشین رخ داده است در حال تکرار شدن است و حرف ما به گوش وی نرسیده است.  

وی تصریح کرد: قطعا مافیایی که در وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفته و تعداد زیاد نیروی مستقر در این وزارتخانه دنبال اهداف خاص خودشان هستند و این وزارتخانه قطعا نه تنها نمی تواند مانعی را بر دارد بلکه خودش تبدیل به مانع شده است لذا چندان خوشبین نیستیم که این وعده وزیر محقق شود.

وزیر جهاد کشاورزی نماینده کشاورزان در کابینه دولت است پس باید گوش شنوایی داشته باشد و از تجربیات تشکل ها بهره ببرد

دخیل کردن تشکل های در سیاست گذاری ها؛ اولین اولویت کاری وزیر جدی باید باشد
وی در خصوص اولویت کاری وزارت جهاد نیز گفت: هر وزیری در هر دوره ای تنها راه موفقیتش در وزارت جهاد کشاورزی این است که دست همکاری تشکل‌ ها را بفشارد. تشکل ها را دور هم جمع کند و همگرایی ایجاد کند و از نظرات آنها استفاده کند.

هر فردی در جایگاه وزارت جهاد کشاورزی باشد اما تشکل ها را پشت خود نداشته نباشند قطعا وعده های و قول هایی که می دهد عملی نمی شود

الوندی گفت: به عبارت ساده تر هر فردی در جایگاه وزارت جهاد کشاورزی باشد اما تشکل ها را پشت خود نداشته نباشند قطعا وعده های و قول هایی که می دهد عملی نمی شود.

وی تصریح کرد: در واقع وزیر جهاد کشاورزی به عنوان نماینده کشاورزان در کابینه دولت حضور پیدا می کند و لذا اگر بخواهد نماینده خوبی برای این بخش باشد اول باید گوش شنوایی داشته باشد و از تجربیات تشکل ها بهره ببرد. به عبارت دیگر وزیر باید خودش را با تشکل ها مطابقت بدهد نه اینکه به آنها خط بدهد بلکه بر عکس از تشکل ها خط بگیرد و آن را در دولت تبدیل به یک روش کند.

کد خبر: ۱۰۶٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha