۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
برگ سبز خودرو سند مالکیت قانونی؛ هدف، حذف هزینه های اضافی مردم است| استنکاف از ابلاغیه مجازات دارد
گفتگوی اختصاصی بازار با معاون اجتماعی و فرهنگ ناجا

برگ سبز خودرو سند مالکیت قانونی؛ هدف، حذف هزینه های اضافی مردم است| استنکاف از ابلاغیه مجازات دارد

جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک راهور ناجا، گفت: سند صادره از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی سند رسمی است و کسانی که از این ابلاغیه استنکاف کنند، تحت تعقیب و مجازات قرار خواهند گرفت.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی دادستان کل کشور در نامه‌ای خطاب به دادستان‌های سراسر کشور، اعلام کرد: تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به عنوان سند مالکیت بوده و نقل و انتقالات خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودرو مندرج در برگ سبز؛ در ادارات راهنمایی و رانندگی بلامانع بوده و ضرورتی به مراجعه به دفاتر رسمی نمی‌باشد مگر اینکه متعاملین خواهان ثبت آن در دفاتر مذکور باشند. از زمان انتشار این خبر نقل قول‌های در خصوص اجرای این موضوع همگام با نظر پلیس راهنمایی و رانندگی مطرح شد. هرچند که این روزها بازار خودرو در رکود نسبی به سر می‌برد، اما همچنان خرید و فروش در آن جریان داشته که این مساله برای فعالان و مشتریان این بازار حائز اهمیت است. با این تفاسیر به سراغ سرهنگ عین الله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک راهور ناجا رفتیم.

* به تازگی خبری در خصوص دستور دادستان کل کشور مبنی بر عدم نیاز به نقل و انتقال سند در دفاتر رسمی هنگام معامله خودرو منتشر شده است، در زمان فرآیند خرید و فروش خودرو مشتریان فقط به همان برگ سبز باید اکتفا کنند؟
به تازگی بخشنامه‌ای را دادستان محترم کل کشور صادر کردند که در آن به دادستان‌های سراسر کشور ابلاغ کردند که سند صادره از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی براساس قوانین و مقرارت و آرا صادره یک سند رسمی است. برای نقل و انتقال وسایل نقلیه نیازی به مراجعه دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد. کسانی که از این ابلاغیه استنکاف کنند، تحت تعقیب و مجازات قرار خواهند گرفت. در سراسر کشور دادستان‌های محترم به این ابلاغیه نظارت، اجرایی و عملیاتی خواهند کرد. نکته‌ای که از سوی پلیس باید گفته شود این هست که پلیس چندین سال هست که به دنبال حمایت و دفاع از حقوق مردم، پیشگیری از هزینه‌های اضافی به مردم، پیشگیری از رفت و آمدهای اداری غیر ضرور است.

در هیچ جای قوانین موضوع کشوری بر اجباری و الزامی بودن ثبت نقل وانتقال اموالی مانند طلا و جواهر، خودرو، موتورسیکلت و غیره اشاره نشده است

* نظر پلیس در خصوص عدم نیاز به دفاتر اسناد رسمی برای عدم انتقال سند چیست؟
 پلیس در مقطعی از زمان اعلام می‌کرد سند صادره برای وسایل نقلیه از سوی ما، یک سند رسمی است. برابر قوانین و مقرارت الزامی برای رفتن به دفاتر رسمی وجود ندارد. دلیل این هست که ماده ۴۷ قانون ثبت املاک و اسناد، اشاره به این موضوع دارد که نقل و انتقال اموال غیر منقول مانند زمین، باغ، خانه و غیره، باید در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد. در هیچ جای قوانین موضوع کشوری بر اجباری و الزامی بودن ثبت نقل وانتقال اموالی مانند طلا و جواهر، خودرو، موتورسیکلت و غیره اشاره نشده است. معنی مخالف ماده ۴۷ نیز تایید کننده این موضوع است. از سوی دیگر ماده ۲۲ قانون حمل و نقل در قلمرو جمهوری اسلامی ایران، اشاره به این دارد که صدور گواهی نامه رانندگی، پلاک وسیله نقلیه و اسناد مالکیت وسایل نقلیه به عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است. باتوجه به رای که هیات امید دیوان عدالت اداری در سال گذشته صادر کردند، در آن رای هم تاکید شد که سند پلیس یک سند رسمی و هیچ الزامی به مراجعه در دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد. اخیرا نیز که دادستان محترم کل کشور به این موضوع صحه و ابلاغ کردند. این موضوع بیانگر آن است که پلیس سال‌ها این موضوع را دنبال می‌کرد، حرف حقی بوده و امیدواریم بتوانیم همواره در دفاع از حق مردم و پیشگیری از هزینه‌های اضافی گام‌های مثبت دیگری را نیز برداریم.

اگر وسیله نقلیه اصالت داشت و دیون دولتی پرداخت، پس از آن راهنمایی و رانندگی نسبت به فک پلاک و صدور پلاک، سند و کارت خودرو به نام مالک جدید اقدام می‌کند

* در زمان خرید خودرو اگر مشتری فقط به برگ سبز خودرو اکتفا کند، آیا سبب می‌شود که کلاهبرداری یا آمار شکایت افزایش یابد؟
خیر، زمان مراجعه مشتریان به مراکز شماره گذاری خودرو از نظر اصالت، سرقتی بودن، دیون بدهکاری، مالکیت اشخاص یا شخص بررسی می‌شود. حتی اصالت اتاق خودرو، موتور، شاسی، اصالت ارکان وسیله نقلیه توسط پلیس بررسی می‌شود، اگر وسیله نقلیه اصالت داشت و دیون دولتی پرداخت، پس از آن راهنمایی و رانندگی نسبت به فک پلاک و صدور پلاک، سند و کارت خودرو به نام مالک جدید اقدام می‌کند. بنابراین هرچقدر معاملات خودرو نزد پلیس و مراکز شماره گذاری با بازدید و تایید پلیس انجام شود، می‌توانیم مانع از کلاهبردی‌ها، خرید و فروش خودروهای سرقتی و سایر مشکلات شویم. اما اگر مشتریان بدون مراجعه به راهنمایی و رانندگی بخواهند در دفاتر معامله‌ای انجام دهند، از کجا می‌توانند به موارد مطرح شده، پی ببرند؟ هرچقدر این موضوع به سمت و سوی پلیس باشد، می‌توانند باری از دوش مراکزقوه قضایه بردارند. مشتریان آگاه باشند اگر قصد خرید خودرو داشته و می‌خواهند به دردسرهای پس از خرید درگیر نشوند به مراکز پلیس مراجعه کنند. در قانون این موضوع نیز تکلیف شده که برای اصالت خودرو، خریدار و فروشنده باید وسیله نقلیه را به مراکز شماره گذاری تحویل دهند.

* به عنوان پرسش آخر، این روزها شاهد صف‌های طولانی در مراکز شماره گذاری هستیم، برای این موضوع پلیس راهنمای و رانندگی چه راهکاری را در نظر دارد؟
نخستین اقدامی که انجام دادیم، باتوجه به اجازه‌ای که از ستاد ملی کرونا دریافت کردیم به مدت کوتاهی مراکز شماره گذاری به دلیل وضعیت قرمز شهرها تعطیل بود. این موضوع سبب شد که بخشی از کارها با تعویق انجام شود. اما پس از مساعدت مراکز شماره گذاری با ظرفیت ۵۰ درصد فعال و مدت زمان کار را افزایش دادیم، مراجعه کنندگان نیز با دریافت نوبت اینترنتی از سایت راهور(به هیچ وجه برای نوبت گرفتن به هیچ کس متوسل نشوند، زیرا نوبت‌ها براساس کد ملی افراد و VIN خودرو است) دریافت سپس به مراکز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراجعه کنند.

کد خبر: ۱۰۶٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha