۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۳
گرفتاری راه‌های آبدانان در پیچ و خم اعتبارات
بازار گزارش می‌دهد؛

گرفتاری راه‌های آبدانان در پیچ و خم اعتبارات

ایلام- پروژه‌های راهسازی شهرستان آبدانان در جنوب استان ایلام این روزها حال و روز خوشی ندارند چراکه در پیچ و خم اعتبارات گرفتار شده‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: پیچ و خم محورهای ارتباطی شهرستان آبدانان عامل اصلی بروز تصادفات جاده‌ای است، کوهستانی بودن اکثر راه‌های ارتباطی شهرستان و وجود نقاط حادثه نیازمند تلاش جدی مسئولان برای تخصص اعتبار و اجرای طرح‌های توسعه راه های ارتباطی است.

یکی از محورهای ارتباطی آبدانان به مرکز استان محور آبدانان-میمه- ملکشاهی است، محور ارتباطی دیگر آبدانان به مرکز استان محور آبدانان- دره شهر است که این مسیرها دارای نقاط حادثه خیز فراوانی است.

مسئولان شهرستان در تلاش هستند که نقاط حادثه خیز این مسیرها را حذف کنند، اما با وجود حذف نقاط حادثه خیز، این محورهای ارتباطی همچنان پرخطر هستند چراکه راه‌های ارتباطی آبدانان به مرکز استان راه‌های پرپیچ و خم و کوهستانی و خطرناک است که برای مرمت و بهسازی نیاز به اعتبار دارند.

مهمترین مطالبه مردم شهرستان اتمام ساخت تونل کبیرکوه است
یکی از رانندگانی که روزانه در طول مسیر آبدانان به مرکز استان تردد دارد در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مسیرهای شهرستان از جمله آبدانان-دره شهر-ایلام و آبدانان-ملکشاهی-ایلام بسیار خطرناک با پیچ‌های زیادی هستند.

 کلنگ احداث تونل کبیرکوه سال ۸۹ به زمین زده شد اما متأسفانه با گذشت بیش‌از ۱۱ سال تکمیل این پروژه به پایان نرسیده است و مسئولان نبود اعتبار را علت این تاخیر می‌دانند

رضا مرشدی افزود: از لحاظ حوادث جاده‌ای نیز تصادفات بسیاری در این جاده‌ها انجام می‌گیرد و جان بسیاری از رانندگان را هم گرفته است.

وی گفت: از مسئولان درخواست داریم برای حذف این نقاط حادثه خیز شهرستان که حوادث بسیار زیادی در آنها به وقوع می‌پیوندد، اقدام عملی داشته باشند.

مرشدی اضافه کرد: ایمن سازی محورهای اصلی، شانه سازی، نصب علائم، حذف نقاط حادثه خیز، ایمن سازی توسط طرح خاکی، اصلاح پیچ‌ها و… از مهمترین نیازهای شهرستان برای توسعه راه‌های ارتباطی است.

گرفتاری راه‌های آبدانان در پیچ و خم اعتبارات

وی گفت: مهمترین مطالبه مردم شهرستان اتمام ساخت تونل کبیرکوه به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های کشوری در مسیر آبدانان-دره شهر است که بیش از ۵۰ نقطه حادثه خیز این مسیر را حذف می‌کند.

مرشدی عنوان کرد: کلنگ احداث تونل کبیرکوه سال ۸۹ به زمین زده شد اما متأسفانه با گذشت بیش‌از ۱۱ سال تکمیل این پروژه به پایان نرسیده است و مسئولان نبود اعتبار را علت این تاخیر می‌دانند.

تونل کبیرکوه با ۸۰ درصد پیشرفت
معاون عمرانی استانداری ایلام روز گذشته جریان بازدید از روند احداث تونل کبیرکوه اظهار کرد: در سال جاری ۵۳ میلیارد تومان به این طرح بزرگ راهسازی اختصاص یافته و عملیات اجرایی هزار متر از تونل کبیرکوه لاینینگ و سقف کاری شده و در صورت تامین اعتبارات موردنیاز از طرف وزارت راه و شهرسازی، در مدت یک سال آینده مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

احمد کرمی افزود: کار حفاری تونل کبیرکوه با پنج هزار و ۸۰۰ متر بدنه اصلی و ۵۰۰ متر تونل فرعی به اتمام رسیده و در مجموع با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دردست احداث است‌.

گرفتاری راه‌های آبدانان در پیچ و خم اعتبارات

وی بیان کرد: تاکنون ۲۶۰ میلیارد تومان برای این تونل هزینه شده و برای تکمیل آن به ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

توسعه راه‌های شهرستان آبدانان در دستور کار راه و شهرسازی استان
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: برای توسعه راه‌های ارتباطی شهرستان آبدانان چند پروژه توسط اداره راه و شهرسازی در دست اجراست که در آینده ای نزدیک بخشی از مشکلات راه‌های شهرستان حل می‌شود.

چهارخطه کردن ورودی و خروجی‌های شهرستان نیز در حال اجرایی شدن است و قطعاً نقش موثری در کاهش تصادفات جاده‌ای دارد

عبدالله بهادری افزود: توسعه و بهسازی قطعه دوم خروجی آبدانان اخیراً شروع شده و بخشی از توسعه مسیر آبدانان به دهلران هم اکنون در مرحله مناقصه است.

وی افزود: هم اکنون طرح تکمیلی تونل کبیرکوه با اعتباری بالغ بر ۳۷۴ میلیارد تومان در مرحله مناقصه است و در صورت تامین اعتبار تا سال آینده تکمیل می‌شود.

بهادری تصریح کرد: چهارخطه کردن ورودی و خروجی‌های شهرستان نیز در حال اجرایی شدن است و قطعاً نقش موثری در کاهش تصادفات جاده‌ای دارد.

۹۵ درصد پروژه‌های راهسازی ایلام فعال هستند
وی بیان کرد: در استان ایلام سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه شامل ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه، ۶۰۰ کیلومتر راه‌های اصلی و دو هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه‌های فرعی و روستایی وجود دارد.

بحث راه آهن که یکی از مطالبات مردم استان است که قریب به سه ماه است که عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده است

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام افزود: در حال حاضر ۴۶ پروژه به طول ۲۷۱ کیلومتر شامل راه‌های بزرگراه و راه اصلی با حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در دست اجراست که با اقدامات صورت گرفته بیش از ۹۵ درصد مشکلات این پروژه‌ها حل شده و در حال حاضر فعال هستند.

گرفتاری راه‌های آبدانان در پیچ و خم اعتبارات

وی عنوان کرد: پروژه‌های بسیار خوبی در استان شروع یا در حال شروع شدن هستند، از جمله تکمیل تقاط غیرهمسطح ارغوان ایلام که اخیراً قرارداد آن منعقد شده و نیز مسیر برگشت تونل آزادی در مسیر ایلام-کرمانشاه به طول ۳.۲ کیلومتر که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی ایلام ادامه داد: همچنین قطعه اول لومار به قاضی خان به طول ۲۰ کیلومتر که ۱۰ کیلومتر آن در مرحله تجهیز کارگاه است و به زودی عملیات اجرایی این پروژه استارت زده خواهد شد

وی با اشاره به بحث راه آهن استان عنوان کرد: بحث راه آهن که یکی از مطالبات مردم استان است که قریب به سه ماه است که عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده است.

با توجه به کوهستانی بودن بیشتر مناطق استان ایلام مثل شهرستان آبدانان، توسعه زیرساخت‌ها ارتباطی به خصوص راه‌ها نیازمند اعتبارات ویژه است، قطعاً توسعه راه‌های ارتباطی در افزایش سرمایه گذاری در شهرستان موثر است.

آبدانان از جمله مناطق محروم استان ایلام است که در بحث راه‌ها و دیگر زیرساخت‌ها نیازمند توجه مسئولان است، امروزه بسیاری از مردم شهرستان برای رفت و امد در این شهرستان به مرکز استان و دیگر شهرستان‌ها مشکل دارند.

کد خبر: ۱۰۶٬۳۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha