۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
ارتباط کودتای گینه با روابط اقتصادی با چین| پرش بوکسیت و آلومینیوم در سهام شانگهای
بازار گزارش داد؛

ارتباط کودتای گینه با روابط اقتصادی با چین| پرش بوکسیت و آلومینیوم در سهام شانگهای

در شرایطی که سیاست گذاران نگران افزایش نرخ تورم هستند، رشد چشمگیر قیمت آلومینیوم می تواند در اقتصاد جهانی طنین انداز شود، زیرا این فلز جزء کلیدی طیف وسیعی از محصولات و کالاهای اساسی است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: قاره افریقا در سال گذشته با موضوعاتی چون قتل‌ عام وحشیانه غیرنظامیان در غرب، درگیری‌ ارتش و شورشیان و نیز بحث انتخابات مواجه بود و ۲۰۲۰ پر تنشی را سپری کرد. این قاره همچنین در سال جاری تاکنون با چالش هایی از جمله تشدید تنش‌ ها، فقر و بحران جدی کرونا روبرو بوده است. افزایش بدهی های خارجی تا حدی گزارش شده که کشورهایی نظیر روسیه و چین در طول یکی دو سال گذشته این قاره را معاف از پرداخت کرده و حتی از دریافت طلب های نجومی خود صرف نظر نموده اند. 

حال با وجود این تنشهای روز افزون، رسانه‌های بین المللی روز یکشنبه از وقوع یک کودتا از سوی واحد نخبه ماموریت ویژه در ارتش گینه خبر دادند که نظامیان، «آلفا کنده» رئیس جمهوری این کشور را که از ۲۰۱۰ ریاست جمهوری گینه را بر عهده دارد، از کار برکنار کرده‌ و وی را بازداشت کرده اند؛ در حالی که سرنوشت نامشخصی در انتظار اوست. همچنین، در اثر این کودتا، اجرای قانون اساسی این کشور متوقف گردیده است.

گینه، با نام رسمی جمهوری گینه کشوری است در غرب قاره افریقا و سواحل اقیانوس اطلس که با وجود آنکه از منابع معدنی غنی چون بوکسیت که ماده اولیه آلومینیوم می باشد، برخوردار است، اما جزء فقیرترین کشورهای این قاره شناخته می شود و بیش از ۶۰ درصد مردم در زیر خط فقر زندگی می کنند.

این کشور بعد از استرالیا دومین تولید کننده بزرگ بوکسیت در جهان است و مهمتر از همه اینکه بیش از نیمی از سنگ معدن وارداتی چین را که بزرگترین تولید کننده آلومینیوم در سطح جهان است، تامین می کند.

بر اساس اعلام فرانس ۲۴، در حالی که هنوز انگیزه اصلی کودتاگران به وضوح مشخص نشده، اما عده ای معتقدند که در اکتبر ۲۰۲۰ که این سیاستمدار در انتخابات پیروز شد، شورش هایی در این کشور آغاز گردید و قربانیانی را به دنبال داشت.

با وقوع این کودتا که تا اطلاع ثانوی مقررات منع رفت و آمد در سراسر این کشور اعمال شده، سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل و کشورهایی نظیر چین، آمریکا، فرانسه، ترکیه، قطر و اتحادیه‌های اروپا و آفریقا این کودتای نظامی را محکوم کرده و خواهان پیروی از قوانین همراه با توقف خشونت و کنار گذاشتن تلاش های غیرقانونی شده اند. 

در میان کشورهای محکوم کننده کودتا از آنجایی که چین در طی چند دهه گذشته به یک قدرت کلیدی سیاسی و اقتصادی برای تأمین اهداف تجاری خود در این قاره تبدیل شده و رابطه با افریقا را به طور بلندپروازانه دنبال می کند، در واکنش به تحولات گینه اعلام کرده که پکن با تصاحب قدرت از طریق کودتا مخالف است در حالی خواهان آزادی سریع رئیس جمهور این کشور شده است. 

 چین حتی پس از انتخابات مورد مناقشه سال گذشته از رئیس جمهور گینه حمایت کرد و در همان زمان ضمن دوست بودن با گینه اعلام نمود که پکن برای سنت دوستی خود ارزش قائل است و آماده همکاری با طرف گینه ای خود به منظور دستیابی به پیشرفت بیشتر از طریق مشارکت استراتژیک و همکاری های مشترک است.

ارتباط کودتای گینه به روابط اقتصادی با چین| پرش بوکسیت و آلومینیوم در سهام شانگهای

از آنجایی که چین به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد و آلومینیوم در جهان شناخته شده است، با گسترش روابط و سرمایه گذاری در گینه که دارای معادن معدنی در زمینه سنگ آهن و بوکسیت به عنوان مواد اولیه فولاد و آلومینیوم است، در طول سالهی گذشته منتفع شده است. بر همین اساس، چین در سال ۲۰۱۷ با اعطای وام ۲۰ میلیارد دلاری به گینه در مدت ۲۰ سال در ازای امتیاز بوکسیت که کشور آفریقای غربی به وفور در اختیار دارد، موافقت کرده است. 

از آن جایی که گینه یک تامین کننده عمده بوکسیت است و مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت آلومینیوم و بیش از نیمی از واردات چین را تشکیل می دهد، قیمت این سنگ معدنی که به مقادیر زیادی آلومینیوم دارد، در روز دوشنبه به بالاترین حد خود در تقریبا ۱۸ ماه گذشته در میان فلزات مصرف کننده چین رسید

گزارشها حاکی از آن است که از آن جایی که گینه یک تامین کننده عمده بوکسیت است و مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت آلومینیوم و بیش از نیمی از واردات چین را تشکیل می دهد، قیمت این سنگ معدنی که به مقادیر زیادی آلومینیوم دارد، در روز دوشنبه به بالاترین حد خود در تقریبا ۱۸ ماه گذشته در میان فلزات مصرف کننده چین رسید، زیرا خریداران پس از کودتا در غرب آفریقا از عرضه در این کشور نگران بودند، هرچند که هیچ عملیاتی تحت تأثیر قرار نگرفت و از معدنچیان خواسته شد تا به ادامه فعالیتهای خود بپردازند.

همچنین با توجه به آنکه تولید معدن بوکسیت گینه در سال ۲۰۲۰ در رده دوم جهان قرار داشته، قیمت آلومینیوم در روز دوشنبه در سهام لندن و شانگهای نیز رو به رشد بود و قیمت این فلز به بالاترین سطح جهانی خود در طول ۱۰ سال گذشته رسید.

در حقیقت، آلومینیوم پس از کودتای گینه به نگرانی ها در مورد مواد اولیه دامن زد و حتی بعد از اینکه از معدنچیان خواسته شد تا عملیات خود را ادامه دهند، معاملات آتی افزایش یافت. واقعیت این است که هنگامی که یک افسر نظامی بیانیه ای مبنی بر قانون اساسی این کشور منتشر کرد، قیمت آتی آلومینیوم در بورس فلزات لندن در روز دوشنبه تا ۱.۸ درصد افزایش یافت و به ۲۷۷۵.۵۰ دلار در هر تن که بالاترین سطح از اوایل سال ۲۰۱۱ است، رسید.

در شرایطی که سیاست گذاران نگران افزایش نرخ تورم هستند، قیمتهای بالاتر این فلز می تواند در اقتصاد جهانی طنین انداز شود زیرا آلومینیوم جزء کلیدی طیف وسیعی از محصولات از اتومبیل گرفته تا تلفن های هوشمند و سیستم های انرژی است

 البته در حالی که ناآرامی ها امکان اختلال را افزایش می دهد، تا کنون هیچ نشانه ای وجود ندارد که محموله ها یا معادن تحت تاثیر قرار گرفته باشند یعنی این تنش ها بلافاصله بر عملیات بوکسیت که برای اقتصاد گینه به عنوان اصلی ترین درآمد ارزی آن مهم است، تاثیر نگذاشته است. البته، کودتا تأمین منابع گینه را تهدید می کند.

بر همین اساس، «باب آدام» متخصص صنعت بوکسیت گینه می گوید: بسیار بعید است که کودتا تأثیر کوتاه مدت عمده ای بر صادرات داشته باشد. از طرفی همواره در ماه سپتامبر تولید این سنگ در پایین ترین قسمت چرخه قرار دارد و با پایان فصل بارندگی ذخایر آن تمام می شود. بر اساس آمارهای وزارت معادن، این کشور سال گذشته ۸۸ میلیون تن بوکسیت تولید کرده است.

با وجود این افزایش قیمت آلومینیوم در اثر این ناآرامی ها در غرب آفریقا، در سال جاری قیمت آلومینیوم در حال افزایش بوده چرا که جهش تقاضا برای این فلز همزمان با کاهش تولید در چین مشاهده شده که به دنبال مهار انتشار کربن از صنایع سنگین است و با کمبود برق دست و پنجه نرم می کند

 از طرفی، هلدینگ بین المللی TOP سنگاپور که صاحب دو معدن بوکسیت در گینه است نیز اعلام کرده که عملیات با حداقل اختلال ادامه دارد و وضعیت در معادن بوکه و بوفا ثابت است.

گزارشهای وال استریت ژورنال نشان میدهد که با وجود این افزایش قیمت آلومینیوم در اثر این ناآرامی ها در غرب آفریقا، در سال جاری قیمت آلومینیوم در حال افزایش بوده چرا که جهش تقاضا برای این فلز همزمان با کاهش تولید در چین مشاهده شده که به دنبال مهار انتشار کربن از صنایع سنگین است و با کمبود برق دست و پنجه نرم می کند.

در شرایطی که سیاست گذاران نگران افزایش نرخ تورم هستند، قیمتهای بالاتر این فلز می تواند در اقتصاد جهانی طنین انداز شود زیرا آلومینیوم جزء کلیدی طیف وسیعی از محصولات از اتومبیل گرفته تا تلفن های هوشمند و سیستم های انرژی است.

کد خبر: ۱۰۶٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha