۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
سازمان دامپزشکی مجوز صادرات پودر ماهی نمی دهد| روسیه آزمایشگاه های غذایی ایران را قبول ندارد
صادر کننده آبزیان به روسیه و ترکیه در گفتگو با بازار:

سازمان دامپزشکی مجوز صادرات پودر ماهی نمی دهد| روسیه آزمایشگاه های غذایی ایران را قبول ندارد

ولی اللهی، صادر کننده پودر ماهی، قزل آلا و سالمون به ترکیه و روسیه می گوید: کشور روسیه تاییدیه آزمایشگاه های غذایی ایران را قبول ندارد و لذا بار ارسالی ایران روزها پشت گمرک این کشور معطل می ماند.

بازار؛ گروه کشاورزی: صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای مختلف تابع قوانین متفاوتی است و کشورهای صادر کننده بایستی برای داشتن صادراتی موفق استانداردهای این کشورها اعم از استانداردهای بسته بندی، استانداردهای آزمایشگاهی و غیره را رعایت کنند. با این وجود صادر کنندگان ایران در جوزه محصولات کشاورزی با موانع و چالش های بسیاری مواجه هستند چون به گفته برخی صادر کنندگان محموله های ارسالی ایران برای گرفتن برخی مجوزها و تاییدیه ها از سوی کشور مقصد باید روزها در مرز بمانند تا تاییدیه های مورد نظر کشور مقصد برسد و بار اجازه ورود به کشور را پیدا کند. یکی از محصولاتی که صادرات آن در بازارهای بین المللی مشمول استاندرادهای سختگیرانه است انواع ماهی است که در سال ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا با صادراتی به ارزش ۳۶.۲ میلیارد دلار بزرگترین صادر کننده در سراسر جهان بوده است و چین نیز با صادراتی به ارزش ۲۰.۸ میلیارد دلار در مدت نامبرده در جایگاه دوم بوده است.

کشور ایران نیز از صادر کننده گان ماهی به خصوص قزل آلا محسوب می شود و اگرچه آمار دقیقی از میزان صادرات آن موجود نیست اما به گفته کارشناسان ایران سالانه حدود ۱۶۰ هزار تن ماهی قزل آلا، ۲ هزار ۶۰۰ تن خاویار و حدود ۲۴ هزار تن میگو تولید و صادر می کند.

نقل و انتقال پول؛ مشکل همیشگی صادر کنندگان ایران
مجید ولی اللهی، یکی از صادر کنندگان آبزیان است که در خصوص عمده فعالیت ها خود به خبرگزاری بازار می گوید: در حال حاضر بنده در زمینه صادرات پودر ماهی به کشور ترکیه و صادرات ماهی تازه قزل آلا و سالمون به روسیه فعالیت داریم.

وی می افزاید: پودر ماهی در واقع تشکیل شده از ماهی های ریزی است که مصرف کنندگان جنوب کشور از آن به عنوان مصرف خوراکی استفاده نمی کنند  و در نتیجه به عنوان ضایعات ماهی خشک می‌شود.

ولی الهی در خصوص کابرد پودر ماهی نیز می گوید: این نوع محصول در واقع در بعضی از کشورها مثل عمان و قطر بدون نمک به مصرف خوراکی می رسد. در برخی کشورها نیز به عنوان غذای دام، طیور و برخی حیوانات مثل سگ و گربه استفاده می شود.

این فعال صنعت شیلات در خصوص عمده چالش های صادرات به دو کشور ترکیه و روسیه می گوید: در بحث صادرات ماهی تازه و پودر ماهی غالبا در رابطه با نقل و انتقال پول مشکل داریم به خصوص اینکه باز کردن ال. سی برای ایران نیز میسر نیست و غالباً با صرافی ها کار می‌ کنیم. این در حالی است که معمولاً طرفین معامله ما در کشوری مانند روسیه موافق انجام معامله از طریق سیستم بانکی هستند.

روسیه استاندارد SGS دارد که با استانداردهای ایران متفاوت است و لذا بار ارسالی از ایران پشت گمرک می ماند تا آزمایشگاه های روسیه محموله را تایید کنند

معطل ماندن محموله های ارسالی ایران پشت گمرک روسیه به دلیل عدم پذیرفتن تاییدیه های آزمایشگاه های ایران در این کشور
وی می افزاید: از سوی دیگر به عنوان مثال در روسیه آزمایشگاه‌ های ایران را قبول ندارند. در واقع این کشور استاندارد SGS را دارد که با سیستم ها و استانداردهای ایران متفاوت است به همین دلیل کار را سخت می‌ کند.

ولی الهی می گوید: در واقع اینکه کشور روسیه آزمایشگاه ایران را قبول ندارد موجب می شود تا بار ارسالی ما که «ماهی قزل آلا و سالمون» است پشت دروازه گمرک آنجا بماند تا جواب آزمایشگاه های خودشان بیاید و در صورت تایید اجازه ورود به کشور را داشته باشد.

تونس؛ اصلی ترین رقیب صادر کنندگان پودر ماهی ایران| دامپزشکی با صادر کنندگان پودر ماهی همکاری نمی کند
وی خاطر نشان می کند: در مورد کشور ترکیه نیز مشکلات خاص آنجا را داریم؛ به عنوان مثال کشور ترکیه سیستم Approal Number را دارد که یک سیستم مانند سیستم مجوز دامپزشکی است که باید بار ارسال ما حتما این تاییدیه را بگیرد تا اجازه ورود به این کشور را داشته باشد.

ولی الهی تصریح می کند: در حقیقت  یکی از اساسی ترین مشکلاتی که ما در بحث صادرات پودر ماهی به ترکیه داریم،  عدم همکاری سازمان دامپزشکی با ما است.

وی ادامه می دهد: متاسفانه سازمان دامپزشکی حاضر به صدور مجوز برای صادرات پودر ماهی نیست و جالب اینجا است که دلیل آن نیز مشخص نیست. بنابراین ما مجبور می‌شویم با روش های دیگری تاییدیه محصول صادراتی مان را بگیریم.

ولی الهی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور ترکیه اصلی ترین رقیب ما در حوزه پودر ماهی کشور تونس است می افزاید: خوشبختانه ایران در این حوزه خوب کار می کند و توانسته است در بازار این کشور جا باز کند.

روسیه در بحث بسته بندی قوانین سختگیرانه ای دارد و بارارسالی باید  با کارتن های بسته بندی مخصوص باشد که کد IR داشته باشند

سختگیری های روسیه در بسته بندی ماهی ارسالی ایران؛ محموله های ارسالی باید دارای کد IR باشد
این صادر کننده ماهی و پودر ماهی در خصوص بسته بندی بارهای ارسال نیز می گوید: در مورد ترکیه کار کمی راحت تر است و ما پودر ماهی ارسالی را غالباً به صورت فله ای و در بسته‌ بندی های ۱۴۰ کیلویی ارسال می کنیم.

وی ادامه می دهد: اما در بحث صادرات بار به روسیه کار کاملا متفاوت است و این کشور سختگیری های خاص خودش را دارد؛ به طوری که محصول ارسالی باید با کارتن های بسته بندی مخصوص ارسال شود که کد IR داشته باشند. به این ترتیب با رعایت نکات مدنظر این کشور الان  نحوه بسته‌بندی محصولات ما به نحوی است که در کشور روسیه قابل قبول است.

گفتنی است در حالی که چین بزرگترین تولید کننده انواع ماهی در دنیا محسوب می شود بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده در ۲۰۱۸، کشور نروژ حدود ۵۵ درصد از بازار جهانی کل ماهی قزل آلا و سالمون جهان را تولید کرده و پس از آن نیز شیلی حدود ۲۵.۵ درصد از کل تولیدات این بخش را رقم زده است.

کد خبر: ۱۰۶٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha