۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
بازار سرمایه با شیبی ملایم در حال حرکت است| هر اتفاق عجیب مسیر بورس را عوض خواهد کرد
استراتژی روزانه سرمایه گذاری؛

بازار سرمایه با شیبی ملایم در حال حرکت است| هر اتفاق عجیب مسیر بورس را عوض خواهد کرد

کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه معاملات بورس در حال تعادل پیگیری می‌شود گفت: سهم‌های کوچک بازار می‌توانند این هفته بیشتر مورد توجه معامله‌گران قرار گیرند.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه با گذشتن از بحران عرضه سهامداران حقوقی و ریزش یکباره ارزش دلار در بازار، در جریان معاملات روز گذشته دوباره روی ریل صعودی افتاد؛ به نحوی که شاخص کل در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی تثبیت شد. نماگر اصلی بورس تا پایان معاملات امروز، ۲۰ هزار و ۴۲۸ واحد رشد کرد و به یک میلیون و ۵۴۱ هزار و ۵۵ واحد رسید. با این حال، کارشناسان عقیده دارند که این هفته باید منتظر یک بازار خنثی به همراه درخشش تک‌سهم‌ها باشیم و شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش تقاضا در سهم‌های کوچک بازار، با ۹ هزار و ۵۵ واحد رشد، روی نقطه ۴۶۴ هزار و ۴۲۷ واحدی به کار خود پایان داد.

به نظر می‌رسد که این هفته و هفته آینده سهم‌های کوچک‌تر حرکت‌های بهتری خواهند کرد چرا که در زمان بهبود شرایط بازار و رشد شاخص، افت نمادهای کوچک کمتر جبران شد

دیروز، خبری از نوسان زیاد در بازار ارز نبود و تا پایان معاملات بورس شاهد افت قیمت دلار بودیم که می‌توان گفت کمی روی عرضه‌ها تأثیر گذاشت و آن‌ها را افزایش داد، اما به طور کلی شاهد تثبیت فعلی دلار در کنال ۲۷ هزار تومان هستیم. علاوه بر این، بازارهای جهانی هم در روز گذشته تعطیل بودند بنابراین، تأثیر چندانی هم از آن سوی مرزها روی شاخص کل نبودیم. هنوز خبر خاصی از سوی طرف‌های مذاکرات برجامی نیفتاده است. به همین دلیل، هیچ خطر و اثری از سوی این مقوله هم روی بازار تأثیرگذار نیست، اما باید دید که نظر کارشناسان در رابطه با روند معاملات چیست.

یاسر فلاح، مدیر روابط عمومی اسبق سازمان بورس و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات روز گذشته اظهار کرد: معاملات روز گذشته و به طور کلی باز، یک بازار متعادل بود، خرید و فروش‌ها در شرایطی متناسب پیگیری شد و هرچند شاخص کل مثبت بود، تحرک در نمادهای کوچک‌تر بیشتر از نمادهای شاخص‌ساز بود.

عبور از شاخص ۱.۶ میلیون واحدی نیازمند حجم زیادی از معامله و نقدینگی بالاست؛ به هر حال اگر قرار است که شاخص کل از این مرز عبور کند، حتما باید وضعیت روانی و اعتماد سهامداران به خصوص سهامداران حقیقی زودتر به بازار بازگردد

وی در ادامه توضیحات خود درباره تحرک در نمادهای کوچک‌تر بازار سرمایه اشاره کرد: به نظر می‌رسد که این هفته و هفته آینده سهم‌های کوچک‌تر حرکت‌های بهتری خواهند کرد چرا که در زمان بهبود شرایط بازار و رشد شاخص، افت نمادهای کوچک کمتر جبران شد و به نوعی از بازار عقب افتادند و باید دانست که این شرکت‌ها دارایی‌های ارزشمندی هستند و مسیر خود را در بازار سهام پیدا می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه این هفته بازاری کم‌نوسان را شاهد خواهیم بود، گفت: پیش‌بینی می‌کنم که شاخص کل بازار سرمایه بین ۰.۵ تا ۱.۵ درصد رشد داشته باشد در صورتی که ریسک‌های سیستماتیک و سیاسی به بازار وارد نشود و اتفاق عجیب و غریب و غیرقابل پیش بینی رخ ندهد و در یکسری از رشته‌ها انتظار می‌رود که فرآیند مثبت و بهبود شرایط بیشتر دیده شود.

فلاح افزود: از لحاظ روانی، شاخص در محدوده خاصی قرار دارد. عبور از شاخص ۱.۶ میلیون واحدی نیازمند حجم زیادی از معامله و نقدینگی بالاست و به هر حال، اگر قرار است که شاخص کل از این مرز عبور کند، حتما باید وضعیت روانی و اعتماد سهامداران به خصوص سهامداران حقیقی زودتر به بازار بازگردد که با برخی از فاکتورهای مثبت اقتصادی، شاخص از این محدوده عبور کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر چنین اتفاقی برای شاخص نیفتد، ممکن است شاخص بین یک میلیون و ۴۷۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد در نوسان باشد.

کد خبر: ۱۰۶٬۰۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha