۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
مشکل آب شهرک صنعتی قوچان حل می شود
فرماندار قوچان در گفت و گو با بازار:

مشکل آب شهرک صنعتی قوچان حل می شود

قوچان- مرآتی فرماندار قوچان گفت:با توجه به کمبود آب در شهرک صنعتی با اختصاص ۲ میلیون مترمکعب آب از سد تبارک به شهرک صنعتی و تولید آب صنعتی از پساب فاضلاب شهری این مشکل حل می شود.

امیررضا مرآتی در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: سد تبارک قوچان که در سال ۱۳۸۳ به بهره‌برداری رسید، سومین سد بزرگ استان خراسان رضوی محسوب است که مقرر شده تا بخشی از آب مورد نیاز صنایع از طریق این سد تامین شود.

وی کمبود آب را یکی از مشکلات موانع تولید در این شهرستان عنوان کرد و افزود: شهرستان قوچان به جهت این‌که در دشت ممنوعه بحرانی قرار دارد با کمبود آب مواجه است.

وی با بیان اینکه طرح های بسیاری در دست اقدام و آماده بهره برداری است به خبرنگار ما گفت: به مناسبت هفته دولت  ۳۴ پروژه با اعتبار بالغ بر ۷۸ میلیارد تومان در شهرستان قوچان افتتاح می شود .

وی افزود: بیش‌ترین برنامه‌های افتتاح هفته دولت به ترتیب بنیاد مسکن بااعتبار۳۱ میلیارد تومان، راهداری ۱۶ میلیارد تومان ، جهاد کشاورزی ۱۴ میلیارد تومان و آموزش‌وپرورش با ۴ میلیارد تومان است.

فرماندار قوچان خاطرنشان کرد : هم‌چنین ۱۲ دستگاه اداری ما نیز در این افتتاحیه سهیم هستند که بخشی از این واحدها هم بخش خصوصی هم حضور دارند .

وی ادامه داد : مهم‌ترین پروژه‌های شاخص بحث خوراک آبزیان ، تولید و بسته‌بندی عرقیات، پروژه‌های اقتصادی دولتی بنیاد مسکن ، طرح هادی روستاهای دیزاوند و کتلر و بازسازی واحدهای مسکونی ، بند خاکی اداره منابع طبیعی، انتقال آب به محلات عشایر داریم .

مرآتی افزود: با توجه به این‌که شهرستان دومانع برای پروژه‌های بزرگ داریم که دو مبحث آب و برق است که با در اختیار قرار دادن زمین توسط شهرک‌های صنعتی ، که با شروع شدن پروژه ۴۰ مگابایت برق تولید می‌شود در آینده مشکل احداث واحد صنعتی نخواهیم داشت .

وی توضیح داد: امسال در هفته دولت با توجه به پیک پنجم کرونا بنابراین برنامه‌ها با حداقل دیدوبازدید و به‌صورت متمرکز صورت  می‌گیرد و با فروکش کردن کرونا بخشی از آن‌ها به‌صورت حضوری افتتاح خواهیم داشت.

کمبود آب محسوس است
به گزارش خبرنگار بازار شهرستان قوچان از دیرباز به‌عنوان یک منطقه با بارش نسبتاً خوب مطرح بوده است و اقتصاد منطقه نیز بر همین مبنا ترسیم‌شده است اما متأسفانه در ۱۵ سال گذشته کمبود بارش‌ها و پراکندگی و رگباری بودن آن خسارت جبران‌ناپذیری بر کشاورزان این منطقه وارد کرده است.

مدیر امور منابع آب شهرستان قوچان در گفت و گو با بازار اظهار می کند: نیاز آب این شهرستان حدود ۴۰۰ لیتر بر ثانیه است که برای تامین آن به ویژه در شرایط افزلیش مصرف با کسری مواجه می شویم.

سید موسی حسینی جعفرآبادی اظهار می کند: البته در حوزه تأمین آب شرب شهروندان از سال ۹۵ طرح مطالعاتی آغاز کردیم به طوری که برآورد میانگین جهت تأمین نیاز آب شهرستان ۴۰۰ لیتر بر ثانیه برآورد شده است که البته با توجه به فصل تابستان و زمستان این حجم مصرف بیش‌تر و یا کم‌تر می شود.

وی اظهار می کند: در این راستا  ۲۷ حلقه چاه به حوزه شهری اختصاص داده‌شده است که از ۲۷ حلقه چاه تعداد ۲۵ حلقه آن با ۳۵۰ لیتر فعال و تخصیص داده‌شده است که به خاطر افت منابع آب زیرزمینی حداکثر بهره‌برداری آن ۳۰۰ لیتر بر ثانیه است.

جعفر آبادی اذعان می کند: متأسفانه سالانه دشت قوچان نیز ۸۰ سانتی‌متر افت آب دارد، همچنین دو دشت قوچان نیز از وضعیت ممنوعه به نقطه  بحرانی رسیده است که با ادامه این روند بدون شک شاهد آسیب‌رسانی به تأسیسات شهریخواهیم بود و همان طور که مشاهده می شود در شهرستان هم‌جوار  از جمله دشت نیشابور این موضوع موجب نشست زمین و ایجاد شکاف‌هایی عمیق شده است.

کد خبر: ۱۰۶٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha