۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱
 دانشگاه و حوزه به موضوع بانکداری اسلامی ورود کنند
معاون سرمایه گذاری هلدینگ بانک کشاورزی:

دانشگاه و حوزه به موضوع بانکداری اسلامی ورود کنند

ذاکرنیا، معاون سرمایه گذاری هلدینگ بانک کشاورزی ورود دانشگاه ها و حوزه های علمیه به بانکداری اسلامی و تربیت متخصصانی در این حوزه را ضروری خواند.

به گزارش بازار، احسان ذاکرنیا، معاون سرمایه گذاری هلدینگ بانک کشاورزی درمورد چالش های پیش رو برای تحقق نظام بانکداری اسلامی گفت: قانون «عملیات بانکداری بدون ربا» مصوب سال ۶۲ صرفاً یک برنامه مقدماتی بود و مفهوم بانکداری اسلامی خیلی گسترده تر از مفهوم بانکداری بدون رباست.
وی افزود: یک سیستم بانکداری و مالی زمانی می تواند عنوان «اسلامی» به خودش بگیرد که سایر ضابطه های اسلامی مانند ضرر و ضرار و عدالت اقتصادی و غیره در آن عملیاتی شود اما متاسفانه قانون فعلی ما هنوز به این مراحل نرسیده است.

معاون سرمایه گذاری هلدینگ بانک کشاورزی با اشاره به اینکه سیستم بانک مرکزی کشور آنگونه که باید به وظایف خود عمل نکرده گفت: بانکها به صورت کلی تمایل به تخلف دارند که طبیعی است اما این بانک مرکزی است که باید جلوی اینها را بگیرد که نگرفته است.

ذاکرنیا تنها راهکار جلوگیری از خلق پول را در ارتقا و توسعه نظام شفافیت اطلاعاتی دانست و گفت: خیلی از کشورها با همین روش، جلوی خلق پول بی ضابطه را گرفتند لذا تا زمانی که شفافیت اطلاعاتی در سطوح مختلف به ویژه اطلاعات اقتصادی کشور (شامل سیستم های بانکی، مالیاتی و بیمه ای) در نهادها نباشد ما همچنان شاهد تخلفات هستیم.

وی، خاطرنشان کرد: تخلفاتی که در سیستم بانکی خصوصی اتفاق افتاده بسیار گسترده است و البته بخش خصوصی هم در این مسائل تقصیری ندارد چون به عنوان یک بنگاه اقتصادی به دنبال توسعه خودش است و این سیستم حاکمیتی و نظارتی دولت است که باید جلوی تخلفات را بگیرد.

معاون سرمایه گذاری هلدینگ بانک کشاورزی با بیان اینکه بانکداری اسلامی در کشور ما هم قابلیت اجرا دارد گفت: برخی کشورها از جمله مالزی و قطر با اینکه خیلی دیرتر از ما در این حوزه شروع کردند اما عملکرد و موفقیت بیشتری داشتند و این یعنی ما هم می توانیم در این حوزه موفق باشیم.

ذاکرنیا ورود دانشگاه ها و حوزه های علمیه به این مسئله و تربیت متخصصانی در این حوزه را ضروری خواند و گفت: مسئله ما در سیستم بانکی، فقط خلق پول نیست متاسفانه ما با شبکه بانکی مواجهیم که مسئولان شعب حتی مباحث پایه ای عقود اسلامی را هم نمی دانند و تعریفشان از موضوع ربا اشتباه است.

کد خبر: ۱۰۵٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha