۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
روند کُند خرید تضمینی دام در ایلام| دامداران همچنان ضرر می‌دهند
بازار گزارش می‌دهد؛

روند کُند خرید تضمینی دام در ایلام| دامداران همچنان ضرر می‌دهند

ایلام- روند کند خرید تضمینی دام در ایلام باعث شده قشر دامدار و عشایر استان به دلیل نبود نهاده‌های دامی و خشکسالی همچنان با مشکل مواجه باشند.

بازار؛ گروه استان‌ها: دامداران و عشایر استان ایلام نقش بسزایی در تامین گوشت قرمز مورد نیاز استان دارند اما خشکسالی، کمبود علوفه و نهاده‌های دامی در سال جاری باعث مشکلات زیادی برای دامداران و عشایر مختلف استان از جمله شهرستان بدره شده است.

چندی پیش دامداران و عشایر گلایه‌های زیادی از عدم خرید دام و نبود علوفه داشتند که پس از پیگیری‌های مکرر و ورود دستگاه‌های نظارتی موضوع خرید دام عشایر در دستور کار قرار گرفت، اما طبق گفته عشایر این طرح بسیار کند پیش می‌رود.

طرح خرید تضمینی دام کند است
یکی از دامداران شهرستان بدره در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: دامداران و عشایر انتظار دارند دولت در این طرح خرید تضمینی دام، اول اینکه دام بیشتری از عشایر خریداری کنند و دوم قیمت‌های خرید را افزایش دهند.

 طرح خرید دام مازاد عشایر که چندی پیش اجرا شده بسیار خوب است، اما هم اکنون ۵۰ درصد دام‌ها را خریداری کرده‌اند و نصف بیشتر روستاهای بدره هنوز دام‌های آنها خریداری نشده است

رضا صالحی افزود: در سال ۹۷ تسهیلاتی را از بانک برای خرید دام دریافت کرده‌ام ولی هم اکنون نمی‌توانم تسهیلات را پرداخت کنم چراکه دام‌ها همچنان بر روی دست مانده است و هیچ گونه فروش دامی در طی این دوسال نداشته‌ام.

وی گفت: روزانه یک تن علوفه برای دام‌ها استفاده می‌شود، در این شرایط خشکسالی با کمبود علوفه هم مواجه هستیم و اگر بخواهم هزینه‌های زیادی را برای خرید علوفه دام‌ها داشته باشم، دامداری دیگر به هیچ وجه به صرفه نیست.

روند کُند خرید تضمینی دام در ایلام| دامداران همچنان ضرر می‌دهند

وی ادامه داد: طرح خرید دام مازاد عشایر که چندی پیش اجرا شده بسیار خوب است، اما هم اکنون ۵۰ درصد دام‌ها را خریداری کرده‌اند و نصف بیشتر روستاهای بدره هنوز دام‌های آنها خریداری نشده است.

خرید دام طبق ظرفیت کشتارگاه ایلام انجام می‌شود
مدیر امور عشایری بدره در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: خرید دام حذفی عشایر استان ایلام برای نخستین بار در شهرستان بدره با همکاری پشتیبانی امور دام و اداره کل امور عشایری استان رقم خورد و تاکنون در چند منطقه عشایری این شهرستان دام‌های مازاد جمع آوری و خریداری شده است.

 خرید دام حذفی عشایر طبق تصمیماتی که گرفته شده ادامه دارد، به دلیل اینکه کشتارگاه ایلام در روز ظرفیت کشتار آن پایین است نمی‌توانیم روزانه دام زیادی را خریداری کنیم

محمد حسن زاده افزود: در این طرح به ازای هر کیلوگرم گوشت گوسفند حذفی ۲۶ هزار تومان و برای هر کیلوگرم گوشت بز حذفی ۲۵ هزار تومان به دامداران و عشایر پرداخت می‌شود.

وی افزود: همچنین به ازای هر کیلوگرم دام زنده ۳ کیلوگرم جو یارانه‌ای در اختیار عشایر برای کمک به آنها درنظر گرفته شده است.

حسن زاده عنوان کرد: خرید دام حذفی عشایر طبق تصمیماتی که گرفته شده ادامه دارد، به دلیل اینکه کشتارگاه ایلام در روز ظرفیت کشتار آن پایین است نمی‌توانیم روزانه دام زیادی را خریداری کنیم.

روند کُند خرید تضمینی دام در ایلام| دامداران همچنان ضرر می‌دهند

مدیر امور عشایری شهرستان بدره اضافه کرد: عشایر و دامداران شهرستان صبر و حوصله به خرج دهند و با اکیپ‌ها و تیم‌های خرید که تحت نظارت امور عشایری استان و شهرستان‌ها فعالیت دارند، نهایت همراهی و همکاری داشته باشند تا فرایند خرید با دقت و سرعت پیش برود.

۱۰ درصد دام‌های حذفی عشایر ایلام خریداری می‌شود
مدیرکل امور عشایری ایلام نیز اظهار کرد: ۱۰ درصد دام‌های پلاک کوبی شده حذفی عشایر در استان توسط شرکت پشتیبانی دام استان خریداری می‌شود.

 قیمت دام‌های خریداری شده بر اساس تصمیم شورای قیمت گذاری استان بوده و به صورت هفتگی و با توجه به وضعیت بازار بازنگری می‌شود

فرشاد یاسمی عنوان کرد: در گام اول ۶۵ هزار راس دام شامل ۶۰ هزار راس گوسفند و پنج هزار راس بز خریداری خواهد شد.

وی تصریح کرد: نحوه خرید در سطح استان براساس میزان درصد خشکسالی، محرومیت مناطق و میزان دام‌های حذفی خواهد بود و چنانچه در ادامه مجوزی برای خرید سایر دام‌ها صادر شود بر اساس قیمت روز اقدام خواهد شد.

مدیرکل امور عشایری ایلام اضافه کرد: قیمت دام‌های خریداری شده بر اساس تصمیم شورای قیمت گذاری استان بوده و به صورت هفتگی و با توجه به وضعیت بازار بازنگری می‌شود.

کمبود بارش‌ها، خشکسالی و کمبود علوفه در سال جاری باعث مشکلات زیادی برای ۹ هزار خانوار عشایر استان ایلام شده است. جامعه عشایری استان با در اختیار داشتن یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سالانه هشت هزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز، ۲۵ هزار تن شیر، ۴۶۵ تن روغن حیوانی، ۳۶۰ تن کشک و یک هزار و ۳۵۰ تن پشم تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

امرار معاش عشایر از طریق دامداری و تولید فرآورده‌های دامی است، اگر حمایت‌های مطلوبی از عشایر صورت نگیرد، احتمال کاهش جمعیت عشایری و تولیدات استان نیز وجود دارد.

کد خبر: ۱۰۵٬۹۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha