۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
سهم تعاونی‌ها از اقتصاد کلان ۸ درصد است
مدیر اقتصادی و سرمایه گذاری اتاق تعاون ایران:

سهم تعاونی‌ها از اقتصاد کلان ۸ درصد است

مدیر اقتصادی و سرمایه گذاری اتاق تعاون ایران از حق ۲۵ درصدی قانون برای تعاونی‌ها سخن گفت ولی سهم واقعی این حوزه را هشت درصد تخمین زد.

به گزارش بازار، رضا وفایی یگانه با عنایت به اهداف والایی که برای تعاونی ها در عرصه اقتصاد کشور در نظر گرفته شده است، به سهم ۲۵ درصدی اشاره و تاکید کرد از این سهم عقب ماندگی داریم.

وی با اعلام اینکه تعاونی ها به هر صورت، در اقتصاد کشورمان نقش آفرینی می کنند و در این بین تعاونی های حوزه‌ی کشاورزی، پتروشیمی و شیلات نقشی چشم گیر دارند، خاطرنشان ساخت: برآوردهای انجام گرفته درباره سهم تعاونی ها از کیک اقتصاد، بین ۵ تا ۸ درصد است.

وفایی یگانه ادامه داد: محاسبه ملی بر اساسِ مالکیت صورت نمی گیرد و لذا مرکز ملی آمار ایران، سهمِ ارزش افزوده را بر حسبِ بخش خصوصی، دولتی و تعاونی نمی سنجد.

این مقام مسئول در حوزه تعاونی های بخش خصوصی با ردِ این گفته که سهم تعاونی ها به ۲۵درصد می رسد، تاکید کرد که عرف جهانی نیز سهم ۸ درصدی را نمایان می سازد.

به گفته وفایی یگانه قانون اساسی و عدالت توجه زیادی به تعاون دارد؛ در حالیکه این حوزه به تنهایی دارای ظرفیت های بسیار چشم گیری است.

چرا تعاونی ها به حیطه اصل۴۴ وارد نشدند؟
سیدمعین هاشمی، مدیرکل توسعه تعاون وزارت کار و رفاه اجتماعی در ادامه  تاکید کرد که دستیابی به سیاست های کلان اقتصاد از جمله سهمِ تعاونی ها امری ناممکن نیست ولی مدتِ زمان تعیین شده نیازمند الزامات و اصلاحاتی است.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در سال های پیش باید چنان بالا می بود که به بخش تعاون هم سرعت و شتاب می بخشید، خاطرنشان ساخت: این مهم محقق نشده است؛ چراکه مشکلات متعددی در مدیریت کلان کشور وجود داشت.

از دیگر مسائل مهم، سهم خواهی تعاونی ها از حوزه های مختلف دولتی بوده است تا این مهم به سهمِ قانونی ۲۵ درصد برسد؛ اما توانمندسازی بخش خصوصی و تعاونی را مغفول گذاشته ایم و از طرفی مقرراتِ واگذاری ها متناسب با مدلِ کسب و کار تعاونی ها به منظورِ ورود به اصل۴۴ نبوده است.

مدیرکل توسعه تعاون وزارت کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو تصریح کرد: برای رسیدن به سهمِ ایده آل باید دو اصل را در نظر گرفت؛ نخست اینکه باید به سمت و سوی کارکرد تعاونی ها رفت.

هاشمی خاطرنشان ساخت: از طرفی باید نقش و ماهیت تعاونی را در حوزه اقتصاد کلان کشور مشخص کنیم تا تعاونی ها به نقش و جایگاه اصلی خود بازگردند.

کد خبر: ۱۰۵٬۹۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha