کیف پول دیجیتال کلاهبرداری های مجازی را ۲۹۲ درصد افزایش داد
«بازار» گزارش میدهد

کیف پول دیجیتال کلاهبرداری های مجازی را ۲۹۲ درصد افزایش داد

با بروز پاندمی استفاده از کیف های پول دیجیتالی هم در میان افراد بیشتر شده  به طوری که کلاهبرداری هم از این کیف پولها با افزایش روبرو شده است.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: براساس گزارش «سکوریتی بول وارد»، این بیماری همه گیر، و همچنین  تمایل شخصی کاربران، به ظهور سریع برنامه های پرداخت دیجیتال و کیف پول های دیجیتالی کمک کرده است، به طوریک  به عوان گزینه های برتر با کارت های اعتباری و پول نقد رقابت می کنند.

بر اساس گزارش Cognyte، که در حوزه نرم افزار تجزیه و تحلیل امنیت فعالیت دارد، محبوبیت روزافزون کیف پول های دیجیتالی مانند Google Pay، Samsung Pay و Apple Pay آنها را به هدفی برای کلاهبرداری تبدیل کرده است.

تا سال ۲۰۱۹، این تعداد ۴۵۶ درصد رشد کرد و به ۳۱ هزار و ۸۷۸ مورد رسید و در سال ۲۰۲۰ با ۲۹۲ درصد دیگر رشد به ۹۶ هزار و ۳۶۳ مورد رسیده است

این مطالعه که اقدامات بازیگران مخرب در مورد کیف پول های دیجیتال را از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرده، نشان داد که تعداد موارد از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ تقریبا دو برابر شده است. به طوری که تا سال ۲۰۱۹، این تعداد ۴۵۶ درصد رشد کرد و به ۳۱ هزار و ۸۷۸ مورد رسید و در سال ۲۰۲۰ با ۲۹۲ درصد دیگر رشد به ۹۶ هزار و ۳۶۳ مورد رسیده است.

گیلاد زهاوی، مدیر ارشد تجزیه و تحلیل اطلاعات تهدیدات سایبری در Cognyte توضیح داد: محبوبیت کیف های دیجیتال و افزایش مداوم استفاده از آنها، باعث شدن  تا به یک هدف محبوب برای کلاهبرداران تبدیل شوند. در حالی که با حرکت معاملات به سمت کیف پول دیجیتال، این افراد نیز فعالیت های مجرمانه خود را تغییر می دهند تا شانس خود را برای سودجویی افزایش دهند.

زهاوی گفت: در چند ماه اول سال ۲۰۲۱ این شرکت بیش از ۴۰ هزار مورد کیف پول های دیجیتال در وب تاریک شناسایی کرد. از این تعداد، ۶۳ درصد در تلگرام، ۲۲ درصد در وب تاریک، ۶ درصد در ردیت، ۴ درصد در دیسکورد و بقیه در توییتر قرار گرفته است. 

به عنوان مثال، Cognyte  افزایش تمایل بازیگران برای ورود به کیف پول های دیجیتالی را از در سال ۲۰۱۸، ۲۷ مورد و ۱۱۱ مورد در سال ۲۰۱۹ و ۶۴۱ مورد در سال ۲۰۲۰ شناسایی کرد.

تاکنون فیشینگ روی کیف های دیجیتال کمتر از حملات فیشینگ در سایر نقاط رایج بوده است

فروش حفره های آسیب پذیر
یکی دیگر از روندهای رو به رشد گزارش، فروش حفره های آسیب پذیری های کیف پول دیجیتال بود. به عنوان مثال، در یکی از بازارهای دارک نت، سوء استفاده از
Apple Pay، Samsung Pay و Google Pay توسط یکی از تهدیدکننده ها با قیمت ۱۰۴ دلار برای فروش ارائه شده است.

از طرفی کیف پول های دیجیتالی نیز در برابر کمپین های فیشینگ آسیب پذیر هستند، این گزارش خاطرنشان کرد،با این حال  به نظر می رسد که تاکنون فیشینگ روی کیف های دیجیتال کمتر از حملات فیشینگ در سایر نقاط رایج است. این مساله را می توان به تقویت کردن امنیت برنامه های مختلف کیف پول دیجیتال نسبت داد. علاوه بر این، این واقعیت هم است که Samsung Pay و Apple Pay از قبل روی دستگاه های سازگار جدید نصب شده اند و از آنجا که هیچ پلت فرم وب قابل دستکاری وجود ندارد، به طور پیش فرض کمتر در معرض حملات فیشینگ قرار دارند.از سوی دیگر، Google Pay، که از طریق یک اپلیکیشن استفاده می شود اما از طریق رابط وب نیز در دسترس است، آن را در برابر تلاش های فیشینگ و مهندسی اجتماعی آسیب پذیرتر می کند.

زهاوی با این حال خاطرنشان کرد، جرایم سایبری مرتبط با کیف پول دیجیتال هنوز در مراحل ابتدایی خود است اما انتظار می رود توجه به این مقوله و آسیب پذیری ها در حال رشد باشد.

وی گفت: پایگاه های داده ما شامل ۹۳ هزار و ۳۶۳ مورد مربوط به کیف پول های دیجیتال از سال ۲۰۲۰ است و ما پیش بینی می کنیم این تعداد با افزایش تعداد کاربران در سراسر جهان افزایش یابد. می توان پیش بینی کرد که جرایم سایبری مرتبط با کیف پول دیجیتالی مانند سایر جرایم سایبری مالی افزایش یابد و کیف پول های دیجیتال به هدف اصلی بازیگران این حوزه تبدیل شوند.

بر اساس گزارش مک کینزی در سال ۲۰۲۰، علیرغم افزایش آگاهی و پذیرش، تقریبا نیمی از مصرف کنندگان یا در مورد این نوع پرداخت های بدون تماس چیزی نشنیده اند یا به درک ارزش و امنیت در این حوزه تمایلی ندارند.

اکثر اپلیکیشن های پرداخت دیجیتال از توکنایز کردن استفاده می کنند، به طوری که لایه ای از امنیت را اضافه می کند؛ شماره اصلی با یک شماره موقت جایگزین و برای فرد ارسال می شود. کیف پول های دیجیتال همچنین از پروتکل های امنیتی مانند احراز هویت دو مرحله ای و کد پین های یکبار مصرف استفاده می کنند.

در عین حال دیوید مارکوس، رئیس واحد رمزنگاری فیس بوک، به تازگی در مصاحبه ای با The Information گفت: فیس بوک غول رسانه های اجتماعی نیز به زودی یک پلت فرم کیف پول دیجیتالی به نام Novi راه اندازی می کند.

کد خبر: ۱۰۵٬۸۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha