۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
بی‌نیاز شدن صنعت تایر از واردات دوده
رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرد

بی‌نیاز شدن صنعت تایر از واردات دوده

رئیس بنیاد مستضعفان از بی‌نیاز شدن صنعت تایر از واردات دوده و درخواست ۱۹ کشور جهان برای واردات دوده از ایران خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از بنیاد مستضعفان، سید پرویز فتاح در حاشیه افتتاح خط سوم تولید دوده در شرکت صنعتی دوده فام دزفول از بی‌نیاز شدن صنعت تایرسازی کشور از واردات دوده (یکی از فراورده‌های جانبی پالایش نفت خام است که به عنوان مواد اولیه در صنعت تایر کاربرد فراوانی دارد) و درخواست ۱۹ کشور جهان برای واردات دوده از ایران خبر داد.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به بهره‌برداری از این خط که با همت متخصصان و جوانان کشور به انجام رسید، افزود: خط ۳ تولید در این مجموعه در شرایطی به بهره برداری رسید که خط یک و ۲ این شرکت، تقریبا به صورت ۱۰۰ درصدی توسط خارجی‌ها طراحی و ساخته شده بود،، ولی امروز خوشبختانه ۷۵ درصد خط ۳ این مجموعه به دست نخبگان و کارگران ایرانی طراحی، ساخته و نصب شده است.

وی با بیان اینکه «دوده» یک ماده استراتژیک برای صنعت کشور و صنایعی همچون تایرسازی، لاستیک سازی و ... است، گفت: با افتتاح این خط، ۲۰ هزار تن به ظرفیت سالانه تولید این مجموعه اضافه شد و با این میزان تولید، صنعت تایرسازی کشور از واردات دوده بی‌نیاز می‌شود.

فتاح با اشاره به اینکه اولویت اصلی، تامین نیاز داخل است افزود: با اضافه شدن این ظرفیت به تولید دوده کشور، نیاز داخل تامین می‌شود و مازاد تولید نیز در صورت اخذ مجوزهای لازم، صادر خواهد شد چراکه هم اکنون ۱۹ کشور در شرق آسیا، اروپا و اقصی نقاط جهان، خواستار تامین بخشی از نیازهای خود با استفاده از تولیدات این شرکت هستند.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه ماده و خوراک اولیه این کارخانه کاملا داخلی است گفت: ماده اولیه این مجموعه، پسماندهای شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های پالایش قطران زغال سنگ است و با توجه به اینکه این مجموعه، هیچ پسماندی ندارد، افزایش تولید در این شرکت، کمک شایانی به موضوع محیط زیست می‌کند.

به گفته فتاح این شرکت با اخذ مجوزهای محیط زیستی توانسته به بالاترین استانداردهای جهانی که متاثر از تکنولوژی بالای خطوط تولیدی آن است، دست یابد.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه برای طراحی، ساخت و راه اندازی این خط مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان از منابع داخلی بنیاد هزینه شده است افزود: برآورد زمانی طراحی، ساخت و اجرای این خط، ۱۸ ماه بود که با همت جوانان و اقدام جهادی متخصصان، این خط طی مدت ۹ ماه به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به بکارگیری نیروهای بومی در این شرکت گفت: اغلب کارگران و متخصصان این مجموعه از نیروهای بومی هستند و با اضافه شدن خط سوم تولید به این شرکت، اشتغالزایی مستقیم برای ۶۵ نفر و اشتغالزایی غیرمستقیم برای تعداد قابل توجهی از نیروهای بومی دزفول و خوزستان ایجاد می‌کند.

به گفته فتاح، منافع حاصل از صادرات برای این شرکت که جزو شرکت‌های بورسی بنیاد مستضعفان است، مستقیما به مردم و سهامداران خرد خواهد رسید.

رئیس بنیاد مستضعفان در پایان با تاکید بر اهمیت استان خوزستان برای بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد: بنیاد مستضعفان برای احداث بیمارستان آبادان که به زودی افتتاح می‌شود ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده و ما با توجه به مشکلات انرژی و برق در تابستان امسال، تمام ظرفیت نیروگاه‌های در اختیارمان در خرمشهر و اهواز را برای حل مشکل به کار گرفتیم و در موضوع آب غیزانیه نیز سعی کردیم با اختصاص منابع مالی، کمک حال مردم باشیم و این خدمتگزاری به مردم خوزستان، افتخار ما است.

کد خبر: ۱۰۵٬۷۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha