۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
افشاگری از احتمالات پشت پرده؛ آیا واقعا پدیده بابک زنجانی در دولت روحانی وجود نداشت؟!
در گفتگو با بازار مطرح شد

افشاگری از احتمالات پشت پرده؛ آیا واقعا پدیده بابک زنجانی در دولت روحانی وجود نداشت؟!

خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه فروش نفت با روش های مرسوم در شرایط تحریمی ممکن نیست، می گوید: قضیه بابک زنجانی به شرکت نیکو برمی گردد که ارتباط خوبی با مسئولین دولت قبل داشت.

بازار، گروه آب و انرژی:دولت سیزدهم هم رسما کار خود را شروع کرده و جواد اوجی سکاندار جدید ساختمان طالقانی در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرده که اتفاق های خوبی در فروش نفت رخ خواهد داد. این وعده در شرایطی اعلام شده که هنوز خبری از برداشته شدن تحریم ها نیست و مذاکرات وین هنوز به نتیجه نرسیده است. اما سوال اینجاست که وزیر نفت دولت سیزدهم با اتکا به چه روشی می خواهد صادرات نفت ایران را به روزهای اوج خود نزدیک کند.  

محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک به خبرگزاری بازار می گوید: در شرایط تحریمی فروش نفت به شیوه های مرسوم جواب نمی دهد و تقریبا تمامی دولت ها در چنین شرایطی از روش های غیر مرسوم استفاده کرده اند. مهم این است که احتیاط ها و ملاحظات لازم در نظر گرفته شود که منافع مردم از دست نرود.

به گفته این کارشناس انرژی، اقتصاد ایران و به طور خاص صنعت نفت در طول سه سال گذشته با تحریم‌های یک جانبه آمریکا مواجه بوده و همین مسئله دسترسی ما به منابع درآمدی نفت را به شدت کاهش داده است. عدم حضور طولانی مدت ایران در بازار نفت، باعث شده تعدادی از رقبای منطقه‌ای جای ایران را در بازارهای هدف بگیرند و این موضوع نیز برای ما دشواری‌هایی خلق خواهد کرد.

در شرایط تحریمی فروش نفت به شیوه های مرسوم جواب نمی دهد و تقریبا تمامی دولت ها در چنین شرایطی از روش های غیر مرسوم استفاده کرده اند. مهم این است که احتیاط ها و ملاحظات لازم  در نظر گرفته شود که منافع مردم از دست نرود

نقش شرکت نیکو در پرونده بابک زنجانی 

در این میان برخی از کارشناسان  نگران بروز بابک زنجانی های دیگر در شرایط تحریمی هستند. پدیده ای که بیژن زنگنه وزیر نفت  دولت روحانی مدعی است که اجازه تکرار آن در دولت یازدهم و دوازدهم را نداده است. او در ۲۰ مرداد امسال گفته بود که «ما در دوران تحریم بیش از ۸۴ میلیارد دلار نفت و فرآورده نفتی فروختیم و یک بابک زنجانی درست نشد». او همچنین در ادامه سخنان خود گفته بود که «بسیاری می‌خواستند نفت بفروشند، اما اگر با آن ترتیب پیش می‌رفتیم اکنون صد بابک زنجانی روی دست‌ ما نبود. در حالی‌که یک بابک زنجانی هم درست نشد.»

در این میان هستند کارشناسانی که ادعاهای ژنرال نفتی دولت قبل را قبول نداشته و مدعی اند اگر پدیده بابک زنجانی در دولت یازدهم و دوازدهم تکرار شده باشد، به طور قطع در دولت بعدی افشا خواهد شد. خطیبی همچنین با اشاره به ادعاهای مطرح شده از سوی دولت دوازدهم درباره تخلفات دولت دهم در فروش نفت، گفت: آقای زنگنه و دیگر مسئولان دولت قبل  تنها بر طبل  بابک زنجانی کوبیدند بدون آنکه این مساله را باز کرده و به صورت شفاف آن را بیان کنند. تنها کاری که در دولت قبلی انجام شد، متهم کردن دولت قبلی بود.

نماینده سابق ایران در اوپک همچنین با بیان اینکه اتفاقا کسانی که بابک زنجانی را به وجود آوردند دوستان مسئولین دولت یازدهم و دوازدهم بودند، افزود: قضیه بابک زنجانی به شرکت نیکو برمی گردد که اتفاقا مدیریت آن دست کسانی است که ارتباط خوبی با مسئولین دولت قبلی  داشتند.

وقتی به مساله بزرگی همچون بابک زنجانی یک اشاره سیاسی می شود، به طور قطع بسیاری هم از این فضای ابهام آلود و غیر شفاف به نفع خود بهره برداری سیاسی می کنند

او بر این باور است که مساله بابک زنجانی بالاخره باید در یک زمان مشخصی باز شده و مشخص شود که این قضیه را چه کسانی به وجود آوردند و چه بی احتیاطی هایی صورت گرفته است. تنها در این حالت است که می توان از تجربه های قبلی استفاده کرده و شرایط را برای حضور بخش خصوصی و فروش نفت توسط نهادهای غیر دولتی با کمترین احتمال خطا فراهم کرد.

خطیبی ادامه داد: وقتی به مساله بزرگی همچون بابک زنجانی یک اشاره سیاسی می شود، به طور قطع بسیاری هم از این فضای ابهام آلود و غیر شفاف به نفع خود بهره برداری سیاسی می کنند. این در حالی است که اگر مشکلی یا تخلفی به صورت کارشناسی بررسی شود و  ابعاد مختلف مساله شفاف و روش باشد، دیگر نمی توان له یا علیه کسی از آن بهره برداری کرد.

کد خبر: ۱۰۵٬۷۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha