۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
راهنمای کامل انواع هپاتیت + مراکز تزریق واکسن هپاتیت در تهران

راهنمای کامل انواع هپاتیت + مراکز تزریق واکسن هپاتیت در تهران

حتما شما نیز با شنیدن نام هپاتیت تنتان به لرزه می‌افتد و به ذهن خود فشار می‌آورید که اقدامات امنیتی برای مبتلا نشدن به هپاتیت چه بود؟!

                                  انواع هپاتیت: بیماری کبد

بازار; گروه بانک و بیمه: حتما شما نیز با شنیدن نام هپاتیت تنتان به لرزه می‌افتد و به ذهن خود فشار می‌آورید که اقدامات امنیتی برای مبتلا نشدن به هپاتیت چه بود؟! چون برخی از این اقدامات را در دوره‌های تحصیلی زندگی‌مان خوانده و برخی را از بر هستیم. اما برای این که این اطلاعات کامل شوند و بدانید که دقیقا هپاتیت چیست؟ انواع آن کدامند؟ این مقاله را از دست ندهید.

هپاتیت چیست؟+ نشانه‌ها و علایم بیماری هپاتیت

هپاتیت اشاره به بیماری التهابی کبدی دارد و معمولاً به دلیل عفونت ویروسی ایجاد می‌شود، اما علت‌های دیگری نیز برای هپاتیت وجود دارد. این موارد شامل هپاتیت خود ایمنی است که در نتیجه استفاده از برخی داروها، سموم و الکل رخ می‌دهد. هپاتیت خود ایمنی، نوعی بیماری است که بدن شما آنتی بادی علیه بافت کبد شما ایجاد می‌کند.

اغلب در هفته‌های اول ابتلا به هپاتیت، پس از عفونت،(مرحله حاد) دچار هیچ علائمی نخواهید بود. اما در صورت بروز، علائم نوع A ، B و C ممکن است شامل خستگی، حالت تهوع، کم اشتهایی، شکم درد ، تب خفیف یا زردی پوست یا چشم (زردی) باشد. وقتی هپاتیت B و C مزمن می‌شوند، ممکن است برای سالها علائمی نداشته باشند. تا زمان بروز علائم هشدار دهنده، ممکن است کبد از قبل آسیب دیده باشد.

راهنمای کامل انواع هپاتیت + مراکز تزریق واکسن هپاتیت در تهران

زردی پوست یا چشم از عوارض بیماری هپاتیت

در این پاراگراف انواع هپاتیت را می‌خوانید

هپاتیت می‌تواند به صورت فیبروز (زخم) ، سیروز یا سرطان کبد پیشرفت کند.  متاسفانه ویروس‌های بیماری هپاتیت شایع ترین علت این بیماری در جهان به شمار می‎‌روند؛ اما همانطور که گفتیم سایر عفونت‌ها، مواد سمی (به عنوان مثال الکل، داروهای خاص) و بیماری‌های خودایمن نیز می توانند باعث بیماری هپاتیت شوند.

5 ویروس اصلی هپاتیت وجود دارد که به آنها نوع A ، B ، C ، D و E گفته می‌شود. این 5 نوع بیشترین نگرانی را به دلیل سنگینی بیماری و مرگ و میر ناشی از آن و احتمال شیوع و اپیدمی دارند. به طور خاص، انواع B و C در صدها میلیون نفر منجر به بیماری مزمن می‌شود و در کنار هم، شایع ترین علت سیروز کبدی و سرطان را پدید می‌آورند.

هپاتیت A و E معمولاً در اثر مصرف مواد غذایی یا آب آلوده ایجاد می‌شود. هپاتیت B ، C و D معمولاً در اثر تماس پارانترال با مایعات بدن آلوده رخ می‌دهد. روش‌های متداول انتقال این ویروس‌ها شامل دریافت خون یا فرآورده‌های خونی آلوده، اقدامات پزشکی تهاجمی با استفاده از تجهیزات آلوده و انتقال نوع B این مرض از مادر به نوزاد هنگام تولد، از عضو خانواده به کودک و همچنین از طریق تماس جنسی است.

عفونت حاد ممکن است با علائم محدود یا بدون علائم رخ دهد  یا ممکن است شامل علائمی مانند زردی (زردی پوست و چشم)، ادرار تیره، خستگی مفرط، حالت تهوع، استفراغ و درد شکم باشد.

چه کسی باید از نظر هپاتیت آزمایش شود؟

آزمایش برای هر کسی که فاکتورهای خطری بالا را داشته باشد مهم است، به ویژه مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی و افرادی که چندین شریک جنسی داشته اند. مرکز کبدی آسیایی دانشگاه استنفورد تخمین می‌زند که از هر 10 آسیایی که در ایالات متحده زندگی می‌کنند ، 1 نفر مبتلا به هپاتیت مزمن B است. بسیاری از آنها احتمالاً از بدو تولد ویروس داشته‌اند.

همچنین، گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده توصیه می‌کند که ارائه دهندگان خدمات بهداشتی برای هر کسی که بین سالهای 1945 تا 1965 متولد شده است  یک بار غربالگری نوع C این مرض را ارائه دهند.

اگر تست شما مثبت شود باید چه کنید؟

اگر در آزمایشی گفته شود شما به هپاتیت ویروسی مبتلا هستید، می‌توانید برای محافظت از افرادی که دوستشان دارید گام بردارید. برای نوع  A، مرتباً دست ها را بشویید. برای انواع B و C از به اشتراک گذاشتن ناخن گیر، ریش تراش یا مسواک خودداری کنید. هپاتیت نوع B و گاهی اوقات هپاتیت C می تواند از طریق تماس جنسی منتقل شود. اطمینان حاصل کنید که همه افراد خانواده شما واکسن هپاتیت B را دریافت می‌کنند. یک مرحله مهم مراجعه به یک متخصص برای بحث در مورد گزینه های درمان است.

راهنمای کامل انواع هپاتیت + مراکز تزریق واکسن هپاتیت در تهران

تست خون: راهی برای تشخیص انواع بیماری هپاتیت

مراکز تزریق واکسن هپاتیت در تهران

مراکزی مثل هلال احمر تمامی شهرهای ایران و مراکز بهداشت واکسن هپاتیت را تزریق می‌نمایند. در زیر مراکزی که می‌توانید در آن واکسیناسیون هپاتیت را انجام دهید درج شده‌اند:

مرکز بهداشت طالقانی منطقه ۱ تهران، میدان قدس، ابتدای خیابان شریعتی، جنب داروخانه ۰۲۱۲۲۶۷۸۳۷۳

خانه بهداشت چیدز منطقه ۱ تهران، چیذر، میدان ندا ۰۲۱۲۲۲۱۹۰۸۵،

مرکز بهداشت ازگل منطقه ۱ تهران، جاده لشگرک، ازگل، جنب کوچه مدرسه ۰۲۱۲۲۴۸۷۰۵۷

مرکز بهداشت قائم منطقه ۱ تهران، بزرگراه ارتش، بعد از مینی سیتی، شهرک قائم. ۰۲۱۲۲۴۵۷۶۳۸

مرکز بهداشت دربند منطقه ۱ تهران، دربند، نرسیده به میدان دربند ۰۲۱۲۲۷۱۳۱۶۶،

مرکز بهداشت درمان جامع امامزاده قاسم، کوچه موثقی، کوچه یاس. ۰۲۱۲۲۷۰۳۰۳۰،مرکز بهداشت درکه منطقه ۱ تهران، درکه، بعد از ایستگاه اتوبوس، کوچه حمام ۰۲۱۲۲۴۱۸۳۳۰

مسجد طالقانی، خیابان مقدس اردبیلی، بین خیابان کیهان و خیابان ملکی

مرکز بهداشت شهدای تجریش منطقه ۱ تهران، تجریش، خیابان شهرداری، بیمارستان شهدا ۰۲۱۲۲۷۱۸۰۰۱

مرکز بهداشت پایگاه طالقانی منطقه ۱ تهران، ولنجک، بیمارستان طالقانی ۰۲۱۲۳۰۳۱۶۰۴

مرکز بهداشت مسیح دانشوری منطقه ۱ تهران، انتهای دارآباد، بیمارستان مسیح دانشوری. ۰۲۱۲۷۱۲۲۴۰۵

مرکز بهداشت چمران منطقه ۱ تهران، میدان نوبنیاد، شهرک شهید چمران ۰۲۱۲۶۱۰۲۸۰۰

مرکز بهداشت شهدای اوین منطقه ۱ تهران، اوین، خیابان اعرابی، نبش کوچه مهدیه ۰۲۱۲۲۴۲۳۰۴۸

در نهایت: محافظت از کبد شما

متاسفانه بیمه تکمیلی بیماری‌های خاص از جمله هپاتیت را پوشش نداده و هزینه‌ی درمان این بیماری به عهده‌ی شخص بیمار است.

راهنمای کامل انواع هپاتیت + مراکز تزریق واکسن هپاتیت در تهران

بیماری های کبد به جز هپاتیت در پوشش بیمه تکمیلی درمان

 اما این بیمه پوشش‌های زیادی از جمله سرطان، پیوند کبد، ریه و … دارد که می‌توانید برای خرید این بیمه به صفحه‌ی استعلام و خرید بیمه تکمیلی مراجعه کرده و پس از تکمیل سفارش خرید آن را به صورت رایگان در مقصد انتخابی خود تحویل بگیرید. چنانچه به دنبال اطلاعاتی بیشتر در رابطه با این بیماری هستید می‌توانید در کادر زیر مقالات برای ما کامنت بگذارید. کارشناسان بیمه دات کام به صورت شبانه روزی پاسخگوی شما خواهند بود.

منبع مطلب: سایت بیمه دات کام (bimeh.com)

کد خبر: ۱۰۵٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha