۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
ایران هشتمین کشور دارای نژاد لاین/ «آرین » مادربزرگ مرغ های ایرانی
بازار گزارش می دهد؛

ایران هشتمین کشور دارای نژاد لاین/ «آرین » مادربزرگ مرغ های ایرانی

بابل - مجتمع مرغ لاین بابل‌کنار ایران را به جمع هشت کشور جهان دارای تکنولوژی نژاد لاین قرار داده است و تاکنون بیش از ۵۰ نسل از این نژاد آرین در کشور تکثیر شده است.

گروه استان‌ها – پیشینه راه‌اندازی و تأسیس مرغ لاین بابل‌کنار به مصوبه شورای اقتصاد در سال ۱۳۶۰ برمی‌گردد که تولید جوجه یک‌روزه اجداد گوشتی و اصلاح نژاد طیور جزو اهداف آن بوده است و این مجموعه سپس در ۲۵ کیلومتر جنوب بابل جانمایی شد و پس از تکمیل ساختمان‌های موردنیاز کار آزمایشی خود را در سال پایانی دهه ۶۰ آغاز کرده است.

نخستین دوره آزمایشی جوجه اجداد از نژاد هایبرو از هلند وارد شد و دوره آزمایشی با تولید ۲۱۰ هزار قطعه جوجه یک‌روزه مادر و ۳۲۰ هزار قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی با موفقیت به پایان رسید و سرانجام در سال ۷۱، با ورود یک گله لاین هلندی، تأمین اجداد موردنیاز جوجه‌های کشور کلید خورد.

جمعیت خالص از حیوانات خاص که با حیوانات خالص آمیزش کرده و گونه‌هایی مشابه خود تولید کنند، لاین، مادر و یا اجداد گفته می‌شود و درواقع جوجه‌های کنونی یک‌روزه و گوشتی از نسل مرغ لاین و اجداد به شمار می‌روند.

نداشتن این تکنولوژی سبب وابستگی به کشورهایی می‌شود که فناوری لاین را در اختیاردارند و در صورت عدم فروش این کشورها، گوشت مرغ به‌صورت قطعه‌بندی و باقیمت‌های گزاف وارد خواهد شد

در حال حاضر معدود کشورهایی نظیر آمریکا، انگلیس، هلند، آلمان، فرانسه و ایران صاحب تکنولوژی لاین هستند و زنجیره تولید صنعتی گوشت مرغ وابسته گله‌های مرغ لاین است. در اهمیت مرغ لاین این نکته حائز اهمیت است که نداشتن این تکنولوژی سبب وابستگی به کشورهایی می‌شود که فناوری لاین را در اختیاردارند و در صورت عدم فروش این کشورها، گوشت مرغ به‌صورت قطعه‌بندی و باقیمت‌های گزاف وارد خواهد شد.

اعمال سیاست‌های تحریمی علیه کشور در سال‌های مختلف، اهمیت داشتن تکنولوژی لاین را در کشور و مازندران بیش‌ازپیش متجلی می‌سازد، ازاین‌رو ضرورت حفظ و توسعه مرغ لاین و اجداد در کشور با منافع ملی گره‌خورده است.

یک کارشناس حوزه صنعت مرغداری در مازندران به خبرنگار بازار به پیشینه صنعت مرغ لاین در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: یک سال قبل از انقلاب اولین گله مرغ لاین از آمریکا به کشور وارد و پس‌ازآنقلاب بخشی از این گله آمریکایی به قزوین منتقل شد که بیشتر گله‌ها در سایه کمبود امکانات از بین رفتند و این مسئله سبب شد تا مسئولان و سیاست‌گذاران حوزه کشاورزی به جایگاه استراتژیک مرغ لاین در زنجیره غذایی و تولید پی برند.

محمد موسوی یادآور شد: پس‌ازآن طبق مصوبه شورای اقتصاد قرار براین شد که مجتمع اصلاح نژاد مرغ لاین و طرح ملی آن مورد تأیید قرار گیرد و قرعه ایجاد این مجتمع به نام مازندران رقم خورد.

وی با اشاره به اینکه اجداد مرغ لاین وارده به کشور از نوع هایبرو هلندی است و قرار بود گله پشتیبان دیگری که کشور وارد شود که به دلیل اختلافات و بهانه‌تراشی‌ها، کارشناسان هلندی کار را ناتمام رها کردند و سرانجام کارشناسان و متخصصان ایرانی، با تلاش شبانه‌روزی توانستند به تکنولوژی مرغ لاین که مهارت پیچیده‌ای نیاز دارد، دست یابند.

این کارشناس بابیان اینکه روزگاری بیش از ۸۰ درصد جوجه نسل اجداد جوجه‌های یک‌روزه و گوشتی کشور در مجتمع بابل‌کنار تأمین می‌شد، افزود: در ۳۰ سال گذشته بیش از ۵۰ نسل مرغ اجداد و لاین در کشور تولیدشده است.

تولیدکنندگان داخلی تمایلی به مرغ لاین ندارند

در حالی ایران ازجمله کشورهای منطقه و خاورمیانه است که به تکنولوژی مرغ لاین دست‌یافته اما تولیدکنندگان مرغ تمایل چندانی به استفاده از نژاد ایرانی ندارد، ازآنجایی‌که هیچ کشور تمایل ندارد تکنولوژی لاین را در اختیار دیگران قرار دهد، توجه به این سرمایه ملی امری ضروری به شمار می‌رود.

عزیزالله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۵۰ نسل مرغ لاین در مجتمع بابل‌کنار تولیدشده است، به ظرفیت بالای این مجتمع اشاره می‌کند و می‌گوید: تولید سالانه دو میلیون تن گوشت از مزایای آن است.

وی با اشاره به اینکه باید استفاده از نژاد مرغ لاین و ایرانی را در بازار ترویج دهیم، مدت دوره پرورش و وزن نهایی را ازجمله عواملی برشمرد که تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند از دیگرگونه‌های مرغ که بازارپسندی بیشتری دارد، بهره برند.

دربدترین شرایط تحریمی که از ورود بسیاری از کالاها به کشور جلوگیری می‌شد، جوجه مرغ اجداد با نازل‌ترین قیمت به کشور وارد می‌شد

وی با اظهار اینکه مرغ لاین مازندران قادر به تأمین زنجیره تولید مرغ کشور است، به نقش مرغ لاین در خودکفایی کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: دربدترین شرایط تحریمی که از ورود بسیاری از کالاها به کشور جلوگیری می‌شد، جوجه مرغ اجداد با نازل‌ترین قیمت به کشور وارد می‌شد و دلیل آن این است که کشورهای واردکننده می‌دانند تنها نژاد مرغ آرین در ایران وجود دارد و در صورت تحریم، این نژاد بازارها را تصاحب خواهد کرد.

وی مرغ لاین آرین را یک ذخیره و کالای استراتژیک برای کشور می‌داند و عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: این نژاد می‌تواند ایران را در بدترین شرایط بحران، از تحریم نجات دهد.

شهیدی فر با اشاره به اینکه فعالیت مجتمع سال قبل با شتاب بیشتری آغازشده است، به اعتبار ۱۶ میلیارد تومانی از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه مجتمع خبر داد و افزود: ظرفیت این مجتمع تولید یک‌میلیون قطعه مرغ مادر و ۳۰۰ هزار قطعه مرغ اجداد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تأکید براینکه باید سهم مشخصی را برای واردات گونه‌ها و نژادهای مختلف مرغ در نظر بگیریم تا نژاد لاین ایرانی در بازار جا افتد گفت: در سال‌های اخیر به دلیل فرسودگی تجهیزات، این مجتمع از چرخه رقابت خارج‌شده بود که با حمایت‌های اعتباری وزارتخانه دوباره وارد چرخه شد.

وی ادامه داد: با تعویض ماشین‌آلات و نوسازی، مجتمع مرغ لاین دوباره به چرخه تولید بازگشته است.

بهزاد جلالیان مدیر مجتمع مرغ لاین خاورمیانه بابیان اینکه این مجمع یک ظرفیت مهم برای حفظ تولید و خودکفایی کشور به شمار می‌رود، افزود: مرغ لاین رتبه هفتم را به خود تخصیص داده است.

هرگونه خطا درزمینهٔ مرغ لاین قابل‌برگشت نیست زیرا سبب وابستگی به دیگر کشورها خواهد شد و باید این نگرانی‌ها را از بین بریم

وی بابیان اینکه مرغ‌های کم‌وزن به دلیل استفاده کم از هورمون و آنتی‌بیوتیک بهترین نوع گوشت را دارا هستند، اظهار داشت: هرگونه خطا درزمینهٔ مرغ لاین قابل‌برگشت نیست زیرا سبب وابستگی به دیگر کشورها خواهد شد و باید این نگرانی‌ها را از بین بریم.

 وی نوسازی امکانات و تجهیزات را از نیازهای اساسی بیان کرد و با عنوان اینکه مرغ لاین برای کشور یک پشتوانه و ذخیره استراتژیک به شمار می‌رود، ادامه داد: برای بازار و فروش محصولات این مجتمع باید سیاست‌گذاری درستی صورت گیرد.

 کم‌توجهی به نژاد آرین و لاین سبب شده تا هرساله مرغ‌هایی از نژادهای هوبارد، رأس، کاپ از کشورهایی نظیر انگلیس، فرانسه و آمریکا به کشور وارد می‌شود و حمایت از محصول بومی و ایرانی باید سرلوحه کار قرار گیرد.

ایران با مجتمع مرغ لاین بابل‌کنار هشتمین کشوری است که به فناوری لاین دسترسی دارد و حمایت ازاین‌گونه می‌تواند بازار مرغ کشور را از اجداد بیگانه بی‌نیاز سازد.

کد خبر: ۱۰٬۵۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha