۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
قیمت دوچرخه در بازار ۲۰ درصد گران شد| افزایش ۸۰درصدی عمق ساخت داخل دوچرخه تا ۱۴۰۱
رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه در گفتگو با «بازار»:

قیمت دوچرخه در بازار ۲۰ درصد گران شد| افزایش ۸۰درصدی عمق ساخت داخل دوچرخه تا ۱۴۰۱

منصوری، رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی تهران به «بازار» گفت: با توجه به سخت شدن فرآیند واردات، قیمت دوچرخه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد در بازار گران شد.

بازار؛ گروه خودرو: دوچرخه به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل ارزان به شمار می‌آید، وسلیه‌ای که نه تنها محیط زیست را آلوده نمی کند، بلکه برای مالک آن نیز مزایای بسیاری از جمله  بی نیازی به صرف هزینه بالا برای خرید سوخت دارد و راکب را از شر ترافیک‌های طولانی در امان نگه می دارد. البته این مساله که دوچرخه می تواند یک وسیله ورزشی محبوب باشد را هم نباید نادیده گرفت؛ چرا که استفاده از آن می تواند کمک بزرگی به بهبود سلامتی و کاهش وزن کند و همین موضوع نیاز دوچرخه سوار برای مراجعه به پزشک را می تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

با این حال از مزایای قابل توجه این وسیله نقلیه که بگذریم به این بحث خواهیم رسید که دوچرخه تاکنون در ایران به تیراژ تولید بالا و ساخت قطعات ۱۰۰ درصدی نرسیده است. امروزه شاهد هستیم که قطعه سازان و سرمایه‌گذاران به دنبال توسعه محصولات برای افزایش تولید داخل هستند، اما نوسانات نرخ ارز و مشکلات گمرکی جز موانع اصلی دست یابی به این موضوع شناخته می‌شوند. در این رابطه به سراغ محمد خادم منصوری رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی تهران رفتیم که گفت و گوی «بازار» با وی را در ادامه خواهید خواند.

اگر قرار باشد تولید رونق یابد باید بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با تولید و مانع زادیی سر لوحه فعالیت‌هایمان قرار دهیم تا مشکلات این صنعت برطرف شود.  تولید دوچرخه دشوار نیست که نتوانیم آن را در داخل کشور انجام دهیم؛ چرا که در صنعت دوچرخه سازی  افراد متخصصی را داریم که می توانند برای تولید محصول به روز دانش خود در اختیارمان قرار دهند

* فروش دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل ورزشی در کشور به چه شکل است، تولید این محصول در کشور به چه شکل انجام می گیرد؟ آیا برای تامین نیاز تولیدکنندگان نیازمند واردات هستیم؟
برای تولید دوچرخه هنوز نیازمند واردات هستیم، ‌ درحالی که وسیله پیچیده‌ای نیست که نتوانیم تولید آن را کامل در دست بگیریم. بنابراین بر خلاف سایر اتحادیه‌ها که با تفکیک انجمن‌ها موافقتی نمی‌کنند، پیشنهاد تاسیس انجمن تولید کنندگان دوچرخه را دادم و خوشبختانه حدود یک سال از تاسیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه می‌گذرد و اکثر واردکنندگان و تولیدکنندگان این وسیله در انجمن مذکور عضو شده اند.

اگر قرار باشد تولید رونق یابد باید بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با تولید و مانع زادیی سر لوحه فعالیت‌هایمان قرار دهیم تا مشکلات این صنعت برطرف شود. همانطور که اشاره کردم تولید دوچرخه دشوار نیست که نتوانیم آن را در داخل کشور انجام دهیم؛ چرا که در صنعت دوچرخه سازی همین حالا افراد متخصصی را داریم که می توانند برای تولید محصول به روز دانش خود در اختیارمان قرار دهند.

در حال حاضر حدود ۷۰ درصد قطعات دوچرخه باید از طریق واردات تامین شود و حدود ۳۰ درصد قطعه این محصول ساخت داخل می شود و به دنبال توسعه داخلی سازی و رسیدن به ۸۰ درصد ساخت داخل هستیم. برنامه داریم برای سال ۱۴۰۱ تولید دوچرخه در کشور را با افزایش عمق ساخت داخل داشته باشیم

* اشاره کردید که هنوز در این صنعت نیازمند واردات هستیم، بفرمایید در حال حاضر چند درصد از قطعات دوچرخه در کشور تولید می‌شود و چه مقدار از آن باید از طریق واردات تامین شود؟
در حال حاضر حدود ۷۰ درصد قطعات دوچرخه باید از طریق واردات تامین شود و حدود ۳۰ درصد قطعه این محصول ساخت داخل می شود.

* با توجه به اینکه در صنایع دیگر شاهد برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل و افزایش عمق داخلی سازی هستیم آیا در این بخش هم برنامه ای برای کاهش نیاز به واردات وجود دارد؟
بله، همین حالا به دنبال توسعه داخلی سازی و رسیدن به ۸۰ درصد ساخت داخل هستیم. برنامه داریم برای سال ۱۴۰۱ تولید دوچرخه در کشور را با افزایش عمق ساخت داخل داشته باشیم.

مشتریان اکنون در بازار رغبت چندانی به فروش دوچرخه خود و جایگزینی با نمونه جدید ندارند. با توجه به سخت شدن فرآیند واردات، قیمت دوچرخه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد دوچرخه در بازار گران شده است

* به عنوان رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی تهران بفرمایید در سال جاری چند درصد قیمت دوچرخه در بازار افزایش یافته است؟ همچنین با توجه به اینکه بهای دوچرخه نسبت به دیگر وسایل نقلیه کمتر است آیا در صورت ایجاد نقص تمایل به تعمیر بیشتر است یا تعویض؟
تمایل بیشتر مشتریان در بازار به این موضوع است که اگر وسیله‌ای اعم از دوچرخه یا موتورسیکلت دارند، آن را تعمیر، باسازی و استفاده مجدد کنند. مشتریان اکنون در بازار رغبت چندانی به فروش دوچرخه خود و جایگزینی با نمونه جدید ندارند. با توجه به سخت شدن فرآیند واردات، قیمت دوچرخه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد دوچرخه در بازار گران شده است.

* در داخل کشور چند واحد صنعتی برای تولید دوچرخه وجود دارد و درصورت ساخت داخل این محصول آیا تیراژ پاسخگو نیاز بازار است؟
در سراسر کشور ۴۰ وارد کننده دوچرخه داریم که این فعالان به سمت تولید دوچرخه حرکت کردند، اگر اختیار تولید در دست این افراد باشد، دوچرخه ایرانی به بهترین شکل ممکن تولید و بدون ایرادی در روند آن تولید خواهد شد.

* هرازگاهی خبرهایی در خصوص حرکت دوچرخه سازان بین المللی به سمت تولید محصولات الکتریکی شنیده می شود و مشتریان این بازار نیز از این اقدام استقبال می کنند، آیا در بازار داخل کشور نیز تمایل به استفاده چنین دوچرخه‌هایی وجود دارد؟
متاسفانه خیر، نه در دوچرخه بلکه در موتورسیکلت نیز رغبت چندانی به استفاده از محصول الکتریکی وجود ندارد. دوچرخه یک وسیله ورزشی بوده که رکاب زدن کمک فراوانی به سلامت راکب می‌کند. از آنجایی که قیمت دوچرخه الکتریکی بالا است هنوز در بازار داخل تمایلی به خرید این محصول وجود ندارد. اگر دوچرخه داخلی تولید شود، در صورت نیاز مشتریان به محصول الکتریکی، دوچرخه سازان به سمت تولید این محصول پیش خواهند رفت.

شاید حدود ۳۵ تا ۴۰ سال پیش قطعاتی در کشور تولید می‌شد که چندان با کیفیت یا قابل استفاده نبود. اما اکنون قطعات دوچرخه و موتورسیکلتی که در کشور تولید می‌شود قابلیت رقابت با محصولات چینی و کره‌ای را دارد

* هر زمان که از ساخت داخل محصولی در کشور صحبت می‌شود، این سوال مطرح خواهد شد که قطعه سازان داخلی توان تامین لوازم یدکی و قطعات برای تولید محصول با کیفیت را دارند یا نه؟
بله، قطعه سازان محصولاتی را تولید می‌کنند که قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی از نظر کیفیت را داشته، زیرا توانمندی آن‌ها افزایش یافته است. شاید حدود ۳۵ تا ۴۰ سال پیش قطعاتی در کشور تولید می‌شد که چندان با کیفیت یا قابل استفاده نبود. اما اکنون قطعات دوچرخه و موتورسیکلتی که در کشور تولید می‌شود قابلیت رقابت با محصولات چینی و کره‌ای را دارد.  

* مدت زیادی است که فعالان صنایع دیگری که در زمینه تولید وسایل نقلیه فعالیت دارند از رکود شدید در بازار گلایه می کنند، ‌ آیا این مساله در بازار خرید و فروش دوچرخه هم وجود دارد؟ یا به دلیل پایین بودن قیمت این وسلیه نقلیه مردم تمایل بیشتری به این بخش پیدا کرده اند و این صنعت  رونق یافته است؟
بله، این بازار به دلیل وضعیت اقتصادی نامطلوب کشور و کاهش قدرت خرید مشتریان از ابتدای سال تاکنون رکود قابل توجهی را تجربه کرده است.

از سویی واردات نیز کاهش و تشریفات گمرکی سخت‌تر شده است. امیدواریم با استقرار دولت جدید تمهیداتی در نظر گرفته شود که فرآیند ترخیص هر کالایی از گمرک با سهولت انجام شود و بتوانیم تولید دوچرخه را افزایش و صنعت را رونق دهیم.

کد خبر: ۱۰۵٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha