۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
ضایعات برنج در مازندران بیشتر شد/ نرخ بالای تسهیلات شالیکوبی ها
عضو هیئت مدیره شالیکوبی داران مازندران:

ضایعات برنج در مازندران بیشتر شد/ نرخ بالای تسهیلات شالیکوبی ها

ساری- گلی دنگسرکی، عضو هیئت مدیره شالیکوبی داران مازندران با بیان اینکه ضایعات در مزارع و شالیکوبی ها یک تا دو درصد بیشتر شده است، گفت: درصد تولید برنج به دلیل شرایط جوی نسبت به سال قبل کمتر شده است.

قنبرعلی گلی دنگسرکی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره وضعیت تولید با اظهار اینکه تولید برنج نسبت به قبل یک تا دو درصد کمتر شده است، گفت: در طارم و شیرودی میزان محصول به دلیل شدت آفتاب و شرایط جوی شاهد ضایعاتی در هنگام برداشت و یا تبدیل در شالیکوبی ها هستیم.

وی با عنوان اینکه میزان ضایعات در شالیکوبی ها نسبت به سال قبل یک تا دو درصد بیشتر است، درباره قیمت برنج در شالیکوبی ها گفت: برنج شیرودی بین ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان، طارم بین ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان بوده که نسبت به سال قبل رشد داشته است.

گلی دنگسرکی درباره پیش بینی قیمت برنج در پایان سال اظهار داشت: تجربه نشان می دهد که به مرور زمان شاهد افزایش قیمت باشیم هرچند امیدواریم با حمایت هایی که دولت رئیسی انجام خواهد داد، شاهد تعادل و ثبات در بازار باشیم.

رئیس اتحادیه تعاونی شالیکوبی داران ساری و میاندرود یادآور شد: در حال حاضر که روزهای برداشت برنج محسوب می شود به دلیل فراوانی، قیمت نسبت به اواخر سال ارزانتر است زیرا پایان سال تقاضا زیاد و عرضه کم خواهد شد.

وی عدم تسهیلات مناسب را از جمله مشکلات ذکر کرد و گفت: نرخ تسهیلات ارائه شده به شالیکوبی داران بین ۱۸ تا ۲۴ درصد بوده که نامناسب است.

گلی دنگسرکی قیمت بالای لوازم یدکی را از دیگر مسائل برشمرد و گفت: هیچ خدماتی از دولت دریافت نمی کنیم در حالی که می توان آن را مدیریت کرد تا شالیکوبی دار قطعاتی مانند لاستیک پوست کن، سنگ و غیره را از طریق تعاونی دریافت کند.

وی گفت: وقتی شالیکوبی دار، لاستیک پوست کن را سال قبل دو میلیون تومان می خرید و امسال چهار میلیون تومان نرخ آن شده است قطعا این مسئله در افزایش نرخ کارمزد تاثیر بسزایی خواهد داشت.

مازندران ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار دارد که سالانه بیش از ۴۰ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

کد خبر: ۱۰۵٬۵۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha