۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
ظرفیت کشورهای همسایه را در مناسبات بین‌المللی نادیده نگیریم
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران:

ظرفیت کشورهای همسایه را در مناسبات بین‌المللی نادیده نگیریم

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران افزایش صادرات و ارزآوری برای کشور را از مهم‌ترین اولویت‌های اقتصادی عنوان کرد و یادآور شد: در این مسیر نباید از ظرفیت کشورهای همسایه غافل شد.

به گزازرش بازار به نقل از اتاق ایران، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ضمن تاکید بر اهمیت توسعه صادرات و بهبود روند ارزآوری به کشور، یکی  از بهترین راهکارها را تقویت سطح مناسبات تجاری ایران با ۱۵ کشور همسایه دانست.

عماد مردانی، با نگاهی به آمارها، حجم واردات کشورهای همسایه را بالغ بر هزار و ۱۶۰ میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: متاسفانه سهم ایران در واردات این کشورها تنها دو درصد است. برای افزایش این سهم، تمرکز بر ارتقای مراودات تجاری به صورت منطقی و جدی ضروری است.

او خاطرنشان ساخت: یکی از شیوه‌های پیشرفت اقتصادی، شناخت بازارهای هدف بیرونی و بازارهای درون کشور است که متاسفانه ضعف‌های فراوانی در هر دو جنبه کار وجود دارد.

این فعال اقتصادی تشریح کرد: به عنوان مثال کشور آلمان به‌عنوان صنعت برتر جهان با تعداد جمعیتی نزدیک به ایران، ۱۹۰ رایزن اقتصادی به سراسر جهان اعزام کرده است یا کشور سوئد با تنها ده میلیون و چندصدنفر جمعیت، ۲۰۰ رایزن اقتصادی در دنیا دارد؛ اما ایران با این حجم از پتانسیل در بخش‌های مختلف، در خوشبینانه‌ترین حالت فقط ۶رایزن اقتصادی دارد که بی‌تردید رفع این نقیصه باید در دستورکار برنامه‌ریزان قرار گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اقتصاد و تجارت را دو مقوله بسیار مهم توصیف کرد که دایره وسیعی را دربرمی‌گیرند هرچند در این مسیر اولویت باید کشورهای همسایه باشند.

به اعتقاد مردانی اگر دولت در رابطه با تجارت خارجی با تکیه بر فرصت‌های موجود در کشورهای همسایه حرکت کند، دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده، دور از انتظار نخواهد بود.

کد خبر: ۱۰۵٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha