۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
غیر عملیاتی شدن بخشی از ظرفیت تولید اتیلن و پلی اتیلن آمریکا
به دنبال وقوع طوفان آیدا رقم خورد؛

غیر عملیاتی شدن بخشی از ظرفیت تولید اتیلن و پلی اتیلن آمریکا

همزمان با توقف فعالیت‌ مجتمع های پتروشیمی واقع در امتداد رودخانه می‌سی‌سی‌پی آمریکا به‌دلیل وزش طوفان آیدا، ۱۶ درصد ظرفیت تولید اتیلن و ۲۱ درصد ظرفیت پلی‌اتیلن ایالات متحده غیرعملیاتی شد.

به گزارش بازار، مجتمع‌های تولید محصولات پتروشیمی در امتداد رودخانه می‌سی‌سی‌پی از «نیواورلئان» تا «باتون روژ» پیش از وزش طوفان آیدا به ایالت لوئیزیانا در ۲۹ آگوست (یکشنبه، هفتم شهریورماه) تعطیل شدند و انتظار می‌رود تداوم وزش بادهایی با سرعت ۱۵۰ مایل بر ساعت سبب محدودیت عرضه محصولات در هفته‌های پیش‌رو شود.

شرکت «وستلیک کمیکال» (Westlake Chemical) فعالیت مجتمع‌های پلی‌وینیل کلراید (PVC) خود را در مناطق پلاک ماین (Plaquemine) و گیسمار (Geismar) پیش از وزش طوفان آیدا که جزو دسته ۴ است، در شانزدهمین سالگرد ورود طوفان کاترینا به نیواورلئان تعطیل کرد.

اریکا سوچتینگ، سخنگوی شرکت «وستلیک کمیکال»، هفتم شهریورماه طی ایمیلی گفت: پیش از وزش طوفان آیدا، کارخانه‌های پلاک ماین (Plaquemine) و گیسمار (Geismar) تعطیل شدند.

منابع نزدیک به شرکت‌هایی فعال در صنعت پتروشیمی اعلام کردند که دیگر مجتمع‌ها و واحدهای شیمیایی شامل تاسیسات شرکت‌های اکسون‌موبیل (ExxonMobil) و فورموسا پلاستیک آمریکا (Formosa Plastics USA) در «باتون روژ»، همچنین مجتمع‌ها و کارخانه‌هایی در جنوب شهر پایتخت لوئیزیانا در امتداد رودخانه «می‌سی‌سی‌پی» متعلق به شرکت‌های داوکمیکالز (Dow Chemical)، «سینتک» (Shintech)، نوا کمیکال شل (NOVA Chemical Shell)، «اولین» (Olin) و «اکسی‌کم» (OxyChem) و بخش شیمیایی اکسیدنتا پترولیوم (Occidental Petroleum) فعالیت خود را متوقف کردند.

حدود سالانه ۶ میلیون و ۵۳۰ هزار تن یا ۱۶ درصد از مجموع سالانه ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ظرفیت اتیلن و بیش از سالانه ۵ میلیون تن یا ۲۱ درصد از ظرفیت سالانه ۲۴ میلیون تنی پلی‌اتیلن ایالات متحده آمریکا اکنون متوقف شده است.

با این حال، تولید محصولات در زنجیره تولید پلی‌وینیل کلرید (PVC) برای مصارف ساخت و ساز و ساختمان با توجه به حجم بالای عملیات در امتداد رودخانه می‌سی‌سی‌پی تحت تأثیر قرار گرفته است، به‌طوری که ۴۱ درصد از تولید ۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تنی تولید پی‌وی‌سی آمریکا غیرعملیاتی شده است.

اگر بادهای آیدا به تاسیسات آسیب برساند و قطعی برق برای روزها یا هفته‌ها ادامه یابد، دوره توقف فعالیت مجتمع‌های پتروشیمی در این منطقه طولانی می‌شود.

راب استیر، مدیر ارشد تجزیه و تحلیل صنعت پتروشیمی جهان در این باره گفت: انتظار می رود کلرو وینیل‌ها بیشترین تأثیرپذیری را داشته باشند زیرا عرضه در سراسر زنجیره تولید، از کلر و سود سوزآور تا پی‌وی‌سی، از زمان طوفان‌های «لورا» و «دلتا»، در ماه‌های اوت و اکتبر ۲۰۲۰، در منطقه «چارلز لیک» ایالت لوئیزیانا محدود بوده است.

از زمان وقوع سرمای قطبی شدید ماه فوریه که فعالیت مجتمع‌های پتروشیمی در امتداد مناطق واقع در خلیج مکزیک آمریکا و بسیاری از مناطق داخلی ایالات متحده را به‌طور گسترده به تعطیلی کشاند، محدودیت عرضه تشدید شده است.

استیر گفت: توقف فعاللیت واحدهای کلرو وینیل‌ها عرضه محدود در بازارهای انواع این محصول از جمله پی‌وی‌سی را تشدید می‌کند.

کلر نخستین حلقه در زنجیره تولید پی‌وی‌سی و سود سوزآور، به‌عنوان محصولات جانبی تولید کلر و مواد اولیه کلیدی برای صنایع آلومینا و خمیر کاغذ است.

کد خبر: ۱۰۵٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha