۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۱
قصه تکراری کمبود مرغ در ایلام؛ مشکلات مرغداران حل نشد
بازار گزارش می‌دهد؛

قصه تکراری کمبود مرغ در ایلام؛ مشکلات مرغداران حل نشد

ایلام- قصه کمبود مرغ در استان ایلام برای چندمین بار در سال جاری به دلیل عدم توجه مسئولان به شبکه توزیع و مشکلات مرغداران هنوز حل نشده است.

بازار؛ گروه استان ها: کمبود مرغ در استان ایلام که خود قطب تولید مرغ است و سالانه ۵۰ هزار تن مرغ در استان تولید می شود که چند برابر میزان مصرف استان است جای تامل دارد.

استانی که حالا تولیدات مرغ آن نیاز بازار خود را تامین نمی کند، از سوی دیگر عدم نظارت کافی بر شبکه توزیع و چند نرخی شدن قیمت مرغ در ایلام با سایر استان ها باعث شده تا مرغ ایلام به صورت خارج از شبکه راهی دیگر مناطق کشور شود.

کاهش جوجه ریزی در مرغداری های ایلام
رئیس اتحادیه مرغداران ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به سوال این که با توجه به اینکه کشتار روزانه مرغ بیش از ۶۰ تن در کشتارگاه ایلام است ولی مصرف استان روزانه کمتر از این مقدار است، چرا باز در استان با کمبود مرغ مواجه هستیم، اظهار داشت: اخیرا در استان ایلام در بحث تولید مرغ با مشکلاتی مواجه بودیم چون در خردادماه جوجه ریزی کمی در استان صورت گرفت و مرغداران از جوجه ریزی استقبال نکردند.

عزیز قیصوری بیان کرد: دلیل این عدم استقبال این بود که مشکل قیمت مصوب مرغ حل نشد و مرغداران استان به قیمت ها متعرض بودند، اگر قیمت مصوب در استان اجرایی شود برای این مصوبه الزاماتی وجود دارد.

در خردادماه از ۳۵۰ واحد مرغداری شاید بتوان گفت که ۵۰ واحد از این تعداد مرغداری جوجه ریزی کردند

وی افزود: مرغداران برای اجرای قیمت مصوب الزاماتی داشتند که جوجه و نهاده به قیمت مصوب به دست مرغدار برسد.

رئیس اتحادیه مرغداران ایلام تصریح کرد:متاسفانه این گونه نشد و جوجه و نهاده مصوب به دست مرغدار نرسید.

بی توجهی مسئولان به مشکلات مرغداران
قیصوری عنوان کرد: مسئولان این موارد و مشکلات مرغداران را در قیمت مرغ نمی بینند، در انتها نتیجه این می شود که تولیدکننده از جوجه ریزی استقبال نمی کند.

قصه تکراری کمبود مرغ در ایلام؛ مشکلات مرغداران حل نشد

وی عنوان کرد: به همین دلیل در خردادماه از ۳۵۰ واحد مرغداری شاید بتوان گفت که ۵۰ واحد از این تعداد مرغداری جوجه ریزی کردند.

قیصوری بیان کرد: این میزان جوجه ریزی یک فاجعه در استان بود که طی یک ماه گذشته در بازار مرغ استان نمود پیدا کرد.

وی گفت: مرغداران می گویند مبلغ یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزارتومان در استان مانند دیگر استان ها برای قیمت مرغ افزایش پیدا کند، مسئولان متاسفانه این افزایش را اعمال نکردند.

رئیس اتحادیه مرغداران ایلام عنوان کرد: این اتفاقات که مرغ ایلام چرا به استان های همجوار می رود به این دلیل است که افزایش ۲ هزار تومانی که اتحادیه درخواست می کند تا چه اندازه برای مرغدار چقدر مهم و حیاتی است.

عامل کمبود مرغ تولید کننده نیست
قیصوری افزود: مرغ به دست مردم با قیمت ۲ هزار تومان بالاتر برسد بهتر است از اینکه مرغ در بازار استان نباشد و راهی دیگر استان ها شود.

وقتی به مسئولان هم که پناه می بریم موضع می گیرند، خواهش ما این است که مسئولانی که مرتبط با مرغ نیستند در کار مرغدار دخالت نکنند

رئیس اتحادیه مرغداران استان بیان کرد:در کل مرغداران با هزینه های سرسام آوری روبه رو هستند، مردم این را بدانند عامل گرانی مرغ مرغدار نیست و مرغدار تمام زحمت خود را می کشد.

قصه تکراری کمبود مرغ در ایلام؛ مشکلات مرغداران حل نشد

وی اظهار داشت: هر واحد مرغداری حدود ۲۰ نفر شاغل به کارگیری می کند اما متاسفانه اخیرا با این مشکلات مواجه می شود.

قیصوری اضافه کرد: به مسئولان هم که پناه می بریم موضع می گیرند، خواهش ما این است که مسئولانی که مرتبط با مرغ نیستند در کار مرغدار دخالت نکنند.

وی گفت: من قول می دهم از صفر تا صد مرغ اگر در دست اتحادیه مرغداران باشد هیچ وقت استان با مشکل کمبود مرغ مواجه نمی شود.

قیصوری افزود: متاسفانه ما که به مسئولان پناه می بریم و می گوییم مشکل داریم، موضع گیری می کنند، در صورتیکه حمایت از مرغدار حمایت از مصرف کننده است.

رئیس اتحادیه مرغداران ایلام ادامه داد: در استان ایلام سه برابر نیاز استان ظرفیت تولید مرغ وجود دارد، چرا باید برای تولید مصرف استان مشکل داشته باشیم.

خسارت نوسانات برق به کشتارگاه ایلام
وی گفت: اخیرا تنها کشتارگاه مرغ ایلام با مشکلی مواجه شده که اگر مسئولان در کنار تولیدکننده نباشند، استان با چالشی جدی مواجه می شود.

قیصوری اضافه کرد: کشتارگاه به خاطر نوسانات برق در طول چند روز گذشته متاسفانه با ۱.۵ تا ۲ میلیارد خسارت مواجه شده است.

وی گفت: بیشتر دستگاه های اصلی کشتارگاه سپید مرغ مانشت به دلیل قطعی برق با مشکلاتی مواجه شده اند.

تشدید نظارت بر بازار مرغ استان‌
معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان ایلام نیز از تشدید نظارت و بازرسی بر نحوه توزیع و عرضه مرغ در بازار ایلام خبر داد.

قصه تکراری کمبود مرغ در ایلام؛ مشکلات مرغداران حل نشد

عزت الله عبدخانی بیان کرد: گشت مشترک بازرسی و نظارت بر بازار مرغ با حضور بازرسان صمت و نمایندگان تعزیرات حکومتی، دامپزشکی و اماکن نیروی انتظامی برگزار شده است.

وی افزود: علاوه بر تشکیل پرونده تخلف برای واحدهای عرضه کننده برای تعداد سه واحد از طرف دادستانی دستور پلمب صادر شده است.

عبدخانی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته تصریح کرد: از هفته آینده با برنامه ریزی لازم و با هدف مدیریت و کاهش انحراف در سطح عرضه، میزان مرغ تحویلی به عوامل عمده و خرده فروشان با توجه به گستره جغرافیای شهر، جمعیت مصرف کننده وعرضه و تقاضا از طرف اداره بازرگانی داخلی سازمان صمت ایلام تعیین و عملیاتی خواهد شد.

این چندمین بار است که در سال جاری با مشکل کمبود و نبود گوشت مرغ در سطح بازار ایلام مواجه هستیم که ضرورت دارد برای رفع این مشکل مسئولان تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.

کد خبر: ۱۰۵٬۴۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha