۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
بانک مرکزی مسئول حفظ ثبات اقتصادی
دبیرکل بانک مرکزی عنوان کرد

بانک مرکزی مسئول حفظ ثبات اقتصادی

طالبی، دبیرکل بانک مرکزی با تاکید بر بانک محور بودن اقتصاد ایران، افزود: بانک مرکزی مسئول حفظ ثبات اقتصادی است.

 به گزارش بازار به نقل از ایبنا، محمد طالبی امروز در پنل بررسی استقلال بانک مرکزی که در حاشیه سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی برگزار شد، گفت: این ابهام در اذهان وجود دارد که چرا بانک در خدمت توسعه اقتصادی کشور نیست؟ چرا با وجود اینکه این همه فعالیت اقتصادی در صنایع فولادی، غذایی، خودرو و … داریم، تاکنون اقدام به عرضه اوراق قرضه یا مشارکت نکرده اند؟

وی افزود: علت آن مشخص است چون اقتصاد ما بانک محور بوده و هیچ مصوبه‌ای نداریم که اقتصاد ما را بازار محور کند. دبیر کل بانک مرکزی تصریح کرد: اگر ابهامی هست به چند نکته بر می‌گردد. معتقدم گزارش دهی نظام بانکی مناسب نیست. دوم اینکه منابع در اقتصاد ما کم است، چرا که بازار را توسعه ندادیم. البته به این معنی نیست که نقدینگی افزایش یابد، بلکه باید بازار توسعه داده شود.

طالبی تاکید کرد: وارد کردن فشار بیشتر به نظام بانکی، رشد نقدینگی را در پی دارد. موضوع دیگر این است که نرخ واقعی بهره بانکی، منفی است و در نتیجه همه متقاضی دریافت تسهیلات هستند چون ارزان برای آنها تمام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی مسئول حفظ ثبات اقتصادی است، خاطرنشان کرد: باید بررسی شود قاطبه تسهیلات بانکی به چه شکلی دریافت می‌شود چون نرخ تسهیلاتی که در حال حاضر تعیین شده، اشتباه است. از سوی دیگر به بانک تکلیف کردیم که تسهیلات داده شود حتی برای نحوه بازپس گیری آن هم قانون تعیین کردیم، این دخالت در استقرار نظام بانکی است.

کد خبر: ۱۰۵٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha