۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
سنگ آهن در جهان 157 دلار در ایران 40 دلار
کاهش سرمایه گذاری در زنجیره ابتدایی فولاد

سنگ آهن در جهان 157 دلار در ایران 40 دلار

قیمت سنگ آهن در بازار ایران تفاوت زیادی با بازارهای جهانی دارد. این در محصول در بازارهای جهانی در حالی حدود ۱۵۷ دلار قیمت دارد که در ایران به قیمت کمتر از ۴۰ دلار خریداری می شود.

بازار؛ گروه صنعت:  بر اساس  برنامه‌ ریزی های صورت گرفته  تولید فولاد در سال ۱۴۰۴ باید به حدود  ۵۵میلیون تن برسد. تحقق این هدف به ۸۰میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن نیاز دارد  و برای رسیدن به این حجم کنسانتره باید دست کم  ۱۶۲میلیون تن سنگ‌آهن از معادن استخراج شود.

این در حالی است که بر اساس آمار موجود ظرفیت استخراج سنگ آهن  از معادن کشور تا پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۹۵میلیون تن بوده  و  در بهترین حالت پیش بینی می شود که این رقم  تا سال ۱۴۰۴ حداکثر ۱۴۰میلیون تن برسد.  

سنگ آهن در جهان 157 دلار در ایران 40 دلار
قیمت سنگ آهن در هفته گذشته

احمد رضوی نیک رییس انجمن نورد کاران اما رسیدن به این حجم از تولید را با با توجه به شرایط فعلی بعید می داند. او در حالیکه از کاهش سرمایه گذاری در زنجیره ابتدایی فولاد خبر می دهد، به خبرگزاری بازار گفت: قیمت سنگ آهن در بازار جهانی هم اکنون حدود ۱۵۷ دلار است در حالیکه در ایران این محصول به قیمت کمتر از ۴۰ دلار در اختیار فولادسازان قرار می گیرد و همین مساله موجب شده که بخش خصوصی انگیزه ای برای ورود به این حوزه  نداشته باشند.

او ادامه داد: فولادسازان سنگ آهن را درحالی دست کم ۱۱۰ دلار کمتر از بازار جهانی دریافت می کنند، که محصول نهایی خود را بالاتر از قیمت جهانی عرضه می کنند.

رضوی نیک همچنین با اشاره به رشد قیمت ها، افزود:  از ابتدای سال تا حالا  با مهندسی قیمت ها، نرخ محصولات فولادی در بورس هفته ای ۲  الی  ۳ درصد افزایش پیدا کرده است. به طوری که قیمت شمش بیلت (در تولید میلگرد  و تیرآهن از استفاده می شود) از ۱۲ هزار تومان در ابتدای سال به حدود ۱۷ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در ایران هیچ ارتباطی با قیمت های جهانی نداشته و تقریبا یک روند ثابتی را طی می کند.

کد خبر: ۱۰۵٬۴۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha