۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
نظام تولید در ایران منفک از نظام توزیع عمل می‌کند
مشاور اسبق وزرای جهاد کشاورزی:

نظام تولید در ایران منفک از نظام توزیع عمل می‌کند

مشاور اسبق وزرای جهاد کشاورزی با انتقاد از اینکه نظام تولید در ایران منفک از نظام توزیع عمل می کند گفت: در کشور ما بخش تولید و توزیع چشم بسته عمل می کنند.

به گزارش بازار، محمدرضا شافعی نیا، دبیرکل انجمن علوم و صنایع غدایی ایران و مشاور اسبق وزرای جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه نظام توزیع بخشی از حوزه بازرگانی کشور و بالتبع دارای مشکلاتی است گفت: عوامل و مسائل متعددی بر نیازهای مردم از نظر کمی و کیفی و قیمتی اثرگذار هستند.

وی افزود: ۳۸ درصد اقتصاد خانوار بر پایه غذاست اما متاسفانه توانایی خرید مردم کاهش یافته و لذا وزرای جدید باید توجه ویژه ای به این قضیه داشته باشند.

مشاور اسبق وزرای جهاد کشاورزی از وضعیت زیرساختی و یارانه ای و رانتی بودن اقتصاد ایران انتقاد و اظهارکرد: اگرچه یارانه، در حقیقت کمکی به دهک های پایین جامعه است اما به دلیل اجرای نامناسب برای یک عده منفعت و رانت زیادی را به دنبال داشته و دارد.

شافعی نیا با تأکید بر لزوم تحول اساسی در نظام توزیع و بازرگانی گفت: اگر نظام بازرگانی ما علمی شود نظام توزیع هم اصلاح خواهد شد.

وی با اظهار اینکه ما از نظر تولید کمبود نداریم بیان کرد: برخی اظهارات و مصاحبه های مسئولان بدون توجه به وضعیت بازار و شرایط کشور، اعتماد مردم و نظام توزیع را دچار مشکل می کند و موجب افزایش تقاضای کاذب می شود.

دبیرکل انجمن علوم و صنایع غدایی ایران تصریح کرد: ضعف نظارت بر عملکرد بازار و سیاست های نامناسب اقتصادی دولت نظام توزیع و سیستم بازرگانی و اقتصاد غذا را مختل می کند.

شافعی نیا با انتقاد از اینکه نظام تولید در ایران منفک از نظام توزیع عمل می کند یادآورشد: در کشورهای پیشرفته نظام توزیع به بخش تولید هم خط می دهد که چگونه عمل کند اما در کشور ما بخش تولید و توزیع چشم بسته عمل می کنند.

وی همچنین قانون و برنامه جامع تجارت و حذف قیمت گذاری دستوریِ ناشی از پرداخت یارانه ها را به عنوان دو راهکار اصلی برای اصلاح نظام توزیع و تولید در کشور برشمرد و بر آن تأکید کرد.

کد خبر: ۱۰۵٬۳۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha