۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
تنظیم بازار را با قرارداد رسمی به تشکل ها بسپارید
دبیر انجمن صنایع لبنی ایران خطاب به وزیر جهاد مطرح کرد

تنظیم بازار را با قرارداد رسمی به تشکل ها بسپارید

باکری دبیر انجمن صنایع لبنی ایران با بیان اینکه ضروری است برنامه های وزیر جدید در درجه اول حول محور تامین امنیت غذایی کشور قرار بگیرد، گفت: برای تنظیم بازار تنها راه، برون سپاری امور به تشکل ها است.

بازار؛ گروه کشاورزی: بحث تنظیم بازار محصولات کشاورزی از جمله اصلی ترین مباحثی است که سال ها است بخش را درگیر کرده است و  کارشناسان معتقدند هیچ گاه به نحوی نبوده که تولید کننده و مصرف کننده هر دو راضی باشند. به عبارت  دیگر همیشه تصمیمات اتخاذ شده در راستای تنظیم بازار محصولات به ضرر یکی از طرفین و به نفع دیگری بوده است. با این وجود  با روی کار آمدن وزیر جدید جهاد کشاورزی فعالان بخش امیدوارند که با دخیل کردن بخش خصوصی، تشکل ها و تعاونی های بخش در امور مربوطه بازار محصولات کشاورزی سامان داده شود.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در خصوص فوری ترین برنامه ای که وزیر جدید جهاد کشاورزی باید در دستور کار خود قرار بدهد به خبرگزاری «بازار» گفت: با توجه به تمرکز اختیارات قانون انتزاع در وزارت جهاد کشاورزی، در واقع امنیت غذایی کشور چه در بخش امنیت غذایی انسانی و چه در بخش دامی حائز اهمیت بالایی است و لذا  اولویت برنامه وزیر جهاد کشاورزی کشاورزی بایستی این امر باشد.

باکری افزود: بنابراین تمام برنامه های وزیر جدید در درجه اول باید حول محور تامین امنیت غذایی کشور قرار بگیرد و برای تحقق آن نیز وی بایستی با کمک رئیس جمهور، هماهنگی الزام آور سایر سازمان ها و وزارتخانه ها را در این رابطه بطلبند. بنابراین اولین گام را از این برنامه باید شروع کنند و بعد دیگر برنامه های مدنظر شان را پیگیری کنند.

پیشنهاد ما این است که وزیر جدید جهاد کشاورزی طی قراردادهای معین و توأم با مسئولیت پذیری، کار تنظیم بازار را به بخش خصوصی و فعالان این حوزه بسپرد

وزیر جهاد تنظیم بازار را به تشکل های بخش بسپرد
دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در خصوص بهترین راهکار وزیر جدید برای تنظیم بازار نیز اظهار داشت: ما فعالان بخش خصوصی معتقدیم که از آنجایی که بازار کالاهای خودش را توسط بنگاه های فعال در این بخش تامین می کند، بهترین سیاست این است که تنظیم بازار مواد غذایی را به بنگاه ها و تشکل های فعال در این زمینه بسپارند.

باکری افزود: در واقع پیشنهاد ما این است که وزیر جدید جهاد کشاورزی طی قراردادهای معین و توأم با مسئولیت پذیری این کار را به بخش خصوصی و فعالان این حوزه بسپارد نه اینکه فقط لفظا به آنها مسئولیت بدهند اما در عمل اختیاراتی به آنها واگذار نکنند.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر ما به وزیر جدید پیشنهاد می دهیم که با عقد قراردادهای رسمی که بر اساس قانون نیز وزارتخانه ها جهت برون سپاری وظایف محوله در رابطه با خدمات رسانی به جامعه می‌دهد مجاز هستند، این امور و وظایف بخش کشاورزی را برون سپاری کنند و فعالان بخش را مسئول کنند که بازار را تامین کنند.

باکری تصریح کرد: جز به کارگیری ظرفیت‌ های ۱۰۰ درصدی بنگاه‌ های بخش خصوصی و تعاونی ها تصور نمی‌کنم هیچ راهی در شرایط فعلی کشور برای تنظیم بازار جواب بدهد.

وی در پایان تاکید کرد: در حقیقت در شرایط فعلی کشور، دولتی که سراپا با سیاست هایی که در گذشته اتخاذ شده درگیر شده است و در نهایت می توان گفت میراث تمام سیاست های گذشته را امروز در قالب بحران حداکثری در بخش‌های مختلف به ارث برده، تنها راهش این است که ظرفیت و توان مردم و بنگاه های فعال در این صنعت را به کار بگیرد و از این راه بتواند کشور  را به امنیت غذایی مناسب برساند.

در حالی که صنعت کشاورزی ذاتا با آب و خاک پیوند دارد وزیر پیشین نتوانست برنامه ریزی صحیح و علمی برای حفظ منابع آبی و خاکی انجام بدهد

حجتی؛ پایه ریز تمام معایب و محاسن امروز بخش کشاورزی| عدم برنامه ریزی علمی برای حفظ منابع آبی و خاکی بحران آب را رقم زد
 وی در خصوص عملکرد وزیر سابق جهاد کشاورزی گفت: شخص خاوازی مدت کوتاهی این وزارتخانه را در دست داشت و به ‌تبع بیشتر درگیر میراثی بود که به وی رسیده بود و از سوی دیگر شاید آنچنان فرصتی هم نداشت که بتواند اقدامات اساسی را شروع کند. در واقع وی یک فرد آکادمیک بود در حالی که آشنا شدن با ساختار بسیار پیچیده ای که وزارت جهاد کشاورزی دارد زمان بر بود و نتوانست چندان با بخش های مختلف وزارتخانه آشنا شود.

باکری افزود: اما شخص حجتی مدت طولانی در وزارت جهاد کشاورزی بوده است بنابراین می‌توان وی را پایه ریز تمام معایب و محاسنی که امروز در بخش کشاورزی داریم بدانیم.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: عمده ترین ایرادی که به سیاست های شخص حجتی در زمان وزارت خود  وارد بوده این است که نتوانسته زیرساخت آب و خاک را در برنامه های کشاورزی که در دست داشت لحاظ کند و به عنوان یک اولویت ببیند.

وی ادامه داد: در واقع حجتی یکسری برنامه ها و اهدافی که در این زمینه در نظر داشت را نتوانست اجرایی کند به همین دلیل امروز کشور با یک چالش فوق‌ العاده حاد مواجه شده است.

باکری گفت: در حقیقت می توان اینگونه گفت که وزیر پیشین نتوانست یک برنامه ریزی صحیح و علمی برای حفظ منابع آبی و خاکی انجام بدهد این در حالی است که صنعت کشاورزی ذاتا با آب و خاک پیوند دارد. نتیجه ای این عدم توانایی این شده است که تا امروز یک بحران سنگین در بخش کشاورزی مواجه شدن با بحران آب و خاک است.

کد خبر: ۱۰۵٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha