۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
استفاده از مصالح‌ غیراستاندارد در ساختمان سازی همدان| وقتی معمار خشت‌اول را کج می‌نهد
بازار گزارش می‌دهد؛

استفاده از مصالح‌ غیراستاندارد در ساختمان سازی همدان| وقتی معمار خشت‌اول را کج می‌نهد

همدان- درحالی داشتن مصالح ساختمانی استاندارد رکن لازم در یک ساخت و ساز کیفی است که ۲۷ واحد تولیدی بتن در همدان به دلیل آنچه تولید محصول غیراستاندارد عنوان شده تعطیل شده و یا در معرض تعطیلی هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بر اساس مصوبه‌ هیئت دولت درخصوص ساماندهی تولید، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی از اول فروردین سال ۸۷ به‌کارگیری مصالح استاندارد ساختمانی در تمامی ساخت و سازهای کشور اجباری شد.

دقیق هم که شویم می بینیم که با توجه به این‌که کشور ما در معرض بلایای طبیعی قرار دارد باید تمامی اصول ایمنی و استانداردهای مربوطه رعایت شود ضمن اینکه در این خصوص الزامی به نام «استانداردسازی و افزایش کیفیت ساخت و ساز» وجود دارد که این موضوع ممکن و محقق نخواهد شد مگر آن که مواد اولیه مورد استفاده در این عرصه استاندارد باشند.

عقب تر که می رویم به برخی موضوعات برخورد می کنیم به نحوی که چندی پیش بود که رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در بازدید از واحد تولیدی بتن آماده پارس لانه، صنعت ساختمان را یکی از صنایع پیشرو دانست و گفت: بتن به عنوان زیرساخت اصلی صنعت ساختمان در توسعه عمرانی کشور نقش بسزایی دارد.

اگر استانداردهای کارخانه ای نسبت به استانداردهای ملی برتری داشته باشند بیانگر پویایی آن مجموعه است

غلامرضا شریعتی با اشاره به تدوین استانداردهای کارخانه ای گفت: اگر استانداردهای کارخانه ای نسبت به استانداردهای ملی برتری داشته باشند بیانگر پویایی آن مجموعه است.

استفاده از مصالح‌ غیراستاندارد در ساختمان سازی همدان| وقتی معمار خشت‌اول را کج می نهد

وی اضافه کرد: استانداردهای کارخانه ای را به نام خود ثبت کنید تا ضمن حفظ مالکیت معنوی، استاندارد های ملی هم به همان سمت حرکت کند.

بی توجهی به استانداردها در ساخت و ساز ها در بلند مدت، حوادث طبیعی و خسارتهای جبران ناپذیری را به دنبال دارد

شریعتی استاندارد سازی و افزایش کیفیت ساخت و ساز را یک الزام دانست و گفت: بی توجهی به استانداردها در ساخت و ساز ها در بلند مدت، حوادث طبیعی و خسارتهای جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

وی خطاب به تولیدکنندگان مصالح ساختمانی گفت: با تولید مصالح ساختمانی استاندارد و رعایت مقررات فنی، برای حفظ سلامتی و ارتقای کیفیت زندگی از هیچ کوششی دریغ نکنید.

اما به راستی با این تفاسیر و با توجه به موضوعی که برای سیمان پیش آمده است، آیا می توان کیفیت سازه ها را سنجید و مصالح مورد استفاده آن ها را کیفیت سنجی نمود؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال و در این زمینه بر آن شدیم تا گفتگویی با محمد مددی؛ مدیرکل استاندارد استان همدان و محمد هاشمی، معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد همدان به عنوان مسئولین و متولی استاندارد در استان گفتگویی ترتیب دهیم و در ادامه، پای صحبت های سعید درویشی؛  رئیس انجمن تولیدکنندگان بتن آماده و فرآورده‌های بتنی استان همدان بنشینیم که متن این صحبت ها را می خوانید:

عدم رعایت برخی از اصول استاندارد باعث بروز حوادث و ضررهای مالی و جانی می‌شود

محمد مددی در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح کرد: بحث استاندارد و استانداردسازی در تمامی حوزه‌ها مطرح است و به هیچ عنوان متولی آن محدود به یک سازمان خاص نمی تواند باشد.

مدیرکل استاندارد استان همدان با تاکید بر اینکه استانداردسازی بحثی فرابخشی است و مربوط به یک نهاد خاص نیست، عنوان کرد: با افزایش سطح آگاهی‌های عمومی باید این بحث را در جامعه طرح موضوع و دنبال نمود.

وی ادامه داد: مردم باید موضوع استاندارد و استانداردسازی را در دستور کار داشته تا بتوانیم این روند را بهتر و باکیفیت تر به نتیجه برسانیم بدین ترتیب، نیاز است تا تعاملی بهتر از گذشته در این عرصه رقم بخورد و از ظرفیت‌های مردمی نیز در این عرصه استفاده شود.

استفاده از مصالح‌ غیراستاندارد در ساختمان سازی همدان| وقتی معمار خشت‌اول را کج می نهد

مددی با تاکید بر اینکه باید سطح آگاهی‌های مردمی در عرصه استاندارد ارتقا یابد، گفت: در این راستا باید تعامل و همکاری و هم افزایی مناسبی بین بخش‌های دولتی و تشکل‌های صنفی برقرار شود.

وی با بیان اینکه عدم رعایت برخی از اصول و نکات استاندارد باعث بروز حوادث و ضررهای مالی و جانی می‌شود، خواستار ارتقای سطح فرهنگی مردم در استفاده از مصالح باکیفیت ساختمانی از سویی و از جهتی دیگر ارتقای کیفیت و استانداردسازی مصالح ساختمانی شد و گفت: در همین راستا از فعالیت واحدهای غیر استاندارد نیز در این عرصه ممانعت به عمل آید.

مدیرکل استاندارد استان همدان عنوان کرد: خروجی این تفاهم نامه سازه و ساختمانی با کیفیت و با مصالحی استاندارد خواهد بود که امید است بتوانیم با این روند، نقش کاتالیزور و هماهنگ کننده خود را به خوبی ایفا کنیم.

مددی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های بخش خصوصی و صنفی در این عرصه، اظهار کرد: بحث استاندارد موضوعی نیست که بخواهیم آن را با مباحث قضایی و پلیسی پیش ببریم و امیدواریم با همکاری‌ها به عمل آمده این روند به نحو مناسبی و فارغ از این بحث‌ها پیش رود.

دست یاری به سوی تشکل‌های صنفی، متخصصان و صاحبنظران این حوزه دراز می‌کنیم

مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه دست یاری به سوی تشکل‌های صنفی، متخصصان و صاحبنظران این حوزه دراز می‌کنیم، گفت: واحدهایی که پروانه‌هایشان در حالت تعلیق یا ابطال است اعمال قانون شده اند.

مددی با بیان اینکه از تشکل‌ها کمک می‌گیریم تا ظرفیت استاندارد را افزایش دهیم، افزود: تولید کننده‌ای که چشم اندازش رضایت‌مندی مشتری نباشد، محکوم به شکست است چراکه استانداردسازی یک مقوله علمی است.  

وی با بیان اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان در شرایط سختی کار می‌کنند، گفت: به دنبال این هستیم که با سهل‌ترین شرایط در خدمت آنها باشیم و کمک موثری به آن ها داشته باشیم، همچنین معتقدیم استانداردسازی می‌تواند در حل مشکلات کارساز و اثربخش باشد. 

مددی تاکید کرد: سالانه ۲۰ تا ۲۲ واحد نمونه کشوری انتخاب می‌شوند که از بین آن‌ها ۲ مورد مربوط به بتن آماده است و باید سعی کنیم که استان همدان در این عرصه مطرح شود و افرادی که با برچسب شما کالای بی کیفیتی در این عرصه به مردم می‌دهند، به رسانه‌ها معرفی و عرصه بر آن‌ها تنگ شود.

تعداد ۱۰ تا ۱۲ واحد در مسیر ابطال پروانه و ۳ تا ۴ واحد در مسیر تعطیلی است و دو هفته به آن‌ها فرصت می‌دهیم تا روند استانداردسازی و اخذ پروانه را در پیش بگیرند

مدیرکل استاندارد استان همدان در این خصوص عنوان کرد: تعداد ۱۰ تا ۱۲ واحد در مسیر ابطال پروانه و ۳ تا ۴ واحد در مسیر تعطیلی است و دو هفته به آن‌ها فرصت می‌دهیم تا روند استانداردسازی و اخذ پروانه را در پیش بگیرند و در صورتی که این روند را طی نکنند اسامی آن‌ها در اختیار رسانه‌های استانی و صدا و سیما قرار خواهد گرفت تا مردم نیز این واحدها را بشناسند.

استفاده از مصالح‌ غیراستاندارد در ساختمان سازی همدان| وقتی معمار خشت‌اول را کج می نهد

مددی در خصوص سیمان همدان نیز مطرح کرد: بایستی انجمن های صنفی در این زمینه ما را یاری کنند تا بتوانیم نوع سیمان مناسب برای بتن ریزی را مشخص و آن را به سازنده ها و انبوه سازان معرفی کنیم تا سازه ها و بناهای مستحکم، ایمن و استانداردی نیز ساخته شوند.

تولید سیمان در همدان یکی از نقاط قوت استان است اما باید در مسیر استانداردسازی ورود پیدا کنیم

مدیرکل استاندارد استان همدان در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه تولید سیمان در همدان یکی از نقاط قوت استان است اما باید در مسیر استانداردسازی ورود پیدا کنیم، عنوان کرد: با همکاری بخش خصوصی، تشکل ها و انجمن های صنفی در این عرصه و حوزه بتن بایستی بتوانیم واحدهای بتن آماده غیراستاندارد را شناسایی و این واحدها را به سمت استانداردسازی سوق دهیم.

معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد همدان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: اعتقاد ما به بخش خصوصی موجب انعقاد قراردادی شد تا بتوانیم هماهنگی و هم افزایی در خصوص ساماندهی، استانداردسازی تولید، عرضه، توزیع و مصرف فرآورده بتن آماده در سطح استان همدان را به انجام برسانیم.

محمد هاشمی با بیان اینکه به کیفیت دست نمی یابیم مگر آن‌ها که مرتبط با این روند هستند، همه پای کار بیایند، اظهار کرد: تولید بتن بسیار پیچیده است و قطعاً هدف اصلی در این عرصه ارتقای کیفیت بتن و مصالح معرفی شده در عرصه سازه‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه بایستی بتوانیم بتن استان را فی الواقع کیفیت بخشیم، اذعان کرد: امید است تا در این عرصه همکاری‌ها با بخش خصوصی به خوبی پیش رود تا با مصالحی خوب بتوانیم در مسیر توسعه پایدار نیز پیش رویم.

واحدهای تولیدی بتن که استاندارد نیستند شناسایی و جلوی بتن ریزی ها گرفته شود
هاشمی ادامه داد: این مسیر باید با همکاری بخش خصوصی پیش رود و واحدهای تولیدی بتن که استاندارد نیستند، شناسایی و جلوی بتن ریزی ها گرفته شود.

معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد همدان با بیان اینکه بایستی بتوانیم در مسیری ورود پیدا کنیم که مصالح خوب، باکیفیت و استاندارد برای سازه های استان مورد استفاده قرار گیرند، عنوان کرد: با این روند است که شهر و استان مستحکم تری خواهیم داشت و می توانیم در مسیر توسعه پایدار نیز قدم برداریم.

استفاده از مصالح‌ غیراستاندارد در ساختمان سازی همدان| وقتی معمار خشت‌اول را کج می نهد

رئیس انجمن تولیدکنندگان بتن آماده و فرآورده‌های بتنی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه گاه بخشنامه‌ها در بدنه دولت وضع و به بحث‌های تخصصی توجه نمی شود، عنوان کرد: امید است شاهد برقراری روابط مناسبی در این عرصه باشیم چرا که هم اکنون جایگاه ساخت و ساز در استان همدان فراهم است و از سویی، با توجه به گسل‌ها و زلزله خیزی استان نیاز است تا جای ممکن از استاندارد کمک گرفت و با بکارگیری دستگاه‌های اجرایی مانند نظام مهندسی و سازمان صنعت در این مسیر گام برداشت.

سعید درویشی با بیان اینکه بایستی بتوانیم ارتقای کیفیت و استانداردسازی سازه ای را در پیش بگیریم، گفت: با سیاست گذاری‌های به عمل آمده بسیاری از واحدهای تولیدی ما به تعطیلی کشیده شده اند.

ورود سیمان به بورس واحدهای ما را به تعطیلی سوق داده و هم اکنون مجبور به خرید سیمان از دیگر مناطق هستیم

وی در تشریح این موضوع به سیاست گذاری‌های در جهت ورود سیمان کشور به عرصه بورس اشاره کرد و افزود: این روند واحدهای ما را به سوی تعطیلی سوق داده و هم اکنون مجبور به خرید سیمان از دیگر مناطق هستیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان بتن آماده و فرآورده‌های بتنی استان همدان در این راستا تشریح کرد: خوشبختانه استان همدان جزء استان‌هایی است که از لحاظ کیفیت ساخت و ساز ممتاز است، اما متاسفانه ۲۷ واحد تولیدی فعال استان در این عرصه، طی یک ماه گذشته با توجه به یک سری سیاست گذاری‌ها دچار مشکل شدند به نوعی که ۷۰ تا ۸۰ درصد این واحدهای تولیدی به تعطیلی کشیده شدند.

وی با بیان اینکه امیدواریم تا در بحث استانداردسازی به مرحله ای برسیم که حداقل معیارهای پذیرش یک جنس و مواد را شامل نشود، اظهار کرد: بایستی این روند تاحدی ارتقا پیدا کند که در روند کالاها و محصولات باکیفیت و استاندارد نیز درجه بندی را شاهد باشیم.

متاسفانه شاهدیم برخی مواقع دستور العمل‌هایی در بدنه دولت به تصویب می‌رسد که بدون در نظر گرفتن مباحث تخصصی موانع و مشکلات را برای ما بیشتر می‌کند

درویشی در بخش پایانی این گفتگو عنوان کرد: این امر نشات گرفته از عدم فرهنگ سازی مناسب در استفاده از مصالح باکیفیت و معرفی واحدهای استاندارد و جلوگیری از فعالیت واحدهای غیراستاندارد است اما متاسفانه شاهدیم برخی مواقع دستور العمل‌هایی در بدنه دولت به تصویب می‌رسد که بدون در نظر گرفتن مباحث تخصصی موانع و مشکلات را برای ما بیشتر می‌کند و حال، امیدواریم با انعقاد این تفاهم نامه بتوانیم جایگاه ساخت و ساز را در استان خود با توجه به اقلیمی که داریم ارتقاء دهیم.

فرآورده بتن آماده به شماره استاندارد ملی ۶۰۴۴ مشمول مقررات استاندارد اجباری است و بر اساس تبصره ذیل ماده ۱۳ قانون تعزیرات حکومتی، در مورد واحدهای فاقد گواهی از استاندارد (در مورد اقلام مشمول استاندارد اجباری) که تولیدات آن‌ها از نظر ایمنی مضر باشد بلافاصله نسبت به تعطیلی واحد تا زمان اخذ پروانه اقدام می شود.

حال در این عرصه به راستی چه قدر توانسته ایم واحدهایی که مصالح ساختمانی غیراستاندارد تولید می کنند را از فعالیت بازداشته، به انبوه سازان و مردم آن ها را معرفی و مانع از ورود مصالح ساختمانی بی کیفیت و غیراستاندارد به بازار شویم؟

استاندارد شدن محصولات و داشتن لیبل استاندارد بر محصول نه تنها می توان گامی به این سو است بلکه می توان خوشبین به این روند بود که سازه ها و ساختمان ها و طرح های عمرانی با چالش های بسیاری که شاهد آن ها هستیم، روبرو نشده و مسیر برای تاب آوری شهری ارتقا خواهد یافت، روندی که می تواند دستیابی به توسعه پایدار را نیز در امتداد آن رقم و ایجاد مساکنی ایمن را مهیّا سازد.

کد خبر: ۱۰۵٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha