۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۸
۸۰ درصد نهاده‌های کشت پاییزه تأمین شده است| توسعه آبیاری مدرن در ۱۰ هزار هکتار 
مدیرعامل کشت و صنعت مغان:

۸۰ درصد نهاده‌های کشت پاییزه تأمین شده است| توسعه آبیاری مدرن در ۱۰ هزار هکتار 

اردبیل- مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: ۸۰ درصد بذر و نهاده‌های کشت پاییزه در مجموعه کشت و صنعت و دامپروری مغان تأمین شده است.

اسدالله محسن‌زاده در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: محدوده کشت و صنعت مغان در طراحی اولیه ۶۰ هزار هکتار تعریف شده بود که با گذشت زمان و واگذاری به عشایر منطقه و شرکت پارس در حال حاضر ۲۷ هزار هکتار مساحت کشت و صنعت و دامپروری مغان است که ۲۳ هزار هکتار آن در مرحله کشت است.

وی زنجیره کامل تولید را در مجموعه کشت و صنعت مغان یادآور شد و تصریح کرد: با واگذاری این بنگاه اقتصادی به بخش خصوصی شاهد افت تولید در این مجموعه بودیم به طوری که در دو سال اخیر بخش تولید در این مجموعه اقتصادی تعطیل شده بود و کشت و صنعت مغان هیچ تحرکی در این عرصه نداشت.

مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان با بیان اینکه بخش خصوصی تخصص و اهلیت مدیریت این مجموعه را نداشته و با بازگرداندن به عنوان شرکت دولتی در هشت ماه اخیر فعالیت آن انسجام بیشتری پیدا کرده است، گفت:‌ از ۱۵ دی ماه سال گذشته که این مجموعه را تحویل گرفتیم سعی کردیم تا با اولویت توجه به نیروی انسانی و تأمین منابع مالی به موقع حقوق کارگران را پرداخت و افزایش حقوق آنها را در سال ۱۴۰۰ مد نظر قرار دهیم.

افزایش پرداختی حقوق برای پرسنل کشت و صنعت مغان به ۲۶ میلیارد تومان
محسن‌زاده افزود: تاکنون با مدیریت مالی اجازه ندادیم حتی یک روز پرداخت حقوق پرسنل به تأخیر بیفتد و برای دو هزار و ۷۰۰ نفر نیروی شاغل در این مجموعه در کنار پرداخت حقوق و افزایش سالانه، حق جذب ۲۰ درصدی را برای کلیه پرسنل برقرار کردیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: پرداختی حقوق برای پرسنل کشت و صنعت مغان از ۱۴ میلیارد تومان سال گذشته در حال حاضر به ۲۶ میلیارد تومان افزایش یافته و این افزایش حقوق و مزایای و همچنین کمک هزینه‌های پرداختی به اشکال مختلف انگیزه نیروی انسانی را افزایش داده است.

محسن‌زاده ضرورت تأمین نهاده‌های کشت پاییزه را یادآور شد و اضافه کرد: با تأمین این نهاده‌ها هم در بخش زراعت و هم باغات در سال زراعی جاری مشکلی نداشتیم و برای سال زراعی آینده نیز از هم اکنون تدابیر لازم اندیشیده شده تا با تأمین ۸۰ درصد بذر، سموم و کود شیمیایی بدون تأخیر و تعلل کشت پاییزه آغاز شود.

وی به افزایش راندمان تولید شیر از ۲۶ کیلوگرم به بالاتر از ۳۳ کیلوگرم اشاره کرد و ادامه داد: با نگهداری ۱۹ هزار رأس دام سنگین و شش هزار رأس دام سبک رکورد تولید شیر و لبنیان در کشت و صنعت مغان شکسته شد به طوری که ۱۹۴ تن شیر در این کارخانه تولید و فرآوری شده و در سه شیفت کاری تولید محصولات متنوع در اولویت قرار گرفته است.

محسن‌زاده بیان کرد: در بخش زراعت تولید گندم از ۴۰۰ تن به بیش از ۱۶ هزار تن افزایش یافته و در دیگر محصولات نیز افزایش تولید بین ۳۰ تا ۴۰ درصد رقم خورده است.

عقد قرارداد ۲۳ هزار میلیارد تومانی طرح توسعه کشت و صنعت مغان با کشور چین
وی به نوسازی باغات به ویژه کشت یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار باغات زیتون اشاره کرد و گفت: ۲۰۰ هکتار احیای باغات جدید مورد توجه قرار گرفته و درآمد حاصل از محصولات سردرختی این باغات ۳۶ میلیارد تومان بوده که با در نظر گرفتن هزینه تولید محصولات این شرایط سر به سر است.

محسن‌زاده صادرات محصولات کشت و صنعت را به روسیه و کشورهای حوزه قفقاز یادآور شد و تصریح کرد: محصولات لبنی تولید شده در کارگاه لبنیات کشت و صنعت مغان علاوه بر عرضه در بازارهای داخلی، بیشتر در سطح استان به عنوان محصول ارگانیک مورد توجه همشهریان قرار گرفته است.

مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان به فعالیت بیش از یک‌هزار نفر روز در باغات در ایام برداشت محصول و اشتغال سه تا چهار هزار نفر در ایام پیک برداشت محصولات در کشت و صنعت مغان اشاره کرد و افزود: با عقد قرارداد به ارزش ۲۳ هزار میلیارد تومان طرح توسعه کشت و صنعت مغان با کشور چین قرار است زیرساخت‌های لازم برای توسعه این مجموعه فراهم آید تا زمینه اشتغال دو هزار نفر در کشت و صنعت در آینده نزدیک به وجود آید.

تبدیل سیستم آبیاری سقلی به سیستم آبیاری مدرن بزرگترین مشکل کشت و صنعت
وی بزرگترین مشکل کشت و صنعت مغان را تبدیل سیستم آبیاری سقلی به سیستم آبیاری مدرن اعلام کرد و ادامه داد: ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب تخصیص یافته به کشت و صنعت مغان است که ۸۰ درصد اراضی به شکل سقلی آبیاری می‌شود و ما سعی داریم تا اراضی این بنگاه اقتصادی را به سیستم آبیاری مدرن تبدیل کنیم.

محسن‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: اگر در گذشته سالانه ۲۰۰ هکتار اراضی به سیستم آبیاری مدرن مجهز می‌شد الان ۹۰ درصد اراضی کشت و صنعت مغان به شکل آبیاری مدرن تأمین آب می‌شد که این کار انجام نشده و ما مجبور هستیم تا طرح‌های توسعه‌ای را در این زمینه دنبال کنیم چرا که تنها ۷۰۰ هکتار سیستم آبیاری مدرن در کشت و صنعت مغان پابرجاست.

وی اضافه کرد: با وزارت جهاد کشاورزی توافقی را به امضا رساندیم تا ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشت و صنعت مغان به سیستم مدرن آبیاری مجهز شود.

محسن‌زاده زهدار بودن دو هزار هکتار اراضی کشت و صنعت مغان را عامل کاهش تولید در این بخش اعلام کرد و گفت: فرسودگی و کهنگی زیرساخت‌ها در کشت و صنعت مغان از دیگر مشکلات و دغدغه‌های جدی است.

کد خبر: ۱۰۵٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha