۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
چرا توربو خودروهای چینی و داخلی ضعف دارد؟| ضعف در کیفیت ساخت یا کیفیت روغن
بازار گزارش می دهد

چرا توربو خودروهای چینی و داخلی ضعف دارد؟| ضعف در کیفیت ساخت یا کیفیت روغن

اساسی ترین دلیل افزایش خرابی توربو شارژر در کشور به عوامل کاهش کیفیت، عدم کیفیت روغن موتور و سوخت کشور مربوط می شود.

بازار؛ گروه خودرو: از ابتدای سال ۲۰۱۰ میلادی، سیاست خودروسازی در دنیا به سمتی پیش رفت که  حجم و تعداد سیلندرهای پیشرانه خودروها را کاهش دهند. این کاهش در راستای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروها مطرح شده است. مهندسان برای بهبود قدرت پیشرانه‌ها از سیستم‌های پر خوران استفاده کردند، سوپرشارژر و توربوشارژر همان سیستم‌های پر خوران هستند که در خودروها استفاده شده است. خودروهای داخلی و چینی به این سیستم‌ها مجهز هستند، سیستم‌های که به عنوان پاشنه آشیل آن‌ها شناخته می‌شود. میزان خرابی این سیستم‌ها در خودروها به حدی زیاد است که کشور را به شهرت جهانی رسانده است. اما در این گزارش به بررسی دلیل خرابی این موضوع خواهیم پرداخت.

کیفیت توربو شارژر نخستین چالش 
توربوشارژر بیشترین میزان استهلاک را نسبت به سوپرشارژر دارد، زیرا همواره در تنش دمای و مکانیکی فراوانی قرار دارد. کیفیت آلیاژ برخی از توربوشارژرهای خودروهای داخلی و چینی به حدی ضعیف است که با اولین تنش وارد شده به سیستم دچار گیرپاژ می‌شوند. یاتاقان و پروانه توربوشارژر دو جز اصلی این موضوع هستند که با ضعف مواجه شدند. معمولا قطعه سازان چینی و داخلی در استفاده از آلیاژ و مونتاژ قطعه دارای ضعف هستند. گاهی نوسانات (تلرانس)  اجزا به حدی زیاد است که منجربه فرار روغن از یاتاقان‌ها شده و زمینه لازم جهت خرابی را ایجاد می‌کند.
یاتاقان‌ها به دلیل نداشتن کیفیت بالا در توربو شارژ به محض ایجاد تنش دمایی گیرپاژ کرده و مانع از حرکت شفت خواهد شد. این مساله در خودروهای داخلی بیشتر مشاهده می شود. یکی از دلایل سوت کشیدن توربو شارژ خودروهای تولید داخل این مساله است.

گاهی کیفیت روغن به دلیل عدم توجه رانندگان به زمان مناسب برای تعویض زیر سوال می‌رود. توربو شارژ تنها سیستم پرخوران موجود در صنعت خودرو بوده که حساسیت فراوانی به روانکاری و خنک کاری دارد

کیفیت روغن موتور چالش دوم
تولید کنندگان روغن موتور همواره تلاش دارند محصولی متناسب با عملکرد پیشرانه های موجود در کشور به بازار عرضه کنند. اما گاهی کیفیت روغن به دلیل عدم توجه رانندگان به زمان مناسب برای تعویض زیر سوال می‌رود. توربو شارژ تنها سیستم پرخوران موجود در صنعت خودرو بوده که حساسیت فراوانی به روانکاری و خنک کاری دارد. در صورت وجود افت فشار، افت کیفیت، افزایش دما یا وجود برات معلق ناشی از احتراق در روغن موتور، به سرعت معیوب می‌ شود. معمولا روغن موتورهای تولید داخل متناسب با رفتار رانندگی مالکان خودروها تولید نمی شود. از سوی کیفیت سوخت مصرفی داخل کشور منجربه کاهش کیفیت روغن موتور و خرابی پیشرانه می شود.

دشمن اصلی خرابی توربوشارژرها، وجود گردوغبار ورودی به آن است.  لذا کارشناسان توصیه می‌کنند که از فیلترهای هوای اسپرت برای خودروهای مجهز به این سیستم استفاده نکرده و همواره از فیلترهای توصیه شده برای آن استفاده کنید

فیلترهوای اسپرت چالش سوم
یکی از اشتباهاتی که متاسفانه در بین مالکان خودروهای مجهز به پیشرانه توربوشارژر وجود دارد، استفاده از فیلتر هوای اسپرت برای این خودروها است. فیلترهوای اسپرت که در بازار وجود دارد، نمی‌توان مقدار هوای ورودی به پیشرانه را به درستی پالایش کند. دشمن اصلی خرابی توربوشارژرها، وجود گردوغبار ورودی به آن است. هر نوع گردوغبار سبب آسیب رساندن به قطعات متحرک توربوشارژر خواهد شد. البته این مورد را نیز باید ذکر کرد که ورود همین گردوغبارها پس از توربوشارژر، سبب خرابی قطعات داخلی پیشرانه خواهد شد. لذا کارشناسان توصیه می‌کنند که از فیلترهای هوای اسپرت برای خودروهای مجهز به این سیستم استفاده نکرده و همواره از فیلترهای توصیه شده برای آن استفاده کنید. گاهی عدم توجه به این موارد می‌تواند هزینه‌های هنگفت تعمیر را به مالک خودرو متحمل شود.

در پایان باید اشاره داشت خودروسازان داخلی به دلیل عدم آموزش مناسب برای نگهداری از خودرو در زمان تحویل به مشتری، رکورد جهانی خرابی توربو شارژر را در کشور ایجاد کردند.

کد خبر: ۱۰۵٬۰۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha