پیگیری دائم اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب وکار
کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق تهران متعهد شد؛

پیگیری دائم اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب وکار

نمایندگان بخش خصوصی در سومین گردهمایی مجازی خود در کمیسیون «بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید» اتاق تهران به بحث و بررسی مصوبات بر زمین مانده این کمیسیون در دوره پیشین فعالیتش پرداختند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، سومین نشست کمیسیون «بهبود محیط کسب وکار و رفع موانع تولید» اتاق تهران در حالی برگزار شد که یکی از دستورات این نشست آسیب شناسی عملکرد این کمیسیون در دو سال گذشته بود. برهمین اساس، اعضای این کمیسیون توافق کردند که موضوعات بر زمین مانده از جمله «پایش اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار»، «اصلاح قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور» و «اصلاح قوانین بیمه ای و مالیاتی» را با جدیت بیشتری پیگیری کنند.

محمدرضا نجفی منش، رئیس‌کمیسیون بهبود محیط کسب وکار و رفع موانع تولید اتاق تهران در ادامه بررسی طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار به این نکته اشاره کرد که طبق این طرح، کسب وکارها باید به دو دسته تقسیم شود؛ کسب‌وکارهایی که نیاز به مجوز دارد وگروه دیگر، آنهایی که نیازی به دریافت مجوز ندارد. برای مثال، در کسب‌وکارهای حوزه نظامی دریافت مجوز ضروری است اما در مورد کسب‌وکارهای دسته دوم، صرفاً اخذ تعهد کافی است. در عین حال، کسب‌وکارهای دسته دوم در صورت ارتکاب تخلف و تخطی از قوانین، مشمول جریمه می‌شوند. البته موضوعی که در این طرح مورد توجه قرار نگرفته، این است که جرایم وضع شده، مشمول بیمه باشد. او افزود: پیشنهاد من این است که پوشش بیمه برای جرایم کسب وکارهایی که به ایفای تعهدات خود نپرداخته اند، لحاظ شود.

 در ادامه، سایر اعضا و حاضران این جلسه نیز دیدگاه‌های خود را در مورد این طرح بیان کردند. از جمله توصیه‌های آنان این بود که ضمن بررسی قوانین و مقررات قبلی صدور مجوز کسب و کار، قوانین جدید با آنها تلفیق و یا قوانین قبلی کاملا منتفی شود. پیشنهاد دیگر آنها، الکترونیکی شدن فرآیند صدور مجوزها بود.

در ادامه، مطابق با دومین دستور جلسه، گزارشی از عملکرد و اهم موضوعات پیگیری شده در کمیسیون در حوزه های مختلف و مشکلات فضای کسب و کار، تامین اجتماعی و مالیات ارائه شد. در همین حال، نجفی منش با اشاره به اینکه ده سال از تصویب قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار سپری شده و در اجرای آن، توفیقی حاصل نشده، گفت: یکی از برنامه های کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق تهران در دوره پیش رو، پیگیری دائم اجرای این قانون خواهد بود. او همچنین با اشاره به اینکه در دوره پیشین این کمیسیون، مشکلات فضای کسب و کار با همکاری تشکل ها در قالب کتابچه ای منتشر شد، از به روز رسانی این کتابچه و ارائه آن به مقامات مسئول خبر داد.

 همچنین «بررسی قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی»، «پیگیری اصلاح قانون بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور»، «بررسی مشکلات نیروی انسانی در شهرهای بزرگ و توانمندسازی آنان، آسیب شناسی مشکلات حوزه کارگری در شهرک های صنعتی و انعکاس موضوع به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران»، «پیگیری رفع مشکلات ناشی از اخذ گواهی‌های مفاصاحساب ماده ١۸٦ قانون مالیات های مستقیم» و «پیگیری موضوع اجتناب واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی از تمدید اعتبار دفاتر درمانی بیمه شدگان در صورت تعویق پرداخت حق بیمه توسط کارفرمایان» از جمله موضوعاتی بود که اعضای این کمیسیون توافق کردند در دوره آتی فعالیت خود با جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار دهند.

در پایان این نشست، مقرر شد، نظرات اعضا در مورد طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، جمع آوری شده و سپس از طریق مکاتبه با کمیسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی به آنها نعکاس یابد.

کد خبر: ۱۰۴٬۹۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha