۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
ارزیابی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره عضویت ایران در اجلاس اقتصادی شانگهای
در گفتگو با بازار مطرح شد

ارزیابی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره عضویت ایران در اجلاس اقتصادی شانگهای

جلال زاده رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اخباری در حال حاضر در میان هست مبنی بر اینکه کشورها آمادگی دارند جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو دائمی اجلاس شانگهای شناخته شود که این اتفاق مبارکی است.

وحید جلال زاده در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار با اشاره به اظهارات دبیر شورای عالی امنیت ملی پیرو رفع موانع سیاسی پیوستن ایران به پیمان شانگهای تاکید کرد: ایران سالهای متمادی است که عضو ناظر در اجلاس شانگهای بوده و در سطح رئیس جمهور هم در این اجلاس شرکت داشته است.

 وی تصریح کرد: متاسفانه  برخی از کشورها نمی‌خواهند که ایران عضو دائمی اجلاس شانگهای شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: با این حال اخباری هم در حال حاضر در میان هست مبنی بر اینکه کشورها آمادگی دارند که جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو دائمی اجلاس شانگهای شناخته شود که این اتفاق، اتفاق مبارکی است و امیدواریم کشورهایی همچون چین و روسیه که ستون‌های اصلی شانگهای هستند به حرفی که زده اند پایبند باشند تا جمهوری اسلامی وارد چرخه اصلی کشورهای عضو در اجلاس شانگهای شود.

 وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حضور ایران در اجلاس شانگهای چه کمکی به ایران در مذاکرات برجامی خواهد داشت، گفت: از جمله محورهای سیاست خارجی هرکشوری حضور مستمرو قوی در اتحادیه ها و پیمانهای منطقه ای است؛ ما با روسیه و چین روابط راهبردی داریم اما تعجب برانگیز است که چرا روسیه و چین یک احتیاط و محافظه کاری برای ورود ایران به این اجلاس دارند در حالی که اجلاس شانگهای، یک اجلاس و پیمان اقتصادی است و نه یک پیمان امنیتی و سیاسی. در هر حال آنها هم یکسری دلایلی برای خودشان دارند لذا امیدواریم در دولت جدید این اتفاق رخ دهد و جمهوری اسلامی عضو اصلی پیمان شانگهای شود.

کد خبر: ۱۰۴٬۸۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha